Webtartalom Google-keresése. Laptop alkatrészek

Laptop alkatrész webáruház

Számítástechnikai szakbolt kínálata: eredeti notebook akkumulátorok raktári készletből; gyári vagy utángyártott laptop töltő minden márkához és típushoz. Szervizi szolgáltatás: billentyűzet javítás és tisztítás, kijelző csere, laptop videokártya javítás 1 év garanciával.


Az internetes tartalmak keresése és a gépi tanulás

web - google keresés éaptoprólAz internetes tartalmak több milliárd (más szóhasználatban: billiónyi) weboldalon helyezkednek el. Ez még nagyon-nagyon messze van a Google nevét adó googol mennyiségétől (ez 10-nek a századik hatványa, míg a milliárd csupán a kilencedik), és elég hosszú ideig kellene még fennmaradnia az emberi civilizációnak ahhoz, hogy a józan ésszel felfoghatatlanul magas szám realitássá váljon (összehasonlításul: az Univerzum csillagainak a becsült száma mindössze 10 a harmincadikon). A weboldalak milliárdos nagyságrendje azonban így is túl nagy ahhoz, hogy átlátható, feltérképezhető legyen, a Google is csak egy töredékét képes bejárni és kereshetővé tenni. A világkereső ennek ellenére mégis globális képet ad a WEB-ről, mégpedig azon a réven, hogy a legfontosabb részét járja be és teszi kereshetővé. Hogy melyik a legfontosabb része, azt algoritmusai „dönti el” linkről linkre haladva. Amelyik webhelyre egyetlen link sem mutat, az láthatatlan marad, a bejárhatók közül pedig azok kerülnek be a Google indexébe (azok válnak kereshetőkké), amelyek fontosnak ítéltetnek. A fontosság egyik kritériuma éppen az, hogy hány link mutat rá – és milyen más oldalakról. Tíz évvel ezelőtt ez volt a legfontosabb tényező, mára maga a tartalom minősége lett mérvadóvá – miközben az értékelés bonyolult szempontrendszerét már a fejlesztők sem látják át teljesen, mivel a Google keresőalgoritmusa mesterséges intelligenciaként működik és a gépi tanulás révén folyamatosan fejleszti önmagát.

Ennek is köszönhető, hogy a  netes tartalmak nagy világkeresője az online szféra meghatározó tényezőjévé vált.

Ma a magyar nyelvű webhelyekre irányuló keresések 95-96 %-át a Google bonyolítja

– miközben annak, hogy egyes keresőszavakra mely honlapok jelennek meg kulcsszavas keresőtalálati rangsorok élén, óriási lett a jelentősége nemcsak a közvetlen online kereskedelemben (webáruházak), hanem a webről induló, de a tárgyi valóságban zajló üzleti akciókban is. Ha egy vállalkozás például laptopalkatrészeket forgalmaz egy adott városban, akkor a vásárlók számát azzal tudja a leghatékonyabban növelni, ha az adott árukínálatot jellemző szavakkal indított keresések épp ennek a cégnek a termékoldalait hozzák a találati listák élén.

Az ilyen vállalkozásnak tehát elemi érdeke, hogy webáruházának kulcsszavas termékoldalai top pozíciókat szerezzenek például olyanalkatrésznevekkel, mint:

  • ASUS laptop akkumulátor
  • Dell laptop töltő
  • Acer notebook billentyűzet
  • Hewlett Packard nyomtató festék
  • Apple pC képernyő
  • Tablet érintőpanelek
  • Samsung laptop videókártya

A Google keresési szempontjai

Hogy kulcsszavas rákeresésnél melyik weblap kerül a találati listán az első, második, harmadik stb. helyre, illetve top10-be, top20-ba, az döntő mértékben attól függ, hogy a Google értelmezésre is képes  keresőalgoritmusa az adott keresőkifejezésre nézve relevánsnak ítéli-e egy honlapot. Fogósabb kérdés, hogy a Nagy Nyomkereső szerint miben áll a relevancia, ám az világos, hogy

a találati eredményoldalon (SERP) az a weblap szerepel jobban, amely a keresőprogram speciális általános és szempontjainak mind formailag, mind tartalmilag leginkább megfelel.

A rangsorolási kritériumokat ma már a Google belső emberei sem ismerik pontosan, mivel az emberi agy képtelen követni a gépi tanulással rohamosan fejlődő szoftvert. Gondoljunk bele, hogy ez a program minden egyes keresés eredményét elraktározza adatbázisába, és feldolgozza a mutatókat: milyen forma és milyen tartalom milyen kulcsszavakkal mennyire volt megfelelő a felhasználó számára: megnyitotta-e a weboldalt, hosszan időzött-e rajta vagy visszafordult, illetve – és legfőbbképpen: hányan voltak rá kíváncsiak naponta, hetente, havonta. Sokan: akkor ez fontos oldal. Rengetegen: akkor minden bizonnyal valóban releváns, mérvadó, adekvát az adott témát és annak kulcsszavait illetően. Adódik

  • a tartalmi és formai jegyek sokasága egyfelől
  • és a keresettség, illetve a megfelelőség másfelől

– már csak össze kell kötni őket, és a szent Guggola máris tudja, mitől döglik a lény. Mivel sok-sok millió rákereséről van szó, a pici részeredményből irtózatosan sok megfeleltetés következik: embert ezt követni már nem tudja.

Korábban, amíg mérnökök kb. tizenötéves munkájának eredménye volt a keresőalgoritmus, tudni lehet, hogy létezik 200 fő rangsorolási szempont, és ezek alá egyenként és átlagosan kb. 250 kritérium tartozik, így kb. 50 000 keresőtényezőről beszélhettünk. Ez nagy szám, de emberi lépték. A gépi tanulással, feltételezhetően, a rendszer akár napi több ezer eddig feltérképezetlen összefüggést találhat a weboldalak tartalma és a keresési eredménnyel való felhasználói megelégedettség között. Ez akár azt is jelentheti, hogy a megfeleltetések száma hónapról hónapra annyival nő, mint amennyit a mérnökök korábban 15 év alatt kidolgoztak.

Éppen ezért ma már csak mosolyogni érdemes azon, amikor a cég szóvivői, fejlesztői, vezető emberei valamilyen konkrét SEO-kérdésre válaszolnak. Korábbi taktikájuk is a ködösítés volt, most azonban valószínűleg már gőzük sincs arról, mit művel teremtményük, az internetes keresések Doktor Frankensteinje.

Honlaptartalom optimalizálása és tartalommarketing

Általános értelemben a tartalommarketing egy áru vagy szolgáltatás propagálását jelenti. A keresőoptimalizálásban a tartalommarketing nem ezt fedi, jelentése nagyjából ez: hatékony keresőmarketing tevékenység végzése unique content létrehozásával és felhasználásával az optimalizált weblapon és a linkprofilt képző oldalakon. Nézzük, miért van szükség erre.

Manapság a a Google átláthatatlan szempontrendszerének főbb vonásait csak tapasztalati tényekkel lehet valamilyen mértékben kitapogatni. Úgy tűnik, az egyik legfontosabb elvárás a honlapok eredeti, egyedi tartalma lett. Természetesen nagyon fontos a kulcsszavas reprezentáció biztosítása és ugyancsak meghatározó tényező a bejövő linkek minősége és száma, de ezek akkor eredményesek, ha mögöttük tartalmi alapú komplex SEO-módszerek állnak. Ez utóbbiak lényege az

igen jelentős mennyiségű, tematikailag kapcsolódó értékes tartalom létrehozása a weben.

Az ilyen tartalom töredék nagyságú, de legfontos részének magára az optimalizált honlapra kell felkerülnie. Ezt volumenében sokszorosan felülmúlja a szakemberek által előállított kapcsolódó külső webtartalom, amelynek nagyobbik része a direkt linképítésben szerepet kapó weblapokra, blogokba kerül úgy, hogy a tartalomban elhelyezezésre kerül  egy-egy megfelelően megszövegezett link. Kellően szoros tartalmi összefüggések estében ezek összessége képezi a releváns linkprofilt.

Itt azonban nem állhat meg a tudomány: a linkprofilba tartozó oldalakat is – saját jogon –  optimalizálni kel. Illetve a második kör honlapjai köré harmadlagos, a harmadlagosak köri negyedik osztályú linkprofil építendő – és ez bármeddig folytatható – amíg el nem fogy a  SEO-szakértő linkcérnája.

A laptop alkatrészeket forgalmazó webáruház keresőmarketing programjában az optimalizáció tizedik hónapjába lépve a negyedik körnél tartunk.  Sergey Brin és Larry Page szelleme legyen velünk.


Webtartalom-keresés. A gépi tanulás révén fejlődő mesterséges intelligencia működése az ember számára követhetetlen. Sem a SEO elmélete, sem a világkereső cég főmuftijainak nyilatkozata nem adhat eligazítást. A tapasztalat azonban megerősíti, hogy a kulcsszavas keresések  eredményeként az a honlap szerepel jobban a találati rangsorba, mely a Google kereső szempontjainak mind általános, mind  speciális szinten formailag és  tartalmilag leginkább megfelel. Ilyen honlap a Laptop Szerviz Budapest webáruháza. Eredeti tartalom, internetes keresés, találati eredmény, seo szakértő, tartalommarketing stratégia, releváns linkek, kereső szempont, webtartalom optimalizálása egyedi módszerekkel

Share

A tartalommarketing jelentése

tartalommarketing-jelentese

Tartalommarketing = komplex jellegű releváns tartalom közreadásával kifejtett marketingtevékenység

A szóban forgó kifejezés – content marketing – magyar megfelelője helyesen egybeírandó, hasonlóan a keresőmarketing vagy mobilmarketing szavakhoz, ám eltérően az online marketing jelzős szerkezettől. Így aztán a szóalakból nehéz egyértelműen következtetni a jelentésre, hiszen nem tudni, hogy a tartalomra vonatkozó marketingről van-e szó, vagy éppen valamilyen tartalom segítségével végzett marketingtevékenységet nevezünk meg a szakszóval, esetleg a marketingnek a tartalmát értjük rajta. Ha jobban elmélyülünk a témában, akkor persze kiderül, hogy mit is fed ez az új keletű terminus technikus, ám az bárki számára feltűnhet, hogy pontos definícióját hiába keressük, inkább csak körülírások állnak rendelkezésünkre még a beható Google-mélykeresések eredményeként is. Mi több, ha elolvassuk ezeket a meghatározásokat, gyakran az a benyomásunk támad, hogy ezek a PR-ra, azaz a public relations ágazatra is vonatkozhatnának, sőt, a reklám mint olyan is beleilleszkedhet a megközelítésbe. Hiszen miről is van szó? Hát arról, hogy:

A tartalommarketing során

  • tartalmat állítunk elő
  • ezt a tartalmat közreadjuk (publikáljuk)

abból a célból, hogy

  • növeljük egy termék értékesítési mutatóit
  • növeljük valamely szolgáltatás iránti keresletet
  • növeljük egy márka vagy cég hírnevét

– ezek a pontok tökéletesen illenek mind a PR-ra, mind a közvetlen reklámra. Nyilvánvaló, hogy mindegyikhez szükséges valamiféle (szöveges, képi, hangzó…) tartalom elkészítése és annak megjelentetése (sajtóban, elektromos médiumban, online felületen, elküldött sms-ben stb), mint ahogy az is, hogy a végső cél minden esetben a vásárlás, megrendelés kiváltása és élénkítése.

Akkor hát miben különleges a tartalommarketing (a továbbiakban TM)?

Egyes források szerint abban, hogy a reklám és a PR egy termék felől irányul a fogyasztó felé, azaz a termékhez keres vásárlót, addig a TM a közönségigénynek megfelelő terméket keresi meg, vagyis a fogyasztói elváráshoz keres eladnivalót. Ám ez így mégsem igaz, mert a TM-mel foglalkozó marketinges szakember az esetek túlnyomó esetében konkrét vállalati megbízás alapján konkrét termék, márka, brend népszerűsítése érdekében végzi munkáját. Feladata nem a piackutatás, nem a vásárlói igények megismerése, ilyesmivel mások foglalkoznak, őneki a szolgáltatást vagy az árucikket kell kívánatossá tennie, munkájának iránya tehát ugyanaz, mint a PR-osé, a termékmenedzseré vagy a reklámfilmesé.

Én a magam részéről az előállított tartalom jellegében és minőségében látom a különbséget. A reklám jószerével csak szlogenekben gondolkozik, pár szóval vagy mondattal tör célja felé, ehhez rendel képet, hangot. A PR-os tartalmak mélyebbek, de a pozitív vonások hangsúlyozásán kívül nem sok egyebet tartalmaznak. Ha píár-szakember írja a termékismertetőt, abban általában az eladandó portéka bámulatos tulajdonságai, erényei, nélkülözhetetlensége szerepel, de meglehet, hogy a technikai mutatók kimaradnak. Megtudod, hogy milyen kunsztokra képes a porszívó (beszippantja a teniszlabdát), de hiába keresed, hogy hány kW a teljesítménye.

Nos: innen csak egy lépés, hogy megfogalmazzuk, mégis miben tér el a TM a társaitól. Hát abban, hogy a TM keretében létrehozott és publikált tartalom informál, tájékoztat, rávilágít, megmagyaráz, értelmez, részletez, kifejt, mögé néz, választ ad a kérdésekre, problémát vet fel, esetleg továbbgondolkodtat. Míg a PR-tartalom csak tukmál. A TM-tartalom komplex, többrétegű, közvetett, tág horizontú, értelmezendő. A PR-tartalom vagy pláne a reklám leegyszerűsítő, didaktív, szűkre fókuszált, direkt, szájbarágós. A TM a választott tárgy lényegének releváns megközelítését végzi, a PR a látványos tulajdonságokra korlátozódik

Mindazt, amit a tartalommarketinget megkülönböztetheti a rokonágazatoktól, leginkább a komplexitásban és a relevanciában ragadhatjuk meg. Így tehát ajánlott meghatározásom ez:

A tartalommarketing olyan marketingtevékenység, amelynek során komplex jellegű releváns tartalmak előállítása és közreadása révén egy cég, márka, termék, szolgáltatás értékesítésének kiterjesztése érdekében gyakorlunk hatást a fennálló kereslet-kínálat viszonyára. A linképítő cikk folytatódik

Share

Tartalmi relevancia – releváns honlaptartalom

tartalmi relevancia - releváns honlap

Irrelevancia: a lényeg és a környező tartalom nem illik össze

Újra és újra megbizonyosodhatunk arról, a Google a minőségi tartalmat többre értékeli a linképítésnél. Persze: a linkek fontosak, mi több: a hatékony támogatói linkprofil felépítése megkerülhetetlen része a honlap keresőoptimalizálás eredményességének, ám egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy kiváló honlaptartalmat mégis könnyebb létrehozni, mint egy gigantikus linkhálózatot felépíteni. Valószínűleg ez kevéssé érvényes azokban az esetekben, amikor roppant erős verseny mutatkozik egy-egy olyan kurrens értékesítési témában, ahol igen nehéz a tartalmi fejlesztés részéről megfogni a SEO-t. Regényeket mégsem lehet írni a fürdőruha-eladásról, vagy ha mégis (nyaralás, utazás, fürdőhelyek, történetek….), az már oly mértékben eltávolodik a voltaképpeni témától, hogy a honlap tartalmi relevanciája felhígul: a voltaképpeni lényeg egyre kevésbé illik össze a felszaporított szövegekkel.

Ilyen esetekben a rövid és célratörő szövegeken, hatásos képeken, akciós árajánlatokon kívül nem igazán fér bele a website content kialakításába olyan fejlesztés, amely lehetővé tenni az összes SEO-elvárás teljesítését. Az ilyen honlapokat mégis a linképítő munka révén vihető előre.

Ám ha a megfelelő terjedelmű releváns tartalom prezentálása a weblap üzleti jellege miatt nem lehetséges, akkor többszörösen kell arra ügyelni, hogy a linkek viszont az illető témában magas relevanciájú oldalakról érkezzenek. Ez két módon biztosítható: 1) elegendő olyan idegen oldalt találunk, amely témánkba vág, s ezekre sikerül kirakatnunk a támogatott honlap linkjeit; 2) mi magunk építünk releváns tartalmú weblapokat, s ezekről hivatkozunk a céloldalra.

Mindenki ismeri az első megoldásnak a veszélyeit. Ahová linkeket kirakathatunk, azok leginkább katalógusok. A témában illetékes néhány linkkatalógus persze jól fest a linkprofilban – de ha csak ezekből áll, az bizony büntetési tételnek számít a Google szemében. Ha viszont mi magunk építjük fel a webhátteret, akkor az újonnan létrehozott weblapok eleinte igen gyengék lesznek és nem fognak elegendő linkerőt biztosítani. Amíg felturbózzuk őket, hosszú hónapok telhetnek el.

Ezeknek a nehézségeknek a tudatában én egy ideje nem foglalkozom olyan honlapok optimalizálásával, amelyekre valamilyen okból nem lehet elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű tartalmat elhelyezni. Ezek jellemzően a webáruházak és más eladási-értékesítési oldalak.

Mi a tartalmi relevancia?

Ha a honlap témája és felépítése olyan, hogy alkalmas releváns tartalom kialakítására, akkor az optimalizációs munkának éppen ezzel kell kezdődnie. Arról persze nincs egzakt tudásunk, hogy a Google-algoritmusok mit értenek relevancián, de a keresőcég vezető embereinek hivatalos közléseiből azért sok minden kiszűrhető és empirikus módszerekkel is elkülöníthetők olyan faktorok, amelyekkel biztosítható a keresőszempontú megfeleltetés.

Legelőbb azt kell tisztázni: mihez képest, miben legyen releváns a honlaptartalom. A legfontosabb: a saját témájába, tárgyában. Abban, amiről szól. Vagyis mindenekelőtt az oldal témáját, tárgyát, lényegét illetően kell a relevanciát biztosítani. Másodjára: relevánsnak kell lennie a választott kulcsszavakra nézve. Jó esetben a kulcsszavak a lehető legszorosabban kapcsolódnak a tárgyhoz és témához, így ez a két megfeleltetés összhangban áll.

Ha valamiféle meghatározást próbálnánk adni, valahogy így hangozhatnék:

A Google egy adott téma kulcsszavait illetően akkor tekinti a weboldal tartalmát relevánsnak, ha:

  • a téma megnevezése, bemutatása, kifejtése és részletezése egyedi fogalmazású szövegek és  kiegészítő tartalmak (táblázat, felsorolás, kép, kifelé mutató link) révén történik
  • a témára nézve az oldalon megfelelő mennyiségű információ található
  • mind a téma, mind annak kifejtése érdeklődésre tarthat számot
  • a téma kulcsszavai megfelelően gazdag reprezentációt kapnak a weboldalon

Gazdag reprezentáción az értendő, hogy a kulcsszavaknak az oldal lehető legtöbb információs helyén a lehető legnagyobb változatosságban kell megjelenniük. Ilyen helyek például az URL, a title, a descriptions és keywords meta-tagek, ilyenek a head line kiemelések, képfeliratok, linkszövegek stb. – és természetesen ilyen maga a folyó honlapszöveg,  amely lehetőséget ad a variábilis kulcsszóhasználatra.

Eztán már „csak” azt kell biztosítani, hogy ez a releváns tartalom keresőbarát formát öltsön honlapunkon. Mindössze ennyi, amit így hívunk: tartalomoptimalizálás. A linképítő cikk folytatódik

Share

Releváns tartalom

SEO linképítés - releváns tartalom

A honlapoptimalizálás szempontjai – 1

A releváns tartalom elengedhetetlenül fontos

Minden honlap eredményességének első és legfőbb kritériuma a valamely témában mutatott releváns tartalom. Mit sem érnek a honlap építése során pontosan érvényesített SEO-szempontok és hiába az erős külső linktámogatás, ha az olvasók nem találnak az adott keresőszavaknak megfelelő értékes tartalmat, fontos információt a weboldalon, akkor hosszú távon a webhely a Google-keresések szempontjából nem lehet sikeres. Bár a keresőprogramok az algoritmusaik segítségével csak korlátozott mértékben képesek elemezni az oldal verbális és vizuális tartalmát, mégis: közvetlen és főleg közvetett információk alapján az oldal tényleges tartalmi jegyei egy idő után a Google számára is értékelhetővé (vagy büntethetővé) válnak.

Értékes tartalom és használható információk híján a honlapot intenzív SEO-munkával rövid távon ugyan sikeressé lehet tenni, de a hosszabb távú eredményességnek a releváns tartalom elengedhetetlen feltétele. A weboldal szövegének informatívnak és eredetinek kell lennie, a copy-paste eljárás kerülendő.

Ezért én például pusztán link-küldő szerepre szánt oldalaimra is igyekszem használható tartalmat elhelyezni, a valamely témában általam szerkesztett támogatói blogok általában szakmai szempontból is megállják helyüket.

Megjegyzés. A tartalomnak nem csupán úgy általában kell relevánsnak lennie. A relevancia bizonyos kritériumok alapján épül fel. Ezek némelyike érvényesíthető mechanikusan, némelyikük azonban leginkább kreatív, alkotói hozzáállással teljesíthető.


Frissítés: 2016-ban egy másik blogomban egyéb szempontokat is érintettem e témában:


Releváns tartalom

Egy honlap eredményességének első és legfőbb kritériuma a valamely témában mutatott releváns tartalom: megfelelő mennyiségű és minőségű informatív szöveg | releváns tartalom, relevancia, informatív szöveg, mennyiség, minőség, eredeti szöveg, kreatív szövegírás, kreatív linképítés, honlapoptimalizálás. Tartalmi relevancia. A weboldal sikerének  legfontosabb követelménye a témát kifejtő érvényes, hiteles tartalom.

Share