A Yollaka-sejtés

A tartalmi alapú kreatív linképítés alapjai – 1.

linképítés - yollaka-sejtésA korszerű keresőoptimalizálás a tartalmi alapú kreatív linképítésre épül. A tartalmi alapú linképítés 2006-ban kidolgozott és 2013-ban (azaz, Google-időben mérve: nemrégiben) nyilvánosságra hozott rendszere elméleti metatézisekből és gyakorlati transzmutációkból áll, a rendszer egésze nem teljesen tisztázott okokból a Piréz Arvisura Tanítás néven vált ismertté. Elméleti alapjainak kidolgozása tehát 2006-ban történt, de mindaddig nem nyert elismerést sem a tudományos világban, sem a szűkebb szakmai körökben, míg a Google Penguin Algorithm frissítések 2012-es és főleg 2013-es életbe léptetése nem bizonyította be a gyakorlatban, hogy az elmélet érvényes és kiválóan alkalmazható.  Az elméletet kidolgozó kutató csaknem úgy járt, mint Gábor Dénes, aki már 1947-ben kidolgozta a holográfia elvét, de ennek érvényességét csak a lézer-fény felfedezése után lehetett bizonyítani, így 34 év késéssel, 1971-ben kapott fiatalkori munkájáért Nobel-díjat. Nos, Kállay O. Béla Metetézisei is hiába voltak szinte tökéletesen kidolgozva 2006-ban, csak a 2012-es és 2013-as Google-algoritmus-frissítések bizonyították be az elmélet helytálló voltát, és a Tanítás csak ezután kapott nagyobb publicitást.

Sorozatomban az elméleti alapok és a gyakorlati alkalmazások körvonalainak ismertetésére vállalkozom, mint azt előző posztomban – A Google-Pingvin szárnya alatt – megígértem, így vázolva a tartalmi alapú keresőoptimalizálás mibenlétét.

A tartalmi alapú kreatív linképítés

1. Metatézisek – elméleti alapok

1.1. Keletkezéstörténet

1.1.1. A Yollaka-sejtés

Az Arvisura elméleti alapjait lényegében Alberd Yollaka finn internet-kutató (1974- , Haajaiskylä) vetette meg azzal 2001-ben, hogy a webtartalmak közötti kommunikációs csatornák tanulmányozása közben felfigyelt a hálózatok akkor már kidolgozott skálafüggetlen jellege és a tartalmi kontextusok gócosodása közötti összefüggésre. Megfigyelését gondolatkísérlettel társította, így keletkezett a Yollaka-sejtés néven ismert hipotézis, amely kissé leegyszerűsítve és közérthető nyelven megfogalmazva így hangzik:

A skálafüggetlen internetes kapcsolati hálózat gócpontjaiban elhelyezkedő webtartalmak közötti  interakciók gyakoriságának és időegység-sűrűségének a valószínűsége egyenes arányban áll az ezen tartalmak közötti kontextus-megfelelések számával és mélységével.

Még egyszerűbb és kevésbé árnyalt megfogalmazásban: minél több és minél mélyebb tartalmi összefüggés van az interneten összekötött két webhely között, annál valószínűbb, hogy ezek között interakció keletkezik, s ez az interakció annál gyakoribb és egy időegység alatt annál sűrűbb lesz, minél nagyobb és mélyebb a tartalmi összefüggés a két webhely között.

Yollaka nem tisztázta pontosan sem azt, hogy pontosan mit ért interakción, sem azt, hogy konkrétan mit fejez ki a konktextus-megfelelések mélysége.  Ezek tisztázása már a magyar Dr. Kállay O. Bélára várt, aki a Yollaka-sejtés alapján 2006-ban kidolgozta a keresőoptimalizálás metatéziseit.

1.1.2. A Kállay-kettős színre lép

A finn kutató sejtése valószínűleg elfelejtődött volna más irányt vevő kutatásai mellett, ha egy finnugrisztikai konferencián meg nem ismerkedik a magyar Kállay Labord irodalomtörténésszel. Yollaka itt előadást tartott „A lív nyelv mint információelméleti szoftver” címmel, majd az egyik estén közös asztalnál borozgattak, amikor Labord megemlítette, hogy az a bolond Béla nevű bátyja jó nevű pszichiáter létére most szintén az információelméletbe ásta be magát, egyetemet végzett és perceken belül doktorálni is fog… Yollaka kifejtette, dehogy bolond az a Béla: az információelmélet mint tudomány újabb lendületet kapott az internet elterjedésével és most már annyi információ áll a kutatók rendelkezésre, hogy talán még az ő sejtését is igazolni lehetne. Miféle sejtés?, kapta fel a fejét a fiatalabbik Kállay. De hiába mondta el Alberd egyszer, kétszer, háromszor – a magyar bölcsész képtelen volt a definíciót megjegyezni. Kérte: írná ezt meg neki emailben – a bátyját talán érdekelné.

Érdekelte. Kállay Béla éppen azelőtt nyújtotta be doktori értekezését, amelyet „Tartalomkeresés az interneten avagy a szemantikus web távlatai” címmel írt, éppen nem akadt sürgős munkája, volt hát ideje töprengeni a Yollaka-sejtésen, illetve azon, hogy esetleges bebizonyításán túl ez a sejtés mit jelenthet szaktémáját, a tartalomkeresést illetően.

Egy hónappal később pedig már el is kezdte a Metatézisek kidolgozását.

(Folyt. köv.) 


A tartalmi alapú kreatív linképítés alapjai – 1. rész. Korszerű keresőoptimalizálás: szövegösszefüggéseken alapuló tartalommarketing + organikus linkprofil építés. A Yollaka-sejtés és a releváns tartalom, Metatézisek, SEO-link

Ajánljuk még:

Struktúra, hierarchia, belső linkek – A honlapoptimalizás szempontjai – 7

3. A honlap felépítése, formai jegyei. Látható és rejtett tartalmak (5)

3.5. Struktúra, hierarchia, belső linkek

Az oldal felépítésének, belső konstrukciójának a megfelelő kialakítása szintén a honlap-optimalizálás tárgykörébe tartozik. Egyáltalán nem mindegy, milyen egy honlap belső szerkezete, milyen módon van tagolva és elrendezve a tartalom. Nem előny sem az „ömlesztett”, semmilyen módon nem strukturált szöveg, de nem kívános a tulbonyolított szerkezet sem. A Google – tapasztalatom szerint – „szereti” a világosan felosztott, ésszerűen elrendezett tartalmakat és az egy-két szintnél nem mélyebb hierarchiát.

Ezért a több aloldalt is tartalmazó honlapok esetében fontos a logikus alá- és fölérendeltség kialakítása, és a jó menürendszer alkalmazása. Sokat számít, hogy milyen című és tartalmú oldalak vannak a főoldal alá sorolva, és az is, milyen linkekkel nyithatók meg. Az igen tetszetős animált megoldások például a Google számára gyakran értelmezhetetlenek. Szerepe van annak is, hogy az aloldalakról milyen linkek mutatnak vissza a főoldalra. SEO-szempontból nyilvánvalóan sokkal értéktelenebb egy „Főoldal” vagy „Home” vagy „Címlap” nevű link, mint egy olyan, amely a főoldal valamely kulcsszavát tartalmazza. Ha a honlap témája a kakastej, akkor a kakastej gyártását vagy értékesítését vagy élettani funkcióit bemutató aloldalakról ne „Főoldal” vagy „Home” nevű, hanem mondjuk „A kakastej bemutatása” nevű link mutasson a nyitólapra.

A túltagoltság hátrányt jelent az egyre „mélyebb” könyvtárakba helyezett tartalmak szempontjából. Az alkönyvtárak használata még célszerű lehet, az al-alkönyvtárak alkalmazása már nehezebben indokolható, de al-al-alkönyvtárakat létrehozni semmiképpen nem tanácsos: a Google vizsgálja, hogy hány perjelen „/” keresztül vezet az út egy weblaphoz, és a túlságosan belülre helyezett oldalakat sokkal „lomhábban” kezeli, semmint a főoldali, vagy közvetlenül a főoldal alatti szintre helyezett tartalmakat. A kakastejes arcpakolás hatásairól szóló oldalt tehet nem célszerű így elhelyezni: www.kakastej.hu/mindennapi_alkalmazas/divat/kozmetika/arcpakolas.htm – ha nincs túl sok aloldalunk, tegyük bátran a gyökérkönyvtárba, ha ezek száma jelentős és szükséges némi „rendrakás” köztük, akkor is elégedjünk meg valamely általános nevet viselő első szintű alkönyvtárral, például: www.kakastej.hu/felhasznalas/arcpakolas.htm

A külső támogatás során célszerű a rendelkezésünkre álló linkerő egy részét megosztani, azaz nem kizárólag a főoldalt támogatni: a Google, különösen a Pingvin-algoritmus alkalmazása óta,  nem díjazza az egyoldalúságot.

Fontos a tartalom okos, SEO-szempontú megosztása a főoldal és optimalizálandó aloldalai között. Nem előny, ha a belső oldalak konkurensei lesznek egymásnak vagy a főoldalnak; a Google az ilyesmit általában felfedezi és a felhozni kívánt oldalak egyikét (rosszabb esetben mindegyikét) hátrább sorolja.

Domain-név, URL. Honlap-SEO 3

SEO ALAPOK: DOMAIN-NÉV, URL

donain url - honlap seoKis sorozatomban megosztom a honlap seo néhány műhelytitkát – saját ismereteim és évtizedes gyakorlati tapasztalataim alapján. Ez a 2012-es sorozat harmadik, kissé felújított, 2023-ra aktualizált része. Frissítésekor laptopos, infrás, teraszos weboldalakat optimalizáltam. Ez kiderül a szövegből. Keresőoptimalizálni jó!

Az oldal felépítése, látható és rejtett formai jegyei

Készítsünk keresőbarát honlapot! De hogyan? Hol szerepeljenek a kulcsszavak?

Tetszőleges weboldal készítésekor (vagy utólagos javításai során) számos lényeges tartalmi és formai szempontra kel tekintettel lenni. Ezek teljes körű ismertetésére itt nem vállalkozom, de tapasztalataimat tanácsadói munkám részeként szívesen megosztom megbízóimmal. (küldjön üzenetet: » üzenet küldése « – Segítek!) – Itt csupán a legfontosabb mozzanatok néhányát próbálom szemléltetni, felvázolni.

Kulcsszavas domain-név, URL-cím

Egyáltalán nem mindegy, milyen domain- vagy al-domain-név alá helyezünk el egy főoldalt, mint ahogy az sem, hogy az optimalizálandó weblapot milyen nevű könyvtárban (mappában) helyezzük el – s milyen nevet adunk magának a fájlnak. A kulcsszó szerepeltetése elsődleges szempont.

Nyilvánvaló, hogy aki sok infrapanelt akar eladni, annak célszerűbb www.infrapanel .hu cím alá helyeznie oldalát, mint a www.terasz .hu alá. Az infra fűtőpanellel melegített télikertet reklámozó oldal is jobb helyen van www.infrapanet .hu/telikert/ cím alatt, mint mondjuk a https://pirezmuhely.hu/seo/ URL-cím alatt.

Ha az adott könyvtár fájljai közül az egyik az infrafűtés energiatartalmáról szóló weblap, akkor célszerű magfelelő nevű mappába tenni, pl. /energiatakarekos-futes/. Ha a téma a notebook áramellátása, releváns cím a /laptop-akkumulator/.

Az adott kifejezésekre indított keresések során az intelligens Google az URL-címekben felismeri a megfelelően használt karaktersorokat – és meglétük vagy hiányuk befolyásolja az adott oldalnak a találati listán való pozicionálását.

Google link és terasz építés

Sokan úgy vélik, a domannév nem is annyira fontos, és egy budapesti teraszépítő cég oldala akár a https://balla.biz/budapest/terasz/ cím alatt is jól érzi magát, holott nyilvánvalóan jobb, ha szolgáltatásaik leírása vagy a napelemek elhelyezése terasztelikert.hu domain alá sorolt weblapokon történik. Hosszú távon az a weboldal sikeres, amely olyan címen hívható le, amelyben benne vannak a keresési kulcsszavak. Ezek elhelyezése persze sok egyéb helyen is szükséges.

Releváns tartalom készítése

SEO linképítés - releváns tartalom

A honlapoptimalizálás szempontjai – 1

A releváns tartalom elengedhetetlenül fontos

Minden honlap eredményességének első és legfőbb kritériuma a valamely témában mutatott releváns tartalom. Mit sem érnek a honlap építése során pontosan érvényesített SEO-szempontok és hiába az erős külső linktámogatás, ha az olvasók nem találnak az adott keresőszavaknak megfelelő értékes tartalmat, fontos információt a weboldalon, akkor hosszú távon a webhely a Google-keresések szempontjából nem lehet sikeres. Bár a keresőprogramok az algoritmusaik segítségével csak korlátozott mértékben képesek elemezni az oldal verbális és vizuális tartalmát, mégis: közvetlen és főleg közvetett információk alapján az oldal tényleges tartalmi jegyei egy idő után a Google számára is értékelhetővé (vagy büntethetővé) válnak.

Értékes tartalom és használható információk híján a honlapot intenzív SEO-munkával rövid távon ugyan sikeressé lehet tenni, de a hosszabb távú eredményességnek a releváns tartalom elengedhetetlen feltétele. A weboldal szövegének informatívnak és eredetinek kell lennie, a copy-paste eljárás kerülendő.

Ezért én például pusztán link-küldő szerepre szánt oldalaimra is igyekszem használható tartalmat elhelyezni, a valamely témában általam szerkesztett támogatói blogok általában szakmai szempontból is megállják helyüket.

Megjegyzés. A tartalomnak nem csupán úgy általában kell relevánsnak lennie. A relevancia bizonyos kritériumok alapján épül fel. Ezek némelyike érvényesíthető mechanikusan, némelyikük azonban leginkább kreatív, alkotói hozzáállással teljesíthető.


Frissítés: 2016-ban egy másik blogomban egyéb szempontokat is érintettem e témában:


Releváns tartalom

Egy honlap eredményességének első és legfőbb kritériuma a valamely témában mutatott releváns tartalom: megfelelő mennyiségű és minőségű informatív szöveg | releváns tartalom, relevancia, informatív szöveg, mennyiség, minőség, eredeti szöveg, kreatív szövegírás, kreatív linképítés, honlapoptimalizálás. Tartalmi relevancia. A weboldal sikerének  legfontosabb követelménye a témát kifejtő érvényes, hiteles tartalom.