A webáruház SEO alapja az analitika. Elemzés nélkül nem érdemes belekezdeni sem. Analizálni kell a piacot, a konkurenciát, a termékeket, szolgáltatást, a vevő útját, a konverziót.
Mindent mérni és elemezni kell. A marketinget, az értékesítés elemeit, és a keresőoptimalizálás eszközeit is. Különben csak pénzégetés az egész.
Nézzük meg néhány példán keresztül, mit jelent ez.
SEO analitika a webáruházaknak
Egy webáruház sikerességéhez tudni kell, hogy honnan jönnek a vevők? Hol érdemes hirdetni? Melyik oldal/kampány hogyan konvertál, és melyik miért jobb vagy rosszabb? Mert végül minden odavezet, hogy mi mennyi pénzt hoz, vagy éppen miért nem hoz.
Az adatokhoz SEO analitikai eszközökre van szükség, ezt egy átlagos webshop nem tudja magától megmutatni.
Google Analytics
A legelső mindjárt a népszerű és ingyenes Google Analytics, mely megmutatja, földrajzilag honnan jöttek a vevők, hova kattintottak át, mennyi időt töltöttek az oldalon. Hány látogatóból mennyi vásárolt, vagyis milyen a konverzió. Segít optimalizálni az oldalakat, de a kampányokat is. Ez minden forrást megmutat, az organikus eredményeket is, de nem olyan részletesen, mint a Google Search Console.
Hotjar webshop analitika
A Hotjar megmutatja, hogyan látják a látogatóid, vevőid a webáruházat. Vagyis hova kattintottak, meddig olvastak el egy oldalt vagy bejegyzést. Hőtérképet készít, ezáltal kiderül, hova kattintanak a vevők a leggyakrabban, meddig görgetnek le az oldalon, merre mozog az egér. Látható például, hogy egy termék leírását olvassák többen, vagy a képeket nézegetik szívesebben.
Ezekből az adatokból kiderül az egyik legfontosabb, mi a vevői útvonal a webshopban. Honnan hová megy a vevő. Könnyen eljut-e a kosárig, a fizetésig. Jól bejárható-e a webshop, vagy káosz van és elveszik benne a vevő. Az is látható, hol veszik el a legtöbb vevőd.
Közvetlenül a felhasználói élmény javítása segíti a SEO eredményeket is, hiszen ezt is érzékeli a Google. Ha egy webáruház átláthatóbb és könnyebben használható, akkor azt a Google is értékelni fogja.
Google Search Console
Másik nevén Google Webmester eszközök. A legfontosabb analitikai eszköz SEO szempontból, hiszen csak az organikus eredményeket mutatja. Legfontosabb adatai:
- Az egyes kulcsszavak hogyan teljesítettek?
- Az egyes aloldalak hogyan teljesítettek?
- Ezt visszamenőlegesen 16 hónapig meg lehet nézni és össze lehet hasonlítani időszakokat is.
- Sok technikai hibát is kijelez.
Összegezve
A sikeres webáruház titka a megfelelő SEO analitikai eszközök használata. Melyek megmutatják a legfontosabbakat, melyik oldal hogyan konvertál, mit szeret a vevő a webáruházban és mit nem. Könnyen eljut-e a kosárig, vagy elakad valahol, és ha elakad, akkor hol? Adatok nélkül nincs győzelem, vagyis eredmény. Ha elakad bármelyik használata közben, akkor érdemes egy havidíjas keresőoptimalizálás szolgáltatás során a legfontosabb beállításokat és kérdéseket rendbe tenni egy szakértővel.