Ez blogom indító cikke. A friss bejegyzések a jobb sávról nyithatók meg >>
Hogy kerüljek a Google első oldalára?
Csak lassan a testtel… :) Az első helyre vagy első oldalra kerülés nem megy sem könnyen, sem gyorsan. Bizony meg kell dolgoznod érte alaposan – és hosszú időn át! Ez még akkor is így van, ha nincsen különösebben erős konkurencia arra a kulcsszóra, mellyel első szeretnél lenni. Ám ha ráadásul sok erős honlap sorakozik a lista élén, azokat megelőzni egyáltalán nem könnyű feladat. Komoly munka vár rád!
Kezdjük azzal: milyen a honlapod? Vajon keresőbarát?
Azt kérdezed, mi az, hogy keresőbarát? Hát igen, alighanem azzal kell kezdened, hogy megtanulod, milyen az a weboldal, amelyet a Google „szeret”. Pontosabban fogalmazva: milyen értékelési elvárásokat támaszt a Nagy Kereső minden honlappal szemben. Ha ezek nem teljesülnek, nincs sok esélyed arra, hogy az élre törj a találati ranglistán.
1. A honlap formai és tartalmi optimalizálása
Amit a honlapoddal tenni kell, azok nagyrészt jól konkretizálható szakmai fogások és főleg az oldalad formai jegyeire vonatkoznak. Elég sok van belőlük még akkor is, ha csak a legfontosabbakra koncentrálsz. Tudnod kell:
- honlapod akkor számíthat sikerre, ha eleget tesz 7-8 nagyon fontos Google-elvárásnak, plusz még legalább ugyanennyinek abból a 20-25-ből, amelyek szintén jelentős szerepet játszanak a találatok rangsorolásában
Azt kérdezed, hogy konkrétan melyek ezek az elvárások? Néhányat felsorolok az alább ajánlott oldalaimon, de tudnod kell, hogy ezeknek a fogásoknak az alkalmazását én sok évi tanulással és tapasztalatszerzéssel sajátítottam el, ne lepődj meg, ha egy részét nem érted, más részét meg nem tudod elvégezni… Illetve ha el is végzed, nem hoz azonnal eredményt. Az optimalizálás komplex tevékenység, nagyon sok mindenre kell egyszerre figyelni és a részfeladatok teljesítését össze kell hangolni.
Mondjuk, hogy formai szempontból sikerült keresőbarát weboldalt készítened: Megfelelő hosszúságú az oldal neve, leírása, jól adtad meg a kulcsszavakat, értelmezhető szavakból állnak a belső oldalak URL-címei, logikus a könyvtárak felépítése és azokban a fájlok elhelyezkedése, jó a menü felépítése, nincsenek sem elérhetetlen, sem ismétlődő, sem tartalom saját nélküli oldalak a rendszerben, minden belső oldal kapott megfelelő saját nevet, leírást, készítettél oldaltérképet és eligazítottad a keresőrobotokat, mit szkenneljenek és mit ne, elláttad a képeket helyettesítő szöveggel, okosan használtad a belső és kifelé mutató linkeket, nem használtál olyanak elemeket, amelyek nehezítik az oldal lehívását, értelmezését, a szövegek leolvasását, mindehhez ráadásul mobilbarát sablont használtál – elégedett is lehetnél.
Mindez nagyon fontos, de sajnos nem elegendő, mert a formánál is fontosabb a tartalom. Hiába teszel eleget a Google formai elvárásainak, hiába tartasz be minden szakmai tanácsot:
- ha nincs a weblapodon elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű (azaz értékes) szöveg, akkor hiába a formai megfelelés, sajnos nem fogsz az élre kerülni
- a teendő tehát olyan honlap kialakítása, amelyik tartalmas, értékes és mások által is fontosnak tartott ismereteket közöl, információkban gazdag és megfogalmazása egyedi (nem másolt!)
- mindezen felül még az is szükséges, hogy a honlaptartalom releváns legyen a saját témájában (hogy ezen mi értendő, több helyen is igyekeztem elmagyarázni: Tartalmi relevancia és releváns kontextus; illetve: Mi a tartalmi relevancia? – releváns honlaptartalom)
Ha mind a formai, mind a tartalmi elvárásoknak eleget tettél, akkor sem dőlhetsz hátra. Amit elvégeztél, az még mindig csak a munka kisebbik fele!
A honlap tartalmi és formai optimalizálásánál is nehezebb és több kitartást követelő feladat a külső webtámogatás, a linkprofil felépítése, azaz a linképítés.
2. A linkprofil felépítése
Ugyanis: Hiába készítesz valamely témában releváns honlapot, hiába teszed keresőbaráttá: a Google elismerését csak akkor szerzi meg az oldalad, ha hiteles terelőtáblák irányítják rá a figyelmét.
Ezek a terelőtáblák a nagy internetes sztrádán pedig nem egyebek, mint a más helyekről történő hivatkozások, azaz a bejövő linkek (külső linkek, visszamutató linkek, backlinks). Az pedig külön fejezet a keresőoptimalizálás vaskos kézikönyvében, hogy milyennek kell lennie a jó linkhálózatnak, hogyan kell a kulcsszavas hivatkozások rendszerét kiépíteni ahhoz, hogy az a bizonyos Google első hely reálissá váljon. Röviden megragadva a lényeget: amit erről mindenképpen tudnod kell:
- honlapod azon a réven előzheti meg konkurenseidet, hogy több és jobb minőségű külső webhely hivatkozik a te oldalara, mint másokéra
- a teendő: több száz vagy inkább több ezer releváns külső linkkel terelni a Google figyelmét a honlapodra
- mindezt úgy, hogy a linkszaporítás ne legyen sem erőszakos, sem egyoldalú, sem manipuilatív módon kulcsszavas
Vigyázat: nem véletlenül beszélek minőségi és releváns linkekről! Ne az ilyen-olyan linkkatalógusokból, fórumokból, hirdetési szájtokról és értéktelen gagyi oldalakról kapjál linkeket! Az ilyenek többet ártanak, mint használnak. (Nem cselekszel okosan, ha elkezded szájtodat mindenhová regisztrálni, ahová csak lehet!)
- a linképítéshez jó minőségű, magasra értékelt és lehetőleg a saját honlapoddal tartalmi összefüggésbe hozható weboldalakat, blogokat, szakmai szájtokat vegyél igénybe
Nem állnak ilyenek a rendelkezésedre? Építsed meg őket!
Túl nagy a feladat? Meglehet, de talán érdemes elindulni az úton, amely a kreatív linképítés elsajátításához és alkalmazásához vezet. Ehhez bizony egy kisebb webuniverzumot kell felépítened. Ha rendelkezni fogsz ilyennel, akkor jól fejleszthető bázisod is lesz a linképítő munkához.
A hogyan és miért? összefüggéseiről készítettem ehhez a nagy munkához egy kis segítséget:
Az alábbi linkekre kattintva a legfontosabb teendőket és szempontokat megtanulhatod.
- Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: honlapoptimalizálás + linképítés
- Keresőmarketing, SEO, Google PageRank és a keresőoptimalizálás más kulcsszavai
Ha már tisztába jöttél az alapfogalmakkal és a Google-optimalizálási folyamat legfontosabb elemeivel, megismerhetsz néhány fontos teendőt is arra nézvést, mit kell tenned az első helyre (vagy legalább első oldalra) kerüléshez:
- Weboptimalizálás – hogyan kerüljek a Googleban első helyre? (tanácsok) – a tanácsokat a jobb hasábon találod, de előbb érdemes elolvasnod a bal hasáb leírásait
Összefoglalás.
Így kerülhetsz a Google első helyére:
Készíts a keresési Google-szempontoknak minél jobban megfelelő, tartalmas, mások által is fontosnak tartott, lényeges ismereteket közlő honlapot, aztán érd el, hogy értékes külső webhelyekről sok-sok jó minőségű, releváns linket kapjon. A releváns tartalom és a minőségi linkprofil meghozza a várt eredményt. Ennyi a siker titka. Kulcsszavak, szószedet: Google kereső, első hely a keresőben, keresőoptimalizálás, helyezési siker, komplex tartalmi honlapoptimalizálás, találati helyezés javítás, Google első oldal, első hely – Hogyan legyek első a Google-ban? – honlap, weboldal, website első helyre kerülés – Hogy lehet, hogyan kell a Google első oldalára kerülni? Ami a legfontosabb: 1) technikai szempontból keresőbarát honlap + 2) kulcsszavas tartalomoptimalizálás + 3) körültekintő, kreatív linképítés hozza meg a sikert. A releváns tartalom és a releváns linkprofil kialakítása alapfeltétel.