SEO alapok: a bejövő linkek hatékonysága:
A bejövő linkek, más néven backlinkek, egy weboldal tekintélyének és relevancia egyik legfontosabb mutatója a keresőoptimalizálás (SEO) világában. De miért olyan fontosak ezek a linkek, és hogyan határozzuk meg a hatékonyságukat?
Miért fontosak a bejövő linkek?
A keresőmotorok, elsősorban a Google, a bejövő linkeket úgy értelmezi, mint egyfajta szavazatot: minél több, minél relevánsabb weboldal hivatkozik egy adott oldalra, annál valószínűbb, hogy az adott oldal magasabb rangot kap a keresési eredményekben.
A bejövő linkek hatásai:
- Növekvő látogatottság: A magasabb helyezés a keresési eredményekben több látogatót vonz a weboldalra.
- Hitelesebbnek tűnik a weboldal: Ha más, megbízható weboldalak hivatkoznak rád, az növeli a te oldalad hitelességét a felhasználók és a keresőmotorok szemében.
- Javuló felhasználói élmény: A releváns linkek segítenek a felhasználóknak könnyebben megtalálni a keresett információkat.
A bejövő linkek hatékonyságának meghatározása
A bejövő linkek hatékonyságát számos tényező befolyásolja:
- A linkadó oldal minősége: Egy nagy tekintélyű, releváns weboldalról származó link sokkal értékesebb, mint egy spam weboldalról.
- A link szövege: A link szövegének relevánsnak kell lennie az oldal tartalmára.
- A link elhelyezkedése: A fejlécben vagy a tartalom közepén elhelyezkedő link általában értékesebb, mint egy láblécben található.
- A „nofollow” attribútum: Ez az attribútum megakadályozza, hogy a link átadja a linkértékét.
A bejövő linkek építése
A minőségi bejövő linkek építése időigényes és átgondolt folyamat. Néhány fontos szempont:
- Természetes linképítés: A legjobb linkek azok, amelyek természetes módon keletkeznek, például ha más weboldalak önként hivatkoznak rád, mert értékes tartalmat találtak az oldaladon.
- Vendégcikkek: Írj vendégcikkeket más weboldalakra, amelyekre szeretnél hivatkozást szerezni.
- Tartalmi marketing: Készíts magas minőségű tartalmakat, amelyeket meg szeretnének osztani mások.
- Közösségi média: Építs ki aktív jelenlétet a közösségi médiában, hogy növeld az oldalad láthatóságát.
Fontos megjegyezni: A keresőmotorok algoritmusai folyamatosan változnak, ezért a linképítés stratégiádat is rendszeresen felül kell vizsgálni.
Összefoglalva: A bejövő linkek kulcsfontosságú szerepet játszanak a weboldal sikerében. A minőségi linkek építése hosszú távon megtérülő befektetés, amely segít növelni a weboldal láthatóságát és hitelességét. További részletek:
Mitől függ a bejövő linkek hatékonysága?
Bár a külső hivatkozások jelentőségét olykor a Google belső emberei is relativizálni próbálják, ám a keresőoptimalizálás legfontosabb része volt és maradt a linképítés. Miközben a saját érdekeit is érvényesítő világcég azt kommunikálja, hogy a keresőalgoritmusok a honlapokon elhelyezett releváns tartalmat értékelik első sorban és egy weboldal tartalmi jegyeinek az optimalizálása révén kerülhet a honlap az első helyre a keresőben, aközben tudjuk, hogy ez nincs pontosan így.
Például a konkurencia versenyben két hasonló kvalitású website közül az érhet el jobb helyezést, amelyiknek jobb a hivatkozási háttere (linkprofilja), éppen ezért a bejövő linkek jelentősége ma is óriási.
Abban azonban kétségtelenül nagy változás történt, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie a külső hivatkozásnak ahhoz, hogy valóban hatékonyan támogathassák a megcélzott internetes entitást (céges oldalt, webáruházat, személyes szájtot, pr-cikkeket közlő blogoldalt, gyűjtőportált…).
2012-ben erről egy igen terjedelmes tanulmányt írtam, annak állításai azonban mára nagyrészt elavultak, például amiatt, hogy a Google megszüntette a PageRank mutatók nyilvános használatát.
Ezek a PR-számok korábban jól jelezték, hogy a nagy kereső mekkora linkerőt tulajdonít egy-egy webhelynek. Azóta sokkal nehezebb a SEO-szakemberek dolga, más szempontokat kell figyelembe venni. (Aki kíváncsi arra, hogyan számítgattam optimalizációs munkám kezdetén a bejövő linkek értékét, a régi számtásaimat-becsléseimet itt találja: A bejövő linkek SEO-hatékonysága – becslés, számítás.)
Mai fejemmel tapasztalataimat így foglalhatom össze.
Hatékonyság = Linkerő + relevancia + időfaktor
E három tényező közül az első kettő igen összetett, sok részfaktortól függ, érdemes kicsit részletesebben megvizsgálni őket
1. A linkerő a küldő oldal erejétől függ
De milyen az erős weblap, mi növelheti az elhelyezett link erejét?
Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy kis marginális magánblog posztjában elhelyezett hivatkozás hatása igencsak csekély, míg egy nagy hírportál cikkében szereplő link nagyban hozzájárulhat a jó helyezések eléréshez. A linkerő ugyanakkor nemcsak attól függ, hogy a közlő szájt kicsi vagy sem, bár ez is mérvadó. Én valahogy így sorolnám fel egy weboldal azon tulajdonságait, amelyek alapját megítélhető, milyen erővel rendelkeznek a rajta elhelyezett hivatkozások.
A weboldalak annál erősebbek,
- minél nagyobb a látogatottságuk
- minél több külső link mutat rájuk
- minél több keresőkifejezéssel szereztek topp helyezést a találati listákon
- minél több indexelt aloldalból állnak
- minél relevánsabb a tartalmuk az érintett témákban
- tartalmilag minél optimalizáltabbak
- formailag minél több keresőszempontnak felelnek meg (keresőbarát weblap)
- megbízhatóak, stabilak (mindig elérhetőek)
- dinamikusan fejlődnek (egyre több indexelt URL, bővülő adatbázis)
- minél régebben észlelte őket először a Google
A sorrend egyfelől nem feltétlenül fontossági, másfelől egymással is összefüggő faktorokról van szó, mert pl. érthető, hogy a sok külső link és a jó helyezések hozzák a magas látogatottságot, az optimalizált releváns tartalom és a formai megfelelés pedig feltétele a jó helyezések megszerzésének; ugyanakkor a magas forgalom okán a site egyre több külső linket szerezhet… Ezek tehát egymással összefüggő tényezők.
Ha nincs módunk nagy forgalmú portálokon linket elhelyeznünk, kis saját fejlesztésű oldalainkkal is jó eredményt érhetünk el, ha a többi szempont közül minél többet teljesítjük.
- Egy tartalmilag nagyon gondosan optimalizált
- jó minőségű linkprofillal megtámogatott
- saját területén értékes tartalmú
- pár kifejezéssel a Googleban is jól szereplő
- rendszeresen frissített és indexált
- hosszabb ideje működő (esetleg veterán) oldal
igen komoly linkerőt képviselhet akkor is, hogy látogatói forgalma csekély. Ha tehát a linképítő munkát saját webbázisunkra alapozva végezzük, elengedhetetlenül fontos nagy gonddal felépített, optimalizált, rendszeresen gondozott weblapokkal, blogokkal, honlaprendszerekkel rendelkeznünk. Ezekben a struktúrákban hozhatunk létre egy-egy konkrét SEO-projektum keretében megfelelő bázist a linkprofil építéshez.
2. A link relevanciája: mi és mire nézve legyen releváns?
Mi a küldő oldal, a fogadó oldal és a linkszöveg kölcsönös relevanciája?
Csak úgy kitett linkekkel ma már nem megyünk semmire. Hiába teszünk ki hivatkozást akár több száz oldalra (mondjuk főleg láblécekbe, oldalsávokba) – ezek hatása minimális, de azzal sem túlzunk, ha azt állítjuk: az ilyen hivatkozásokat ma már a keresőalgoritmusok figyelmen kívül hagyják.
Élő, hatékony linket úgy állíthatunk elő, ha új tartalmat hozunk létre és a kattintható hivatkozást megfelelő kontextusba helyezzük.
Minden linket releváns tartalmi összefüggések fókuszába kell helyezni!
Ez azt jelenti, hogy hivatkozásunknak szorosan kapcsolódnia kell mind saját szövegkörnyezetéhez, mind pedig a hivatkozott webhely tartalmához. Ez természetesen csak abban az esetben lehetséges, ha
- Linket küldő oldal és a linket kapó oldal között nyilvánvaló, lehetőleg szoros tartalmi összefüggés áll fenn
- A link szövege szorosan kapcsolódik mind a küldő, mind a kapó oldal tartalmához
Eközben a tartalmi összefüggés és kapcsolódás fogalma külön tárgyalást érdemelne. Természetesen sokkal többről van szó, mint szóegyezésekről, de még a hasonló vagy rokon téma sem mindig elegendő. Mélyebb összefüggésekre is szükség van, olyanokra, amelyeket a szemantikus keresés és a látens szemantikai indexelés fogalomköre ír le.
3. Idő-faktor: mióta és meddig van kinn a link
Ez talán külön magyarázatot nem igényel, világos, hogy két különböző, de azonos erősségű weboldalon a 6 éve kitett és azóta ható nem háborgatott link ereje sokszorosa lehet annak, mint annak, amelyet csak pár hónapja helyeztünk el. Az abszolút idő mellett azonban érdemes a relatív időt is nézni: utóbbi attól függ, hogy a googlerobotok ezalatt hányszor érzékelték a hivatkozást.
Egy nagy hírportálon az új cikkeket naponta indexeli a kereső, egy kis forgalmú blog posztját esetleg havonta. Így ha mind az egyik helyre, mint a másikra 6 hónappal ezelőtt került ki a linkünk, akkor bár a két időfaktor abszolút értékben azonos. Ám világos, hogy ha ezalatt a portálon a robototok kétszázszor találták ott a hivatkozást, míg a blogon 3-4 alkalommal, akkor relatíve az előbbi sokkal régebbinek, az utóbbi pedig még elég zsengének számít.
Egy célzott weblappal tartalmi kontextusban álló releváns külső linkek megfelelően nagy száma igazolja a weboldal hitelességét. Top weblapok optimalizálása – SEO
A küldő honlap és a kapó weboldal között tartalmi összefüggés áll fenn.