Honlap-optimalizálás
tágabb és szűkebb értelemben
Általános jelentésében a honlap-optimalizálás ugyanazt jelenti, mint a keresőoptimalizálás: azt a tevékenységet és folyamatot, amelynek során valamely kiválasztott weboldal a tulajdonosa, üzemeltetője számára fontos keresőkifejezésekre nézve kedvező pozícióba kerül a Google-találatok között.
Szűkebb értelemben a honlap-optimalizálás a keresőoptimalizálás két folyamata közül az elsőt jelenti, azt, amelyik közvetlenül a honlap milyenségét érinti. Ez esetben a honlap optimalizálása azt jelenti, hogy látható és láthatatlan tartalmában érvényesítjük azokat a szempontokat, amelyek révén alkalmassá válik a kedvező Google-besorolásokra. Ebben a jelentésben tehát a honlap-optimalizálás célja a munkába vett weboldal keresőbaráttá tétele. Ezt a belső munkát követheti a keresőoptimalizálás külső fázisa, amely lényegében linképítést jelent.
Az alábbi kifejezésben a honlap-optimalizálás általános jelentése értendő:
Kreatív honlap-optimalizálás
A weboldalak Google-sikerét célzó olyan tevékenység, amely a keresőoptimalizálás (SEO) bevett és általánosan elfogadott, rutinszerűen végrehajtható eljárásai mellett vagy helyett kreatív ötleteken alapul.
Az elmúlt évek során én egy olyan komplex módszert dolgoztam ki, amely egyéni stratégiákon alapul, s amelynek alapját egyfelől speciális webrendszer felépítése, másfelől megfelelő szövegösszefüggések linkhálózattá szövése képezi. Részletes leírás itt olvasható: A linképítés egyéni stratégiái. Alább a kezdetekről…
2006-tól foglalkozom honlapok kulcsszavas optimalizálásának gyakorlati és elméleti kérdéseivel. Civilként afféle íróember lennék, megjelent jó pár kötetem (BDK-könyvek) – de emellett a SEO vált először csak hobbimmá, kedvtelésemmé, majd olyan fokú szenvedélyemmé, hogy az évek során el kellett sajátítanom a keresőoptimalizálás szakmai ismereteit, gyakorlatát.
Ennek a tudásnak a birtokában egy idő után nem csupán a saját honlapjaimmal értem el szép eredményeket, hanem megbízások teljesítésére is vállalkozhattam. Eközben annyi tapasztalatra tettem szert és olyan kiterjedt web-rendszert hoztam létre, hogy erre alapozva saját SEO-stratégiákat és eljárásokat, egyedi web-támogatási és linképítési módszereket is kidolgozhattam – ezek összességét sorolom a kreatív honlap-optimalizálás fogalomkörébe. Kis túlzással ezt akár írói honlap-optimalizálásnak is lehetne nevezni, mert például sokban emlékeztet a regényírás bonyolult folyamatára, amikor is az alkotó az alakok, cselekmények, helyszínek, időpontok és különböző motívumok komplex összefüggésrendszerét hozza létre.
…Az egész pedig azzal kezdődött, hogy 2006-ban beugrottam a mély vízbe: bár akkor hallottam először arról, mi az a keresőoptimalizálás, kíváncsiságból beneveztem az első magyar SEO-versenyre. Kívülállóként a több tucatnyi profiból álló mezőnyben az 5. helyezést sikerült elérnem, sőt, az enyém lett a 9. és a 10. hely is (lásd: Pillangószív).
A verseny izgalma és a nem várt siker ráirányította a figyelmemet erre a szakterületre. Egyre jobban kiismertem a Google keresőrendszer sajátosságait és íróemberként igyekeztem kreatív módon hozzáállni minden feladathoz – már csak azért is, hogy én magam örömöm leljem benne. A mechanikusan alkalmazott rutin-eljárások helyett saját módszereket dolgoztam ki, s ezek alkalmazása láthatóan szép sikerekhez vezetett. (Itt csak egyet említve: honlap optimalizálás keresőkifejezéssel másik szakmai blogom hosszabb ideje a Google találati lista 1. helyén áll; de első arra is, hogy weboldal optimalizálás).
Alighanem a szokványostól eltérő hozzáállásom, a bevett szakmai trükköket messze elkerülő saját módszereim vezettek oda, hogy a Google egyre szigorúbb új és újabb algoritmusai nem találtak kivetni valót optimalizáló munkámban, sőt, inkább kedvezően hatottak eredményeimre. A Google Panda és főleg a félelmetes Pingvin, a Google Penguin Algorithm kíméletlenül szankcionálja az erőszakos keresőoptimalizálást, az ipari linképítést, a spam-blogokkal és spam-posztokkal vagy kommentekkel való trükközést, az egyoldalú optimalizálást, a szimmetrikus és körbelinkelést, a túl sok egyforma anchor-szöveget, a fizetett és ingyenes katalógusokban való túlzott szereplést, a nagy linkfelhőket stb. Én ezekkel a lehetőségekkel korábban sem éltem, így az új szabályzás nem is vetette vissza az oldalaimat, sőt: a konkurenciát sújtó szankciók még javítottak is saját weboldalaim helyezésén.
Voltaképp ekkor igazolódott be, hogy a kreatív honlap-optimalizálás módszerei a változó körülmények közepette is alkalmasak tartós sikerek elérésére. Ehhez persze arra a kiterjedt web-bázisra is szükség volt, amelyet 2000 óra építek, s amely sok ezer URL-címet számlál. Csak blogból cirka 60 van a kezelésemben, akad olyan, amelyikben 1000-nél több a bejegyzés…