Weboldal optimalizálás – honlap-SEO
Annak idestova már 10 esztendeje, hogy alig 5 éves SEO-tapasztalattal a hátam mögött nagy okosan kijelentettem: a keresőoptimalizálásban (is) művésznek kell lenni. Ezen leginkább azt értettem, hogy az iparosmunka nem vezet célra azóta, amióta a Google kereső szemantikus összefüggések alapján értelmez és rangsorol. Művésznek kell lenni, mert számomra bebizonyosodott, hogy a keresőmarketingben és weboldal optimalizálásban alkalmazott egyéni stratégiák célravezetőbbek lehetnek, mint a nagy tudással megalapozott és jól begyakorlott, mechanikusan végrehajtott rutin-eljárások, így például az ipari linképítés vagy az akkor divatos spam-fórumozás és kommentelés.
Íróember lévén én kezdetektől a (lehetőleg olvasmányos) tartalomra koncentráltam, tulajdonképpen már akkor online tartalommarketing stratégiát fojtattam, holott ez a weboptimalizálásban még nem volt bevett módszer. De engem a kreatív linképítés szándéka rávezetett.
Merthogy a SEO-munkát – írtam akkor – lehet mechanikusan és lehet kreatív hozzáállással végezni. Valószínű, hogy rövid távon az előbbi hatékonyabb: a jól kidolgozott szakmai módszerek pontos alkalmazása általában meghozza a várt gyors eredményt. Hosszabb távon azonban a nagykönyvben leírt műveletektől különböző egyéni módszerek, a megszokottól eltérő megoldások jobb eredményeket hozhatnak.
Különösen azóta, hogy a Google Pingvin algoritmusával szigorúan szankcionálja (írtam 2011-ben) az erőszakos és egyoldalú web-optimalizálást, és ezzel szemben előnyben részesíti a változatos, természetesnek ható és főleg content alapú eljárásokat. Így a korábban a keresőmarketing ügynökségek részéről valóban nagyon látványos sikereket produkáló eljárásokat nem célszerű a begyakorlott módon alkalmazni.
Ugyanakkor – és ezzel nem ártott tisztában lenni tíz esztendeje – a túlságosan egyénieskedő, az elfogadottól gyökeresen eltérő módszerek, ha végképp mellőzik a szakmai szabájokat és a kötelező köröket, könnyen eredményezhetnek fiaskót. Tudni, érteni, érezni kell a mértéket, okosan (mondhatni: ravaszul) kell vegyíteni a merev szakmai követelményeket a saját kreatív ötletekkel és szabad variációkkal. Kis túlzással: művésznek kell lenni.
Igyekeztem egy szép kis metaforával megvilágítani mindezt: talán egy jól működő és kényelmesen lakható, szép és praktikus város építéséhez hasonlíthatnám az egyéni stratégiákat alkalmazó kreatív honlap-optimalizálást. A főépítésznek tisztában kell lennie a szakmai szabájokkal. Jó utak (linkek?) és stabil épületek (webegységek?) nélkül nincs élhető város – a túlzásba vitt célszerűség és praktikum azonban nyomasztó.
A honlap-SEO egyéni stratégiái
Sorra is vettem saját módszereimet.
Megemlítettem például, hogy a pillangószív kulcsszavú keresőoptimalizálási versenyben versírásra és filmkritikák írására vettem rá blogger-társaimat, a privát játék persze a kívánt kulcsszó körül zajlott.
Feltaláltam azt a módszert is, amit ma PR-cikk írásnak mondanánk: ha meg akartam nyomni egy kulcsszót, tucatjával publikáltam fikciós blogposztokat, így lett például az arvisura hol pentaton hangskála, hol a keleti egzisztencializmus attribútuma, hol sörmárka, hol – igen! – linképítő eljárás.
Azt a bevált módszeremet is ekkor dolgoztam ki – és ezt talán senki sem követi – hogy saját készítésű honlapjaimat ugyanarra a kulcsszóra optimalizálom, mint megbízómét. Az élpozíciót szerzett weblapról a kliens-oldalra küldött link értékéhez és relevanciájához nem férhet kétség.
Mindeközben szem előtt tartottam, hogy a linképítés és weboldal optimalizálás Google kereséshez történik, így algoritmusainak keresőszempontjait kell alapul venni – néha a művészetet is félretéve.
A pr-cikk írás
nyilván nem a művészet netovábbja, de némi alkotói invencióval művelve segít abban, hogy változatos szemantikai hálók gócpontjaivá váljanak a támogatott webhejek.
Bár nincs sorszámozva, ez eredetileg egy sorozat első része. Itt a harmadik: