Szemantikus linképítés, fogalmi optimalizálás

A szemantikus linképítés és a fogalmi háló

linképítés - seo - google

Szemantikus linkhálózat mint fraktál

Előző írásomban és egy régebbiben – A bejövő linkek hatékonysága; A bejövő linkek fraktál-hálózata – körbejártam egyfelől azt, hogy a külső hivatkozások effektivitása milyen faktoroktól függ – és itt kiemelt hangsúlyt kapott a relevancia -, másfelől azt traktáltam, hogy a linkprofil felépítésében arra kell törekedni, hogy a támogató rendszer egésze a rendezettség tekintetében valamiféle fraktál-háló mintázatát kövesse, azaz ne legyen sem túlzottan rendezett, sem teljesen kaotikus, mi több, a rendezetlenség foka nagyjából a teljes linkfelhőn belül azonos legyen. Nos, ha ezt a két szempontot – a tartalmi relevanciát és a strukturális frakltál-jelleget – egyidejűleg akarjuk érvényesíteni, alig is kell egyebet tennünk a támogatói webkörnyezet kiépítésekor, mint azt, hogy

a linkprofillal leképezzük egy-egy kulcsszó szemantikus hálóját.

A szemantikus háló mintázatát követve

szemantikus linkhálózat

Minden fogalom összefügg több másikkal

Valószínűleg nem újdonság számunkra az a tudás, hogy minden jelentésnek (minden szónak, kifejezésnek, névnek.,..) megvan a maga fogalmi hálózata. Ha azt mondom: honlap, ehhez a kifejezéshez (mint kulcsszóhoz) számos módon rendelhetek más szavakat, elsődlegesen a közvetlen szinonimáit: weblap, weboldal, esetleg: internetes oldal, honoldal, website, web page – vagy egyszerűen csak oldal; illetve közvetlenül ide kapcsolódnak a toldalékolt alakok: honlapok, honlapnak, honlapon, másodfokon a szinonimák toldalékolt változatai (weblapról, weboldalhoz), és ugyanígy ide köthető az alapszó és szinonimáinak összes lehetséges szóösszetétele: honlaptartalom, weblapfejlesztő, marketingoldal, honlapszerkezet…   Társíthatom továbbá a honlap megjelenési helyének a nevét: web, internet, világháló, hozzá rendelhetem alapvető tulajdonságait: online, digitális, html, kontextusba helyezhetem az oldal jellegét mutató távolabbi szinonimákkal: híroldal, portál, blog, webáruház. Kapcsolódhatnak a tartalomra vonatkozó kifejezések: cikk, poszt, termékleírás, vagy a tulajdonosi és egyéb viszonyok: céges, intézményi, üzleti, információs, személyes, bemutatkozó…  Hozzárendelhetők szakmaibb jellegű speciális kifejezések is: keresőbarát, jól feltérképezhető, mobilbarát, optimalizált, releváns tartalmú, linkelt, kulcsszavas, sokszor hivatkozott. Nyilvánvalóan csatolhatók a hierarchikus elrendezésre utaló kifejezések: főlap, nyitólap, címoldal, kezdőoldal, aloldal, belső oldal. A honlap vizuálisan számunkra a képernyőn, számítógépen, laptopon, monitoron, kijelzőn jelenik meg – ezek is közvetlenül kapcsolódnak, mint ahogy olyan kifejezések, mint a honlapok megtalálásában és megjelenítésében szerepet játszó kereső, böngésző – illetve ezek neve: Google, Yahoo, Firefox, Chrome… Ide rendelhetők a weboldalak részei: cím, title, fejléc, leírás, lábléc, oldalsáv… illetve a rajta megjelenített elemek: menü, kép, videó, link, beágyazás, buborékszöveg, táblázat… vagy a technológia háttér szavai: forráskód, képmegjelenítés, grafikai program, inch, pixel, színmélység, oldalbetöltés sebessége stb.

szemantikus linképítés

Honlap-linkek, hálózat

Ezek nyilvánvaló, egymással is társuló közvetlen összefüggések, akár fel is rajzolható a fogalmi hálózat, így még nem is túl bonyolult. Ám az is világos, hogy az első lépcsőben csatolt fogalmaknak is megvannak a maguk elágazásai, mondjuk a laptop szóhoz kapcsolódnak olyanok, amelyek a honlaphoz is társíthatók, pl. videó, pixelszélesség, grafikus kártya – de olyanok is, amelyekkel a honlap már inkább csak a megjelenítő eszköz, a  laptop vagy PC szón keresztül köthető: operatív memória, akkumulátor, billentyűzet… A maguk részéről ezek ugyanúgy egy-egy hálózat csomópontjai, az akkumulátorhoz pl. az autó, töltés, energia, kapacitás szavak rendelhetők első lépcsőben, no meg az okostelefon, amely eközben a honlaphoz is első körben kapcsolódik (mivel kijelzőjén megjelenik…). Nem kétséges, hogy ha csak 1-2 kapcsolódási szintre távolodunk egy kiválasztott kulcsszótól, már akkor is igen bonyolult mintát kapunk. Természetesen túlzott elvárás lenne azt a célt kitűzni, hogy a linképítés során lekövessük egy-egy kulcsszó teljes szemantikai hálózatát, ám annyit mindenképpen megtehetünk, hogy egy ilyen háló létezését evidenciában tartva igyekszünk a felépítéséhez illeszkedő linkprofilt felépíteni.

Látens szemantikai összefüggések

A fent leírtnál árnyaltabb megközelítéssel a rejtőzködő, burkoltabb összefüggésekre is figyelnünk kell a linképítés kreatív módszereinek alkalmazása közben. A Google évekkel ezelőtt bevezette a látáns szemantikai indexelést, amelynek az a lényege, hogy a keresőrobotok nemcsak egyszerűen feltérképezik és adatbázisukban elraktározzák a weben fellelhető tartalmakat, hanem az algoritmusok a fogalmi összefüggések felderítését, rögzítését és felcímkézését is elvégzik. Így amikor rákeresünk egy kifejezésre vagy felteszünk egy kérdést, a keresőszoftver nem csupán a direkt szóelőfordulásokat találja meg adatbázisában, hanem a kifejezéshez tartozó bonyolult fogalmi térkép alapján értékeli és értelmezi is. Így a nem teljesen ésszerűen feltett kérdésekre és a körülíró megközelítésekre is képes adekvát választ adni.

Éppen ezért linképítés során az ilyen rejtettebb megfelelésekre is figyelnünk kell. Ha webhelyünket például a szemantikus linképítés kulcsszóra optimalizáljuk, akkor érdemes tudnunk, hogy nemcsak a SEO-tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó oldalakról kapott linkek relevánsak, hanem értékes lehet egy olyan is, amely például Sir Timothy John „Tim” Berners-Lee munkásságával foglalkozó cikkben van elhelyezve, lévén a nevezett tudóst nem csupán a világháló egyik legnagyobb fejlesztőjének tartjuk, hanem a szemantikus web fogalmát is ő vezette be 2001-ben. De ugyanígy erősítheti az általunk támogatni kívánt oldal kulcsszavas szereplését, ha egy hiperszövegekkel, foglalkozó lapról hivatkozunk rá, lévén maga a link szó e kifejezésekkel látens kapcsolatban áll (hogy a kapcsolódás nem elsődleges, mutatja, hogy a Wikipédia Hiperszöveg szócikkében a link szó egyetlen egyszer sem szerepel. Szerepel viszont a hiperhivatkozás, ami a maga részéről a ‘link’ szinonimájának tekinthető.

Összefoglalva.

A szemantikus linképítő munka lényege, hogy azokat a kulcsszavakat, amelyekkel javítani akarjuk az adott webegység organikus Google-helyezéseit, egy fogalmi háló csomópontjainak tekintjük, és a céloldalra mutató hivatkozásokat olyan lapokon helyezzük el, amelyek ennek a hálózatnak a kapcsolódó pontjait, perifériáit képezik.

Ezzel egyidejűleg érjük el azt, hogy

  1. minden backlink releváns legyen, lévén fogalmilag kapcsolódó lapról jön
  2. a linkprofil strukturája egy természetesen létrejött alakzat képét mutassa, így az algoritmusok ne minősítsék manipulációnak.

A linképítő cikk folytatódik

Bejövő linkek hatékonysága

Mitől függ a bejövő linkek hatékonysága?

Bejövő linkek

Backlink hatékonyság

Bár a külső hivatkozások jelentőségét olykor a Google belső emberei is relativizálni próbálják, ám a keresőoptimalizálás legfontosabb része volt és maradt a linképítés. Miközben a saját érdekeit is érvényesítő világcég azt kommunikálja, hogy a keresőalgoritmusok a honlapokon elhelyezett releváns tartalmat értékelik első sorban és egy weboldal tartalmi jegyeinek az optimalizálása révén kerülhet a honlap az első helyre a keresőben, aközben tudjuk, hogy ez nincs pontosan így. Például a konkurencia versenyben két hasonló kvalitású website közül az érhet el jobb helyezést, amelyiknek jobb a hivatkozási háttere (linkprofilja), éppen ezért a bejövő linkek jelentősége ma is óriási.

Abban azonban kétségtelenül nagy változás történt, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie a külső hivatkozásnak ahhoz, hogy valóban hatékonyan támogathassák a megcélzott internetes entitást (céges oldalt, webáruházat, személyes szájtot, pr-cikkeket közlő blogoldalt, gyűjtőportált…). 2012-ben erről egy igen terjedelmes tanulmányt írtam, annak állításai azonban mára nagyrészt elavultak, például amiatt, hogy a Google megszüntette a PageRank mutatók nyilvános használatát. Ezek a PR-számok korábban jól jelezték, hogy a nagy kereső mekkora linkerőt tulajdonít egy-egy webhelynek. Azóta sokkal nehezebb a SEO-szakemberek dolga, más szempontokat kell figyelembe venni. (Aki kíváncsi arra, hogyan számítgattam optimalizációs munkám kezdetén a bejövő linkek értékét, a régi számtásaimat-becsléseimet itt találja: A bejövő linkek SEO-hatékonysága – becslés, számítás.)

Mai fejemmel tapasztalataimat így foglalhatom össze.

Hatékonyság = Linkerő + relevancia + időfaktor

E három tényező közül az első kettő igen összetett, sok részfaktortól függ, érdemes kicsit részletesebben megvizsgálni őket

1. A linkerő a küldő oldal erejétől függ

De milyen az erős weblap, mi növelheti az elhelyezett link erejét?

bejövő linkek - backlinks

A bejövő linkek hatékonysága és a releváns kontextus

Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy kis marginális magánblog posztjában elhelyezett hivatkozás hatása igencsak csekély, míg egy nagy hírportál cikkében szereplő link nagyban hozzájárulhat a jó helyezések eléréshez. A linkerő ugyanakkor nemcsak attól függ, hogy a közlő szájt kicsi vagy sem, bár ez is mérvadó. Én valahogy így sorolnám fel egy weboldal azon tulajdonságait, amelyek alapját megítélhető, milyen erővel rendelkeznek a rajta elhelyezett hivatkozások.

A weboldalak annál erősebbek,

  • minél nagyobb a látogatottságuk
  • minél több külső link mutat rájuk
  • minél több keresőkifejezéssel szereztek topp helyezést a találati listákon
  • minél több indexelt aloldalból állnak
  • minél relevánsabb a tartalmuk az érintett témákban
  • tartalmilag minél optimalizáltabbak
  • formailag minél több keresőszempontnak felelnek meg (keresőbarát weblap)
  • megbízhatóak, stabilak (mindig elérhetőek)
  • dinamikusan fejlődnek (egyre több indexelt URL, bővülő adatbázis)
  • minél régebben észlelte őket először a Google

A sorrend egyfelől nem feltétlenül fontossági, másfelől egymással is összefüggő faktorokról van szó, mert pl. érthető, hogy a sok külső link és a jó helyezések hozzák a magas látogatottságot, az optimalizált releváns tartalom és a formai megfelelés pedig feltétele a jó helyezések megszerzésének; ugyanakkor a magas forgalom okán a site egyre több külső linket szerezhet… Ezek tehát egymással összefüggő tényezők.

Ha nincs módunk nagy forgalmú portálokon linket elhelyeznünk, kis saját fejlesztésű oldalainkkal is jó eredményt érhetünk el, ha a többi szempont közül minél többet teljesítjük.

  • Egy tartalmilag nagyon gondosan optimalizált
  • jó minőségű linkprofillal megtámogatott
  • saját területén értékes tartalmú
  • pár kifejezéssel a Googleban is jól szereplő
  • rendszeresen frissített és indexált
  • hosszabb ideje működő (esetleg veterán) oldal

igen komoly linkerőt képviselhet akkor is, hogy látogatói forgalma csekély. Ha tehát a linképítő munkát saját webbázisunkra alapozva végezzük, elengedhetetlenül fontos nagy gonddal felépített, optimalizált, rendszeresen gondozott weblapokkal, blogokkal, honlaprendszerekkel rendelkeznünk. Ezekben a struktúrákban hozhatunk létre egy-egy konkrét SEO-projektum keretében megfelelő bázist a linkprofil építéshez.

2. A link relevanciája: mi és mire nézve legyen releváns?

A küldő oldal, a fogadó oldal és a linkszöveg kölcsönös relevanciája

bejövő linkek - backlinks

Tartalmi összefüggések a küldő és kapó oldal között

Csak úgy kitett linkekkel ma már nem megyünk semmire. Hiába teszünk ki hivatkozást akár több száz oldalra (mondjuk főleg láblécekbe, oldalsávokba) – ezek hatása minimális, de azzal sem túlzunk, ha azt állítjuk: az ilyen hivatkozásokat ma már a keresőalgoritmusok figyelmen kívül hagyják. Élő, hatékony linket úgy állíthatunk elő, ha új tartalmat hozunk létre és a kattintható hivatkozást megfelelő kontextusba helyezzük.

A linket releváns tartalmi összefüggések fókuszába kell helyezni!

Ez azt jelenti, hogy hivatkozásunknak szorosan kapcsolódnia kell mind saját szövegkörnyezetéhez, mind pedig a hivatkozott webhely tartalmához. Ez természetesen csak abban az esetben lehetséges, ha

  1. A linket küldő oldal és a linket kapó oldal között nyilvánvaló, lehetőleg szoros tartalmi összefüggés áll fenn
  2. A link szövege szorosan kapcsolódik mind a küldő, mind a kapó oldal tartalmához

A tartalmi összefüggés és kapcsolódás fogalma külön tárgyalást érdemelne. Természetesen sokkal többről van szó, mint szóegyezésekről, de még a hasonló vagy rokon téma sem mindig elegendő. Mélyebb összefüggésekre is szükség van, olyanokra, amelyeket a szemantikus keresés és a látens szemantikai indexelés fogalomköre ír le.

3. Idő-faktor: mióta és meddig van kinn a link

Ez talán külön magyarázatot nem igényel, világos, hogy két különböző, de azonos erősségű weboldalon a 6 éve kitett és azóta ható nem háborgatott link ereje sokszorosa lehet annak, mint annak, amelyet csak pár hónapja helyeztünk el. Az abszolút idő mellett azonban érdemes a relatív időt is nézni: utóbbi attól függ, hogy a googlerobotok ezalatt hányszor érzékelték a hivatkozást. Egy nagy hírportálon az új cikkeket naponta indexeli a kereső, egy kis forgalmú blog posztját esetleg havonta. Így ha mind az egyik helyre, mint a másikra 6 hónappal ezelőtt került ki a linkünk, akkor bár a két időfaktor abszolút értékben azonos, ám világos, hogy ha ezalatt a portálon a robototok kétszázszor találták ott a hivatkozást, míg a blogon 3-4 alkalommal, akkor relatíve az előbbi sokkal régebbinek, az utóbbi pedig még elég zsengének számít.

A célzott weblappal tartalmi kontextusban álló releváns külső linkek megfelelően nagy száma igazolja a weboldal hitelességét. Top weblapok optimalizálása – SEO

Keresőoptimalizálási stratégia és taktika – PR SEO

Stratégiám és taktikai trükköm a SEO-ban

Én PR-cikkes SEOoptimalizálom az optimalizáló webhelyeket. Ez hosszú távú keresőmarketing stratégia. Lényege, hogy linképítés során a linket küldő oldalakat és posztokat (pr-cikkeket) is SEO-zom.

Keresőmarketing tanácsadás: én hogy csinálom

Gyakran bevetem azt a taktikát, hogy a keresőoptimalizálás ugyanazokra a kulcsszavakra nézve történik, mint amelyekkel a megbízó weboldalának Google-helyezéseit javítom.

Évekkel ezelőtt volt egy optimalizációs eljárásom, a PR-cikkes SEO-támadás. Bár pacifista lévén a hadászati kifejezésekben nem igazán vagyok otthon, de mivel keresőoptimalizáló munkát lehetetlen bizonyos távlati stratégia és aktuális taktika nélkül végezni, így néha indokoltnak látszik efféle kifejezések használata egyes folyamatok jellemzésére.

A bázisoldalas és PR-cikkes SEO-támadás lényege

Még kezdő optimalizátorként bevezettem azt a gyakorlatot, hogy miközben optimalizálom a céloldalt, aközben az optimalizálási kulcsszavakkal saját oldalakat is indítok, blogokat nyitok, posztokat publikálok – és ezeket is intenzív optimalizálás alá vetem. Így tettem már 2012-ben, de ugyanez történt 2019-ben például az ivóvíz fertőtlenítés – klór-dioxid seo-projekt során, A linképítő cikk folytatódik

Tartalmi relevancia – releváns honlaptartalom

tartalmi relevancia - releváns honlap

Irrelevancia: a lényeg és a környező tartalom nem illik össze

Újra és újra megbizonyosodhatunk arról, a Google a minőségi tartalmat többre értékeli a linképítésnél. Persze: a linkek fontosak, mi több: a hatékony támogatói linkprofil felépítése megkerülhetetlen része a honlap keresőoptimalizálás eredményességének, ám egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy kiváló honlaptartalmat mégis könnyebb létrehozni, mint egy gigantikus linkhálózatot felépíteni. Valószínűleg ez kevéssé érvényes azokban az esetekben, amikor roppant erős verseny mutatkozik egy-egy olyan kurrens értékesítési témában, ahol igen nehéz a tartalmi fejlesztés részéről megfogni a SEO-t. Regényeket mégsem lehet írni a fürdőruha-eladásról, vagy ha mégis (nyaralás, utazás, fürdőhelyek, történetek….), az már oly mértékben eltávolodik a voltaképpeni témától, hogy a honlap tartalmi relevanciája felhígul: a voltaképpeni lényeg egyre kevésbé illik össze a felszaporított szövegekkel.

Ilyen esetekben a rövid és célratörő szövegeken, hatásos képeken, akciós árajánlatokon kívül nem igazán fér bele a website content kialakításába olyan fejlesztés, amely lehetővé tenni az összes SEO-elvárás teljesítését. Az ilyen honlapokat mégis a linképítő munka révén vihető előre.

Ám ha a megfelelő terjedelmű releváns tartalom prezentálása a weblap üzleti jellege miatt nem lehetséges, akkor többszörösen kell arra ügyelni, hogy a linkek viszont az illető témában magas relevanciájú oldalakról érkezzenek. Ez két módon biztosítható: 1) elegendő olyan idegen oldalt találunk, amely témánkba vág, s ezekre sikerül kirakatnunk a támogatott honlap linkjeit; 2) mi magunk építünk releváns tartalmú weblapokat, s ezekről hivatkozunk a céloldalra.

Mindenki ismeri az első megoldásnak a veszélyeit. Ahová linkeket kirakathatunk, azok leginkább katalógusok. A témában illetékes néhány linkkatalógus persze jól fest a linkprofilban – de ha csak ezekből áll, az bizony büntetési tételnek számít a Google szemében. Ha viszont mi magunk építjük fel a webhátteret, akkor az újonnan létrehozott weblapok eleinte igen gyengék lesznek és nem fognak elegendő linkerőt biztosítani. Amíg felturbózzuk őket, hosszú hónapok telhetnek el.

Ezeknek a nehézségeknek a tudatában én egy ideje nem foglalkozom olyan honlapok optimalizálásával, amelyekre valamilyen okból nem lehet elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű tartalmat elhelyezni. Ezek jellemzően a webáruházak és más eladási-értékesítési oldalak.

Mi a tartalmi relevancia?

Ha a honlap témája és felépítése olyan, hogy alkalmas releváns tartalom kialakítására, akkor az optimalizációs munkának éppen ezzel kell kezdődnie. Arról persze nincs egzakt tudásunk, hogy a Google-algoritmusok mit értenek relevancián, de a keresőcég vezető embereinek hivatalos közléseiből azért sok minden kiszűrhető és empirikus módszerekkel is elkülöníthetők olyan faktorok, amelyekkel biztosítható a keresőszempontú megfeleltetés.

Legelőbb azt kell tisztázni: mihez képest, miben legyen releváns a honlaptartalom. A legfontosabb: a saját témájába, tárgyában. Abban, amiről szól. Vagyis mindenekelőtt az oldal témáját, tárgyát, lényegét illetően kell a relevanciát biztosítani. Másodjára: relevánsnak kell lennie a választott kulcsszavakra nézve. Jó esetben a kulcsszavak a lehető legszorosabban kapcsolódnak a tárgyhoz és témához, így ez a két megfeleltetés összhangban áll.

Ha valamiféle meghatározást próbálnánk adni, valahogy így hangozhatnék:

A Google egy adott téma kulcsszavait illetően akkor tekinti a weboldal tartalmát relevánsnak, ha:

  • a téma megnevezése, bemutatása, kifejtése és részletezése egyedi fogalmazású szövegek és  kiegészítő tartalmak (táblázat, felsorolás, kép, kifelé mutató link) révén történik
  • a témára nézve az oldalon megfelelő mennyiségű információ található
  • mind a téma, mind annak kifejtése érdeklődésre tarthat számot
  • a téma kulcsszavai megfelelően gazdag reprezentációt kapnak a weboldalon

Gazdag reprezentáción az értendő, hogy a kulcsszavaknak az oldal lehető legtöbb információs helyén a lehető legnagyobb változatosságban kell megjelenniük. Ilyen helyek például az URL, a title, a descriptions és keywords meta-tagek, ilyenek a head line kiemelések, képfeliratok, linkszövegek stb. – és természetesen ilyen maga a folyó honlapszöveg,  amely lehetőséget ad a variábilis kulcsszóhasználatra.

Eztán már „csak” azt kell biztosítani, hogy ez a releváns tartalom keresőbarát formát öltsön honlapunkon. Mindössze ennyi, amit így hívunk: tartalomoptimalizálás. A linképítő cikk folytatódik

Honlaprehabilitálás linképítő kampányhoz

honlap-rehabilitalas

Honlapok rehabilitálása

Ha egy linképítő kampány hónapokon át folyik új és új webhátterek bekapcsolásával, a webrendszer tulajdonosának előbb-utóbb elfogy a muníciója. Magam 60-nál több bloggal rendelkezem és statikus oldalaim is kiterjedt, ezres nagyságrendben indexált URL-t tartalmazó hálózatot képeznek, mégis eljön a pillanat, amikor már az összes rendelkezésemre álló webhelyet bevontam az optimalizációs folyamatba. Fontos, hogy ezt jól értsük: közvetlen linket leginkább csak olyan oldalakra teszek ki, amelyeket vagy kifejezetten az adott projekt kedvéért építettem, vagy pedig utólagosan alakítottam alkalmassá arra, hogy szöveges hivatkozást elhelyezzek rajtuk. (Ez némely esetben abból áll, hogy a céloldal témáját szabályosan rálényegítem egy-egy régebbi oldalamra, némelykor csak néhány bekezdésnyi szöveg és/vagy egy-egy kép segítségével alakítom ki a releváns kontextust, és persze olyan eset is akad, amikor csupán néhány szavas laza összefüggés teremtődik – de kapcsolódásnak mindenképpen lennie kell, „pucéran” soha nem rakok ki linket egy teljesen más témájú weblapra.)

A közvetlen linkelésben százas nagyságrendben vesznek részt blogposztok és statikus weboldalak. Az ebben részt nem vevő sokkal nagyobbik hányadot maguknak a közvetlen linkeket küldő oldalaknak a támogatására használom eléggé változatos, de tudatos módon, így egy idő után nagyjából a teljes rendszer ugyanannak a célnak a szolgálatába áll – és eljutok odáig, hogy már csak féltett tartalékaim vannak, amelyeket vészesetre tartogatok (ha váratlanul esni látszana a céloldal Google-pozíciója). Nos: mit tegyek ekkor, hogyan folytassam az általam kidolgozott kreatív linképítési stratégiát?

Az egyik módszer nyilván a terjeszkedés, az extenzív módszer. Lehet új tárhelyeket bérelni, új domainokat venni és új website-építésekbe kezdeni. Ám mindenki tudja, hogy hónapokba telik, míg egy az újabb keletkezésű webhelyekből a keresőmarketing (és így a linképítő munka) számára értékes weblapok kitermelődnek. Az ilyen munkát tehát nem akkor kell kezdeni, amikor már elfogyott a muníció, hanem jóval korábban, bölcs előrelátással. Ha eléggé jelentősnek és hosszúnak ígérkezik a link building project, meg is szoktam ezt tenni idejében.

A másik módszer a perifériára került, a rendszerből rég kiesett, elfelejtett és elhanyagolt régi weboldalak rehabilitálása. Ugyanis aki eléggé régóta építi webrendszerét, nyilvánvalóan nem képes az évek alatt elkészült több ezer szájtot folyamatosan gondozni. A régebbi, elhanyagolt webhelyek kiesnek a figyelemből, elavulnak, elhagyatottá válnak – és meglehet, keletkezésük idején sem voltak jól összerakva.

Ilyen például az én 2001-től 2006-ig vezetett fapados webnaplóm, amelyet most többek között  a Google számára a mobilmarketing sms-kampány tárgyában folyó keresőoptimalizáló munkámban aktivizáltam. A nevezett időintervallumban én egyáltalán nem figyeltem oda a keresőoptimalizálás kívánalmaira, ezek a régi, vizuális webszerkesztővel készített lapok kezdetlegesek, semmilyen keresőszempontnak nem felelnek meg, és mára hemzsegnek rajtuk az elavult linkek is. Jelentős részük ráadásul az évek során valamikor kiesett a Google-indexből, ezeket nyilván nem érdemes linkelhelyezésre használni. Ám amelyeket még 2-3 havonta vagy akár ritkábban, de továbbra is rendszeresen meglátogatnak a keresőrobotok, azokkal esetleg van mit kezdeni. Le lehet szedni róluk az elévült, semmibe mutató hivatkozásokat, ki lehet tisztességesen alakítani az egyedi meta-tageket és kevéske új tartalom felhelyezésével alkalmassá lehet tenni őket backlink elhelyezésére. Mivel veterán, 10 évesnél régebbi honlapokról van szó, az ide kerülő linkek ereje nem elhanyagolható. Főleg, ha maguk is kapnak néhány friss, aktivizáló külső linket valamelyik pörgősebb blogból.

A munka persze sziszifuszi, ám több célt szolgálva mégis igen hasznos: az elhagyatott perifériák feljavításával a rendszer egészének is nő az ereje, a kiterjedt linkhálózat révén pedig több alvó oldal is újra bekerülhet az indexbe – no és az aktuális linképítő tuning lehetőségei is kiszélesednek az alvó külterületek rehabilitációjával.

A linképítő cikk folytatódik

Mi kerül a Google első helyére?

Milyen weboldal kerülhet a Googleban első helyre?

Google első helyre

A PR-cikk elhelyezés a Google szerint legális linképítő eljárás

Ebben a keresőben is első helyre kerülhet bármilyen weboldal, amely megfelel a keresőmotor algoritmusainak. Ezek az algoritmusok leginkább a következő tényezőket veszik figyelembe a honlapok rangsorolásánál:

  • Kulcsszavas megfelelőség: a weboldalnak relevánsnak kell lennie a keresett kulcsszavakra nézve. Ez azt jelenti, hogy a weboldal a keresés céljával összhangban lévő információkat tartalmaz.
  • Tartalomminőség: a honlapnak minőségi, informatív tartalommal kell rendelkeznie. Ez azt jelenti, hogy a tartalom friss, pontos és hasznos a felhasználók számára.
  • Linképítési támogatottság: a webhelyre mutató linkek száma és minősége kulcsszempont. Ez az oldal megbízhatóságát és népszerűségét jelzi a Google számára pl. azzal, hogy tematikus PR-cikkekben hivatkoznak rá.
  • Technikai optimalizálás: a weblapnak technikailag is megfelelőnek kell lennie: gyors betöltődés, mobilbarát jelleg, valid kódok stb. Fontos, hogy szájt jól legyen strukturálva és biztonságos legyen.
  • Természetesen a verseny nagyságától is függ, hogy lapunknak milyen esélye van az első helyre kerülésre. Azokban a témakörökben, ahol nagy a verseny, nehezebb elérni az első helyet, mint azokban, ahol kevesebb a versenytárs.

Mindezeket jól tudjuk. Mégis: mi kerül a Google első helyére?

google-első-helyre-kerülés

Mindig a legjobb weblap kerül a Google első helyére?

Naná, hogy a Wikipédia vagy a lap.hu család megfelelő oldala. Ha mégsem, akkor vagy nincsen a témába vágó oldaluk, vagy igen alapos optimalizációs munka és nagyon erős linknyomás hatására sikerült egy marketingoldalt elébük nyomni. De itt nem erről a jelenségről akarok beszélni, hanem arról, hogy valóban mindig a legjobb tartalmú weboldal található-e a Google első helyén?

Ha igen, akkor nem kellene állandóan bizgetni a Guglinak a keresőalgoritmusait. Ám ezt teszik hosszú évek óta a mérnökeik. Éppen azért, mert nagyon sokszor még mindig nem megfelelőek a találati listák. Az üzleti célból készült honlapok közül igen gyakran érdemtelenül szerepelnek az első helyeken szegényes tartalmúak. A gyanútlan látogató nem érti, mit keresnek ezek a TOP helyeken. A nemzetközi összehasonlítások azt sugallják, hogy arányaiban az angol nyelvű szájtok jobban megszűrtek, ám a magyar keresőpiacon sajnos mindennapos az ilyen lelet.

Ha (amatőr vagy tényleges) szakértőként megvizsgáljuk az ilyen weboldalak linkprofilját, leggyakrabban azt találjuk, hogy a szájt a 2012 óta szigorúan szankcionált manipulációval került az első helyre. Nevezetesen: tiltott linképítéssel, amelynek azelőtt bevett formája volt a katalóguslinkek mértéktelen halmozása. A linkkatalógusokban történő keresőmarketing célú tömeges weblap-regisztrálás  miatt igen sok website részesült durva hátrasorolásban vagy a kulcsszavas találati listákról való kitiltásban, de ez mégsem vette el a kevés munkával gyors sikert elérni kívánó „szakeberek” és/vagy kisebb seo-marketing cégek kedvét. A megbízó örül az alacsony vállalási árnak, boldogan kifizeti a sikerdíjat, hiszen oldala az élre kerül rövid időn belül. Aztán jön a büntetés. Vagy nem.

E cikk keletkezésekor az volt a helyzet, hogy a Google utoljára 2014 októberében frissítette a spamlinkek kiszűrésére specializált Pingvin-algoritmusát (írom ezt 2015 Karácsonya előtt). Az elmúlt év részben azzal telt, hogy akik büntetést kaptak, várják, hogy a hibák-bűnök korrigálását végre akceptálja a Guggola, akik pedig megúszták, dörzsölik a tenyerüket, lám, hiába a riogatás, az általuk keresőoptimalizált honlap még most is ott feszít az 1. helyen, vagy a top3, top5, top10 között. Ők azt látják bizonyítva: továbbra is érdemes tiltott seóval, black hat linkbuilding módszerek alkalmazásával dolgozni. Egyszer majd lehet, hogy már nem lesz érdemes, de most nyúljuk le a még lenyúlható sikerdíjakat.

Akik meg a white hat linképítésre, kreatív metódusokra adták a fejüket, dolgozhatnak háromszor annyit, építhetnek saját szájtokat, alkalmazhatják a helyezések javulását csak nagyon lassan előidéző eljárásokat – bagóért.

Hatékony lett a PR-cikk elhelyezés – de ezt is soványan fizetik. A keresőmarketing szakember belemegy, mert ha magasabb árat szab, mint a fekete kalaposok, akkor nem jut megbízáshoz. Ha meg elvállalja, nyomhatja az ipart éjjel-nappal, hogy a koncentráltan kulcsszavas linkek megkerülésével, egyfajta szóródásos hivatkozási rendszer felépítésével eredményre jusson.

Mindennek az a mélyebb következménye, hogy bár a legális módszerekkel élők elvben segíteni szeretnék a Google munkáját, a helyzet zavarossága miatt mégis ellenfélnek tekintik. Ha figyelembe veszik a keresőmogul minden intelmét, alig marad mozgásterük. Miközben az illegális manipulációkkal vakmerően élők itt is jobban járnak: lehet, hogy 10 üzletből 3-at buknak, de amíg a többivel jól járnak, addig szemébe röhögnek a Google Pingvinnel és Pandának. A kurrens marketing kulcsszavakra adódó találati listák első helyezettjeit alaposan megvizsgálva sajnos úgy tűnik: ezt bátran megtehetik.  A linképítő cikk folytatódik