Potenciális megbízó érdeklődik: ha első helyre kerül a weboldala a Google keresőben, az mennyire jelent garanciát arra nézve, hogy az odalátogató épp tőle rendeli a szolgáltatást, nem pedig a 2., 3., stb. helyen állóktól, akik ugyanazt kínálják. Mondom, hogy erre garancia nincsen, de kattintási valószínűségek tudok mondani. Na de mégis, hogyan lehetne elérni, hogy tőle rendeljenek, s ne az alább sorolt helyezettektől, mi lehetne a motiváció, ami az 1. helyet a biztos rendeléssel összekapcsolja. Mondom, hogy ehhez valószínűleg egy olyan marketingesre lenne szüksége, aki elég jól ismeri az értékesítendő szolgáltatást, valamint a célközönség vásárlási szokásait, továbbá átlátja ezek közvetlen összefüggését a keresőtalálati helyezéssel. Az én feladatom ebből annyi lehet, hogy honlapját az első helyre juttassam, ennek ismerem a módját, fogásait, pontosan tudom, milyen tartalmakat értékelnek pozitívan a keresőalgoritmusok és hogyan kell a külső támogató rendszert felépíteni ahhoz, hogy a TOP1 helyezés megszerezhető, s ami ennél nehezebb, megtartható legyen. Ez esetben a magas kattintási arány az, ami garantált. Sok kattintásból több megrendelés valószínűsíthető – de ezt garantálni semmiképp nem bátorkodnék.
A SEO-munka potenciális megrendelője nem igazán akarja ezt ebben a formában elfogadni. Őt a helyezés nem is igazán érdekli. Eladni akar. Ezt én értem és tolerálom, de mondom, hogy a keresőoptimalizálás másról szól, én helyezéseket tudom javítana, az első hely kitűnő esély, sokkal jobb, mint a második vagy a harmadik, vagy pláne a tizenegyedik hely. Az ő szolgáltatásának sem a minőségével, sem az eladhatóságával nem tudok és még inkább nem akarok behatóan foglalkozni – a legjobb esély, a legmagasabb valószínűség az, amit elérhetünk. De az esély az nem garancia, és van más probléma is.
Jelzem, hogy a legtöbb esetben éppen az eladhatóság rovására menő korrekciókat szoktam kérni az oldalon. Mert hogy nem tetszetős szlogeneken és még tetszetősebb fotókon, nem a szép dizájnon keresztül vezet az út az első helyig. Hanem? – kérdezi. Na most kell vigyázni, mert ez a pasas infókat akar belőlem kiszedni anélkül, hogy tényleges munkát rendelne, fizetne. De valamit csak kell mondanom. Mit szólna ahhoz, vágok bele, ha azt kérném, hogy az honlapja rövid, de pontos definíciókkal kezdődjön? Határozza meg egy-egy mondatban, hogy a szolgáltatás érintő legfőbb kulcsszavaknak mi a jelentése. A Google imádja a definíciókat, nem különben az érdeklődő olvasók. Mert hogy – tippelem meg piackutatás nélkül – ezeket a fogalmakat rengeteg olyan böngésző keresi, akinek esze ágában sincs családfát rendelni (na jó, itt most kicsit felfedem a lapokat), de a családfa és a családfakutatás fogalma, jelentése érdekli, és elvárja, hogy ha egy weblap e szavakkal első helyre került, akkor azon definíció szerepeljen, hogy ő 1 perc alatt megtudja, mit is jelentenek ezek a kifejezések. Ha ez megvolt, valószínűleg szüksége van további ismeretekre, tehát szakmai leírást keres, kutatási módszereket kíván megismerni. A Google kellően megismerte és matematikailag modellezte a böngészőknek ezt az igényét, így előre sorolja a releváns tartalmú weboldalakat.
Hogy ezektől a leírásoktól majd elriad az, aki családfát rendelne a nappalijába? Valószínűleg. De ha nem teszünk sem meghatározást, sem részletes szakmai leírást a honlap hangsúlyos helyére, akkor lehetetlen, vagy legalábbis sokkal nehezebb lesz TOP helyezést szerezni, így aztán kevés lesz a kattintó, rossz lesz az esély.
Lelki szemeimmel látom megrendelőmet, amint a távolba mered. Sóhajt és összegez: „Tehát Ön sem tud arra a kérdésemre válaszolni, hogy mi a garancia arra, hogy az első helyen szereplőtől rendelnek szolgáltatást.” Nem tudok. És igyekszem átérezni, hogy ennek a pasasnak nem kell az első Google-hely, ha nem kap mellé értékesítési garanciát.
Holott engem meg épp ezzel a kulcsszóval talált meg: Első oldalra, első helyre kerülés a Google keresőben. Megtalált, tárgyal velem – pedig nekem sem volt semmi garanciám arra, hogy optimalizálási munkamegrendelés szándékával fog megkeresni. Ja, igaz… nem is lett semmi az üzletből. A linképítő cikk folytatódik →