Bejövő linkek hatékonysága

Mitől függ a bejövő linkek hatékonysága?

Bár jelentőségét olykor a Google emberei is relativizálni próbálják, a keresőoptimalizálás legfontosabb része volt és maradt a linképítés. Miközben a saját érdekeit is érvényesítő világcég azt kommunikálja, hogy a keresőalgoritmusok a honlapokon elhelyezett releváns tartalmat értékelik első sorban és egy weboldal tartalmi jegyeinek az optimalizálása révén kerülhet a honlap az első helyre a keresőben, aközben tudjuk, hogy ez nincs pontosan így. Például a konkurencia versenyben két hasonló kvalitású website közül az érhet el jobb helyezést, amelyiknek jobb a hivatkozási háttere (linkprofilja), éppen ezért a bejövő linkek jelentősége ma is óriási.

Abban azonban kétségtelenül nagy változás történt, hogy milyen kritiriumoknak kell megfelelnie a külső hivatkozásnak ahhoz, hogy valóban hatékonyan támogathassák a megcélzott internetes entitást (céges oldalt, webáruházat, személyes szájtot…). 2012-ben erről egy igen terjedelmes tanulmányt írtam, annak állításai azonban mára nagyrészt elavultak, például amiatt, hogy a Google megszüntette a PageRank mutatók nyilvános használatát. Ezek a PR-számok korábban jól jelezték, hogy a nagy kereső mekkora linkerőt tulajdonít egy-egy webhelynek. Azóta sokkal nehezebb a SEO-szakemberek dolga, más szempontokat kell figyelembe venni. (Aki kíváncsi arra, hogyan számítgattam optimalizációs munkám kezdetén a bejövő linkek értékét, a régi számtásaimat-becsléseimet itt találja: A bejövő linkek SEO-hatékonysága – becslés, számítás.

Mai fejemmel tapasztalataimat így foglalhatom össze.

Hatékonyság = Linkerő + relevancia + időfaktor

E három tényező közül az első kettő igen összetett, sok részfaktortól függ, érdemes kicsit részletesebben megvizsgálni őket

1. A linkerő a küldő oldal erejétől függ

De milyen az erős weblap, mi növelheti az elhelyezett link erejét?

bejövő linkek - backlinks

A bejövő linkek hatékonysága és a releváns kontextus

Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy kis marginális magánblog posztjában elhelyezett hivatkozás hatása igencsak csekély, míg egy nagy hírportál cikkében szereplő link nagyban hozzájárulhat a jó helyezések eléréshez. A linkerő ugyanakkor nemcsak attól függ, hogy a közlő szájt kicsi vagy sem, bár ez is mérvadó. Én valahogy így sorolnám fel egy weboldal azon tulajdonságait, amelyek alapját megítélhető, milyen erővel rendelkeznek a rajta elhelyezett hivatkozások.

A weboldalak annál erősebbek,

  • minél nagyobb a látogatottságuk
  • minél több külső link mutat rájuk
  • minél több keresőkifejezéssel szereztek topp helyezést a találati listákon
  • minél több indexelt aloldalból állnak
  • minél relevánsabb a tartalmuk az érintett témákban
  • tartalmilag minél optimalizáltabbak
  • formailag minél több keresőszempontnak felelnek meg (keresőbarát weblap)
  • megbízhatóak, stabilak (mindig elérhetőek)
  • dinamikusan fejlődnek (egyre több indexelt URL, bővülő adatbázis)
  • minél régebben észlelte őket először a Google

A sorrend egyfelől nem feltétlenül fontossági, másfelől egymással is összefüggő faktorokról van szó, mert pl. érthető, hogy a sok külső link és a jó helyezések hozzák a magas látogatottságot, az optimalizált releváns tartalom és a formai megfelelés pedig feltétele a jó helyezések megszerzésének; ugyanakkor a magas forgalom okán a site egyre több külső linket szerezhet… Ezek tehát egymással összefüggő tényezők.

Ha nincs módunk nagy forgalmú portálokon linket elhelyeznünk, kis saját fejlesztésű oldalainkkal is jó eredményt érhetünk el, ha a többi szempont közül minél többet teljesítjük.

  • Egy tartalmilag nagyon gondosan optimalizált
  • jó minőségű linkprofillal megtámogatott
  • saját területén értékes tartalmú
  • pár kifejezéssel a Googleban is jól szereplő
  • rendszeresen frissített és indexált
  • hosszabb ideje működő (esetleg veterán) oldal

igen komoly linkerőt képviselhet akkor is, hogy látogatói forgalma csekély. Ha tehát a linképítő munkát saját webbázisunkra alapozva végezzük, elengedhetetlenül fontos nagy gonddal felépített, optimalizált, rendszeresen gondozott weblapokkal, blogokkal, honlaprendszerekkel rendelkeznünk. Ezekben a struktúrákban hozhatunk létre egy-egy konkrét SEO-projektum keretében megfelelő bázist a linkprofil építéshez.

2. A link relevanciája: mi és mire nézve legyen releváns?

A küldő oldal, a fogadó oldal és a linkszöveg kölcsönös relevanciája

bejövő linkek - backlinks

Tartalmi összefüggések a küldő és kapó oldal között

Csak úgy kitett linkekkel ma már nem megyünk semmire. Hiába teszünk ki hivatkozást akár több száz oldalra (mondjuk főleg láblécekbe, oldalsávokba) – ezek hatása minimális, de azzal sem túlzunk, ha azt állítjuk: az ilyen hivatkozásokat ma már a keresőalgoritmusok figyelmen kívül hagyják. Élő, hatékony linket úgy állíthatunk elő, ha új tartalmat hozunk létre és a kattintható hivatkozást megfelelő kontextusba helyezzük.

A linket releváns tartalmi összefüggések fókuszába kell helyezni!

Ez azt jelenti, hogy hivatkozásunknak szorosan kapcsolódnia kell mind saját szövegkörnyezetéhez, mind pedig a hivatkozott webhely tartalmához. Ez természetesen csak abban az esetben lehetséges, ha

  1. A linket küldő oldal és a linket kapó oldal között nyilvánvaló, lehetőleg szoros tartalmi összefüggés áll fenn
  2. A link szövege szorosan kapcsolódik mind a küldő, mind a kapó oldal tartalmához

A tartalmi összefüggés és kapcsolódás fogalma külön tárgyalást érdemelne. Természetesen sokkal többről van szó, mint szóegyezésekről, de még a hasonló vagy rokon téma sem mindig elegendő. Mélyebb összefüggésekre is szükség van, olyanokra, amelyeket a szemantikus keresés és a látens szemantikai indexelés fogalomköre ír le.

3. Idő-faktor: mióta és meddig van kinn a link

Ez talán külön magyarázatot nem igényel, világos, hogy két különböző, de azonos erősségű weboldalon a 6 éve kitett és azóta ható nem háborgatott link ereje sokszorosa lehet annak, mint annak, amelyet csak pár hónapja helyeztünk el. Az abszolút idő mellett azonban érdemes a relatív időt is nézni: utóbbi attól függ, hogy a googlerobotok ezalatt hányszor érzékelték a hivatkozást. Egy nagy hírportálon az új cikkeket naponta indexeli a kereső, egy kis forgalmú blog posztját esetleg havonta. Így ha mind az egyik helyre, mint a másikra 6 hónappal ezelőtt került ki a linkünk, akkor bár a két időfaktor abszolút értékben azonos, ám világos, hogy ha ezalatt a portálon a robototok kétszázszor találták ott a hivatkozást, míg a blogon 3-4 alkalommal, akkor relatíve az előbbi sokkal régebbinek, az utóbbi pedig még elég zsengének számít.

A célzott weblappal tartalmi kontextusban álló releváns külső linkek megfelelően nagy száma igazolja a weboldal hitelességét. Top weblapok optimalizálása – SEO

Share

Tartalmi relevancia – releváns honlaptartalom

tartalmi relevancia - releváns honlap

Irrelevancia: a lényeg és a környező tartalom nem illik össze

Újra és újra megbizonyosodhatunk arról, a Google a minőségi tartalmat többre értékeli a linképítésnél. Persze: a linkek fontosak, mi több: a hatékony támogatói linkprofil felépítése megkerülhetetlen része a honlap keresőoptimalizálás eredményességének, ám egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy kiváló honlaptartalmat mégis könnyebb létrehozni, mint egy gigantikus linkhálózatot felépíteni. Valószínűleg ez kevéssé érvényes azokban az esetekben, amikor roppant erős verseny mutatkozik egy-egy olyan kurrens értékesítési témában, ahol igen nehéz a tartalmi fejlesztés részéről megfogni a SEO-t. Regényeket mégsem lehet írni a fürdőruha-eladásról, vagy ha mégis (nyaralás, utazás, fürdőhelyek, történetek….), az már oly mértékben eltávolodik a voltaképpeni témától, hogy a honlap tartalmi relevanciája felhígul: a voltaképpeni lényeg egyre kevésbé illik össze a felszaporított szövegekkel.

Ilyen esetekben a rövid és célratörő szövegeken, hatásos képeken, akciós árajánlatokon kívül nem igazán fér bele a website content kialakításába olyan fejlesztés, amely lehetővé tenni az összes SEO-elvárás teljesítését. Az ilyen honlapokat mégis a linképítő munka révén vihető előre.

Ám ha a megfelelő terjedelmű releváns tartalom prezentálása a weblap üzleti jellege miatt nem lehetséges, akkor többszörösen kell arra ügyelni, hogy a linkek viszont az illető témában magas relevanciájú oldalakról érkezzenek. Ez két módon biztosítható: 1) elegendő olyan idegen oldalt találunk, amely témánkba vág, s ezekre sikerül kirakatnunk a támogatott honlap linkjeit; 2) mi magunk építünk releváns tartalmú weblapokat, s ezekről hivatkozunk a céloldalra.

Mindenki ismeri az első megoldásnak a veszélyeit. Ahová linkeket kirakathatunk, azok leginkább katalógusok. A témában illetékes néhány linkkatalógus persze jól fest a linkprofilban – de ha csak ezekből áll, az bizony büntetési tételnek számít a Google szemében. Ha viszont mi magunk építjük fel a webhátteret, akkor az újonnan létrehozott weblapok eleinte igen gyengék lesznek és nem fognak elegendő linkerőt biztosítani. Amíg felturbózzuk őket, hosszú hónapok telhetnek el.

Ezeknek a nehézségeknek a tudatában én egy ideje nem foglalkozom olyan honlapok optimalizálásával, amelyekre valamilyen okból nem lehet elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű tartalmat elhelyezni. Ezek jellemzően a webáruházak és más eladási-értékesítési oldalak.

Mi a tartalmi relevancia?

Ha a honlap témája és felépítése olyan, hogy alkalmas releváns tartalom kialakítására, akkor az optimalizációs munkának éppen ezzel kell kezdődnie. Arról persze nincs egzakt tudásunk, hogy a Google-algoritmusok mit értenek relevancián, de a keresőcég vezető embereinek hivatalos közléseiből azért sok minden kiszűrhető és empirikus módszerekkel is elkülöníthetők olyan faktorok, amelyekkel biztosítható a keresőszempontú megfeleltetés.

Legelőbb azt kell tisztázni: mihez képest, miben legyen releváns a honlaptartalom. A legfontosabb: a saját témájába, tárgyában. Abban, amiről szól. Vagyis mindenekelőtt az oldal témáját, tárgyát, lényegét illetően kell a relevanciát biztosítani. Másodjára: relevánsnak kell lennie a választott kulcsszavakra nézve. Jó esetben a kulcsszavak a lehető legszorosabban kapcsolódnak a tárgyhoz és témához, így ez a két megfeleltetés összhangban áll.

Ha valamiféle meghatározást próbálnánk adni, valahogy így hangozhatnék:

A Google egy adott téma kulcsszavait illetően akkor tekinti a weboldal tartalmát relevánsnak, ha:

  • a téma megnevezése, bemutatása, kifejtése és részletezése egyedi fogalmazású szövegek és  kiegészítő tartalmak (táblázat, felsorolás, kép, kifelé mutató link) révén történik
  • a témára nézve az oldalon megfelelő mennyiségű információ található
  • mind a téma, mind annak kifejtése érdeklődésre tarthat számot
  • a téma kulcsszavai megfelelően gazdag reprezentációt kapnak a weboldalon

Gazdag reprezentáción az értendő, hogy a kulcsszavaknak az oldal lehető legtöbb információs helyén a lehető legnagyobb változatosságban kell megjelenniük. Ilyen helyek például az URL, a title, a descriptions és keywords meta-tagek, ilyenek a head line kiemelések, képfeliratok, linkszövegek stb. – és természetesen ilyen maga a folyó honlapszöveg,  amely lehetőséget ad a variábilis kulcsszóhasználatra.

Eztán már „csak” azt kell biztosítani, hogy ez a releváns tartalom keresőbarát formát öltsön honlapunkon. Mindössze ennyi, amit így hívunk: tartalomoptimalizálás. A linképítő cikk folytatódik

Share

Honlaprehabilitálás linképítő kampányhoz

honlap-rehabilitalas

Honlapok rehabilitálása

Ha egy linképítő kampány hónapokon át folyik új és új webhátterek bekapcsolásával, a webrendszer tulajdonosának előbb-utóbb elfogy a muníciója. Magam 60-nál több bloggal rendelkezem és statikus oldalaim is kiterjedt, ezres nagyságrendben indexált URL-t tartalmazó hálózatot képeznek, mégis eljön a pillanat, amikor már az összes rendelkezésemre álló webhelyet bevontam az optimalizációs folyamatba. Fontos, hogy ezt jól értsük: közvetlen linket leginkább csak olyan oldalakra teszek ki, amelyeket vagy kifejezetten az adott projekt kedvéért építettem, vagy pedig utólagosan alakítottam alkalmassá arra, hogy szöveges hivatkozást elhelyezzek rajtuk. (Ez némely esetben abból áll, hogy a céloldal témáját szabályosan rálényegítem egy-egy régebbi oldalamra, némelykor csak néhány bekezdésnyi szöveg és/vagy egy-egy kép segítségével alakítom ki a releváns kontextust, és persze olyan eset is akad, amikor csupán néhány szavas laza összefüggés teremtődik – de kapcsolódásnak mindenképpen lennie kell, „pucéran” soha nem rakok ki linket egy teljesen más témájú weblapra.)

A közvetlen linkelésben százas nagyságrendben vesznek részt blogposztok és statikus weboldalak. Az ebben részt nem vevő sokkal nagyobbik hányadot maguknak a közvetlen linkeket küldő oldalaknak a támogatására használom eléggé változatos, de tudatos módon, így egy idő után nagyjából a teljes rendszer ugyanannak a célnak a szolgálatába áll – és eljutok odáig, hogy már csak féltett tartalékaim vannak, amelyeket vészesetre tartogatok (ha váratlanul esni látszana a céloldal Google-pozíciója). Nos: mit tegyek ekkor, hogyan folytassam az általam kidolgozott kreatív linképítési stratégiát?

Az egyik módszer nyilván a terjeszkedés, az extenzív módszer. Lehet új tárhelyeket bérelni, új domainokat venni és új website-építésekbe kezdeni. Ám mindenki tudja, hogy hónapokba telik, míg egy az újabb keletkezésű webhelyekből a keresőmarketing (és így a linképítő munka) számára értékes weblapok kitermelődnek. Az ilyen munkát tehát nem akkor kell kezdeni, amikor már elfogyott a muníció, hanem jóval korábban, bölcs előrelátással. Ha eléggé jelentősnek és hosszúnak ígérkezik a link building project, meg is szoktam ezt tenni idejében.

A másik módszer a perifériára került, a rendszerből rég kiesett, elfelejtett és elhanyagolt régi weboldalak rehabilitálása. Ugyanis aki eléggé régóta építi webrendszerét, nyilvánvalóan nem képes az évek alatt elkészült több ezer szájtot folyamatosan gondozni. A régebbi, elhanyagolt webhelyek kiesnek a figyelemből, elavulnak, elhagyatottá válnak – és meglehet, keletkezésük idején sem voltak jól összerakva.

Ilyen például az én 2001-től 2006-ig vezetett fapados webnaplóm, amelyet most többek között  a Google számára a mobilmarketing sms-kampány tárgyában folyó keresőoptimalizáló munkámban aktivizáltam. A nevezett időintervallumban én egyáltalán nem figyeltem oda a keresőoptimalizálás kívánalmaira, ezek a régi, vizuális webszerkesztővel készített lapok kezdetlegesek, semmilyen keresőszempontnak nem felelnek meg, és mára hemzsegnek rajtuk az elavult linkek is. Jelentős részük ráadásul az évek során valamikor kiesett a Google-indexből, ezeket nyilván nem érdemes linkelhelyezésre használni. Ám amelyeket még 2-3 havonta vagy akár ritkábban, de továbbra is rendszeresen meglátogatnak a keresőrobotok, azokkal esetleg van mit kezdeni. Le lehet szedni róluk az elévült, semmibe mutató hivatkozásokat, ki lehet tisztességesen alakítani az egyedi meta-tageket és kevéske új tartalom felhelyezésével alkalmassá lehet tenni őket backlink elhelyezésére. Mivel veterán, 10 évesnél régebbi honlapokról van szó, az ide kerülő linkek ereje nem elhanyagolható. Főleg, ha maguk is kapnak néhány friss, aktivizáló külső linket valamelyik pörgősebb blogból.

A munka persze sziszifuszi, ám több célt szolgálva mégis igen hasznos: az elhagyatott perifériák feljavításával a rendszer egészének is nő az ereje, a kiterjedt linkhálózat révén pedig több alvó oldal is újra bekerülhet az indexbe – no és az aktuális linképítő tuning lehetőségei is kiszélesednek az alvó külterületek rehabilitációjával.

A linképítő cikk folytatódik

Share

Mi kerül a Google első helyére?

google-első-helyre-kerülés

Mindig a legjobb weblap kerül a Google első helyére?

Naná: a Wikipédia vagy a lap.hu család megfelelő oldala. Ha mégsem, akkor vagy nincsen a témába vágó oldaluk, vagy igen alapos optimalizációs munka és nagyon erős linknyomás hatására sikerült egy marketingoldalt elébük nyomni. De itt nem erről a jelenségről akarok beszélni, hanem arról, hogy valóban mindig a legjobb tartalmú weboldal található-e a Google első helyén? Ha igen, akkor nem kellene állandóan bizgetni a Guglinak a keresőalgoritmusait. Ám ezt teszik hosszú évek óta – éppen azért, mert nagyon sokszor még mindig nem megfelelőek a találati listák. Az üzleti célból készült honlapok közül igen gyakran érdemtelenül szerepelnek az első helyeken szegényes tartalmúak, a gyanútlan látogató nem érti, mit keresnek ezek a TOP helyeken. A nemzetközi összehasonlítások azt sugallják, hogy arányaiban az angol nyelvű szájtok jobban megszűrtek, ám a magyar keresőpiacon sajnos mindennapos az ilyen lelet. Ha (amatőr vagy tényleges) szakértőként megvizsgáljuk az ilyen weboldalak linkprofilját, leggyakrabban azt találjuk, hogy a szájt a 2012 óta szigorúan szankcionált manipulációval került az első helyre. Nevezetesen: tiltott linképítéssel, amelynek azelőtt bevett formája volt a katalóguslinkek mértéktelen halmozása. A linkkatalógusokban történő keresőmarketing célú tömeges weblap-regisztrálás  miatt igen sok website részesült durva hátrasorolásban vagy a kulcsszavas találati listákról való kitiltásban, de ez mégsem vette el a kevés munkával gyors sikert elérni kívánó „szakeberek” és/vagy kisebb seo-marketing cégek kedvét. A megbízó örül az alacsony vállalási árnak, boldogan kifizeti a sikerdíjat, hiszen oldala az élre kerül rövid időn belül. Aztán jön a büntetés. Vagy nem.

A Google utoljára 2014 októberében frissítette a spamlinkek kiszűrésére specializált Pingvin-algoritmusát (írom ezt 2015 Karácsonya előtt), az elmúlt év részben azzal telt, hogy akik büntetést kaptak, várják, hogy a hibák-bűnök korrigálását végre akceptálja a Guggola, akik pedig megúszták, dörzsölik a markukat, lám, hiába a riogatás, az általuk keresőoptimalizált honlap még most is ott feszít az 1. helyen, vagy a top3, top5, top10 között. Ők azt látják bizonyítva: továbbra is érdemes tiltott seóval, black hat linkbuilding módszerek alkalmazásával dolgozni. Egyszer majd lehet, hogy már nem lesz érdemes, de most nyúljuk le a még lenyúlható sikerdíjakat.

Akik meg a white hat linképítésre, kreatív metódusokra adták a fejüket, dolgozhatnak háromszor annyit, építhetnek saját szájtokat, alkalmazhatják a helyezések javulását csak nagyon lassan előidéző eljárásokat – bagóért. Mert ha magasabb árat szabnak, mint a fekete kalaposok, akkor nem jutnak megbízáshoz, ha meg elvállalják, nyomhatják az ipart éjjel-nappal, hogy a koncentráltan kulcsszavas linkek megkerülésével, egyfajta szóródásos hivatkozási rendszer felépítésével eredményre jussanak.

Mindennek az a mélyebb következménye, hogy bár a legális módszerekkel élők elvben segíteni szeretnék a Google munkáját, a helyzet zavarossága miatt mégis ellenfélnek tekintik. Ha figyelembe veszi a keresőmogul minden intelmét, alig marad mozgásterük – miközben az illegális manipulációkkal vakmerően élők itt is jobban járnak: lehet, hogy 10 üzletből 3-at buknak, de amíg a többivel jól járnak, addig szemébe röhögnek a Google Pingvinnel és Pandának. A kurrens marketing kulcsszavakra adódó találati listák első helyezettjeit alaposan megvizsgálva sajnos úgy tűnik: ezt bátran megtehetik.  A linképítő cikk folytatódik

Share

A Page Rank és a NolBlogok reaktiválása

Mint talán a Google kereső jelentőségét kevésbé ismerők is tudják, a piacvezető cég keresőprogramjának egyik legfontosabb algoritmusa a honlapok internetes értékét felmérő és mutató Google PageRank volt, amely több mint egy évtizeden át 0-tól 10-ig terjedő skálán rangsorolta a honlapokat. Jó értékmérő volt, a webmesterek árgus szemmel figyelték – a számok változásokból következtethettek arra, hogy irányban alakítják-e a rájuk bízott website sorsát. Hogy pontosan mit és hogyan mért ez a program és konkrétan mit mutattak a számok, itt nem részletezem – erről találhatók szakmai leírások.

Aztán úgy 2012 táján a Gugli arra a következtetésre jutott, hogy nem igazán kívánja ezt az algoritmust használni a továbbiakban, más, korszerűbb módszerekkel minősíti a weboldalakat – és az eredményt nem is teszi nyilvánossá – a honlaptulajdonosok, webmesterek, SEO-szakemberek elégedjenek meg azzal, amire a keresőtalálati eredményekből és a Webmestereszközök adataiból következtethetnek. Úgy tűnt, a nyilvános PR-mutatókat többé nem is frissítik (erre szakembereik is utaltak), aztán 2013 decemberében közel egyéves szünet után egy véletlen folytán mégis frissítették a nyilvános PR-értékeket – de azóta se. (Korábban évi 3-5 frissítés volt várható.)

A helyzet kissé kellemetlen: ha teljesen megszűnt volna a PR, tiszta lenne a helyzet, de hogy a számok továbbra is nyilvánosak, ugyanakkor egy 2013-as véletlen frissítés eredményét mutatják, az enyhén szólva is ciki. Igazodni eszerint már nem érdemes, ugyanakkor a PageRank értékek még mindig léteznek (és például a public relations cikkeket beküldők számára még mindig értékmérőként szolgálnak)

Bloggerként én cirka tíz éve nagyon odafigyelek arra, hogy blogjaim optimalizáltak és külső linkekkel támogatottak legyenek. Így legtöbbjük a korábbi évek során szerzett is PR-értéket – amekkorát egy-egy személyes szájt szerezni képes volt (1-től 4-ig terjed a reális tartomány, 5-ös vagy magasabb mutatót inkább csak céges és intézményi honlapok, hírportálok szereznek). Amelyik bloggal nem sikerült ilyen értékmutatót szereznem, vagy sikerült, de valamiért elvesztette korábbi PR-számát, azt hanyagolni kezdtem.

Így jártam a Nolblog keretében működő webhelyeimmel, amelyek közül az elsőt még 2004-ben indítottam. Az ingyenes szolgáltatás is elég korlátozott optimalizálási lehetőségeket nyújt a kezdetektől fogva, ráadásul időnként újrakonstruálták a rendszert (csupa új URL), így bár blogjaim szereztek PR-értéket, egy átalakítás után el is vesztették őket. Akkortól kezdve csak el-elvétve írtam beléjük: inkább a magasabbra értékelt blogok fenntartása látszott célszerűnek (itt természetesen keresőmarketing-számpontok is közrejátszottak)

Mivel azonban Google őméltósága kivonta a forgalomból korábbi értékelő rendszerét, az e szerint való igazodás értelmetlenné vált. Szerencsére más rendszerek is mérik az oldalak erejét, jelentőségét – ám ezek mind más számokat mutatnak és szempontrendszerük a kívülálló számára nem feltétlenül jelent megbízható igazodást. Viszont! A linképítő cikk folytatódik

Share

Google 10: Ungvár és Ukrajna

Keresőmarketing és honlap optimalizálás

kérpátalja net - linkelhelyezésMég nincsen egy éve annak, hogy bejegyeztettem a www.kárpátalja.net ékezetes domain-nevet. Hogy pontosan mit is kezdek majd vele, azt csak részben tudtam. Volt egy nagyon konkrét és egy bizonytalan elképzelésem. A csak nagyjából körvonalazott abban állt, hogy valamiféle gyűjtőhelyet építek majd alá. Számos Kárpátalja és Ungvár témájú weboldalam volt addig is, gondoltam, jó lesz ez egyfajta főbejáratnak hozzájuk. Ennél sokkal határozottabb volt a szándékom, hogy olyan webhelyet építsek, amely a számomra fontos kulcsszavakkal a Google első oldalára felverekedheti magát. Illetve persze nem ő magát fogja oda felverekedni, hanem az én optimalizációs munkám repíti majd magasba. El is kezdtem összehordani a szájtra a másutt fent lévő anyagaim ajánlóit – aztán rájöttem, nem lesz ez így jó. Keresőapánk az eredeti tartalmat sokkal jobban értékeli, mint a más oldalakról ajánlóként bemásolt bekezdéseket. Új oldal, új tartalom – fogalmazódott meg. És elég komoly munkával szépen lassan elkészült előbb a főoldal, aztán pár aloldal is. Komoly figyelmet fordítottam a keresőszempontokra, azaz igyekeztem azt a 20-25 főbb Google-kritériumot betartani, amelyek alapján a keresőrobotok egy weblapot egyfelől keresőbarátnak tekintenek, másfelől a megfelelő információcellákban talált tartalom alapján eldöntik, az adott témát illetően relevánsnak tekinthető-e a honlap tartalma. A második munkafázisban aztán a külső linkelést is elkezdtem, de persze úgy, ahogy ezt az utóbbi időben végezni szoktam: igen pontosan elgondolt koncepció alapján, amelynek végcélja persze az, hogy weboldalam a kulcsszavas találati listáknak valamely élpozícióját elfoglalja, de maga a munka nem közvetlenül erre irányul, hanem arra, hogy tartalmi alapú, egymással információs kontextusban álló weboldalak rendszere jöjjön létre, amely a koncentráltan kulcsszavas linképítés megkerülésével is élre juttatja a támogatott honlapot.

Linkelhelyezés – kulcsszavas és kulcsszó nélküli linkek

magyar-ungvarNos, ez megtörtént. Hogy pontosan hogyan és miként, az legyen az én legféltettebb szakmai titkon, de egy részeredményt megmutatok. A jó kulcsszavas helyezést úgy érem el, hogy az oldalamat alkalmassá teszem arra: egyes keresőkérdésekre már a találati listán válasz adjon. A hány magyar él Ungváron? (vagy más szórendű kérdésre) a honlapom már a Google-listán választ ad, akár meg se kell nyitni. Ez az oldal olvasottsága szempontjából nem túl kedvező, a Google azonban kifejezetten értékeli az adekvát választ így megadó oldalakat, és „hálából” a szóba jöhető kulcsszóra nézve is előre sorolja a találatok között. Vannak más eljárásaim is arra nézve, hogy a nagy számú közvetlen kulcsszavas linképítést el lehessen kerülni – ezt ugyanis a Google újabban nem nézi jó szemmel, és ha túlságosan céltudatos és kulcsszó-orientált az optimalizálás, annak büntetés, hátrasorolás lesz a vége. A linképítő cikk folytatódik

Share

Hogyan legyek első a Google-ban?

Ez blogom indító cikke. A friss bejegyzések a jobb sávról nyithatók meg >>

google első oldal, első 10

Keresőbarát honlappal és bölcs linképítéssel kerülhetsz a Google első oldalára

Hogy kerüljek a Google első oldalára?

Csak lassan a testtel… :) Az első helyre vagy első oldalra kerülés nem megy sem könnyen, sem gyorsan. Bizony meg kell dolgoznod érte alaposan – és hosszú időn át! Ez még akkor is így van, ha nincsen különösebben erős konkurencia arra a kulcsszóra, mellyel első szeretnél lenni. Ám ha ráadásul sok erős honlap sorakozik a lista élén, azokat megelőzni egyáltalán nem könnyű feladat. Komoly munka vár rád!

Kezdjük azzal: milyen a honlapod? Vajon keresőbarát?

Azt kérdezed, mi az, hogy keresőbarát? Hát igen, alighanem azzal kell kezdened, hogy megtanulod, milyen az a weboldal, amelyet a Google „szeret”. Pontosabban fogalmazva: milyen értékelési elvárásokat támaszt a Nagy Kereső minden honlappal szemben. Ha ezek nem teljesülnek, nincs sok esélyed arra, hogy az élre törj a találati ranglistán.

1. A honlap formai és tartalmi optimalizálása

Amit a honlapoddal tenni kell, azok nagyrészt jól konkretizálható szakmai fogások és főleg az oldalad formai jegyeire vonatkoznak. Elég sok van belőlük még akkor is, ha csak a legfontosabbakra koncentrálsz. Tudnod kell:

  • honlapod akkor számíthat sikerre, ha eleget tesz 7-8 nagyon fontos Google-elvárásnak, plusz még legalább ugyanennyinek abból a 20-25-ből, amelyek szintén jelentős szerepet játszanak a találatok rangsorolásában

Azt kérdezed, hogy konkrétan melyek ezek az elvárások? Néhányat felsorolok az alább ajánlott oldalaimon, de tudnod kell, hogy ezeknek a fogásoknak az alkalmazását én sok évi tanulással és tapasztalatszerzéssel sajátítottam el, ne lepődj meg, ha egy részét nem érted, más részét meg nem tudod elvégezni… Illetve ha el is végzed, nem hoz azonnal eredményt. Az optimalizálás komplex tevékenység, nagyon sok mindenre kell egyszerre figyelni és a részfeladatok teljesítését össze kell hangolni.

Mondjuk, hogy formai szempontból sikerült keresőbarát weboldalt készítened: Megfelelő hosszúságú az oldal neve, leírása, jól adtad meg a kulcsszavakat, értelmezhető szavakból állnak a belső oldalak URL-címei, logikus a könyvtárak felépítése és azokban a fájlok elhelyezkedése, jó a menü felépítése, nincsenek sem elérhetetlen, sem ismétlődő, sem tartalom saját nélküli  oldalak a rendszerben, minden belső oldal kapott megfelelő saját nevet, leírást, készítettél oldaltérképet és eligazítottad a keresőrobotokat, mit szkenneljenek és mit ne, elláttad a képeket helyettesítő szöveggel, okosan használtad a belső és kifelé mutató linkeket, nem használtál olyanak elemeket, amelyek nehezítik az oldal lehívását, értelmezését, a szövegek leolvasását, mindehhez ráadásul mobilbarát sablont használtál – elégedett is lehetnél.

Mindez nagyon fontos, de sajnos nem elegendő, mert a formánál is fontosabb a tartalom. Hiába teszel eleget a Google formai elvárásainak, hiába tartasz be minden szakmai tanácsot:

  • ha nincs a weblapodon elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű (azaz értékes) szöveg,  akkor hiába a formai megfelelés, sajnos nem fogsz az élre kerülni
  • a teendő tehát olyan honlap kialakítása, amelyik  tartalmas, értékes és mások által is fontosnak tartott ismereteket közöl, információkban gazdag és megfogalmazása egyedi (nem másolt!)
  • mindezen felül még az is szükséges, hogy a honlaptartalom releváns legyen a saját témájában (hogy ezen mi értendő, több helyen is igyekeztem elmagyarázni: Tartalmi relevancia és releváns kontextus; illetve: Mi a tartalmi relevancia? – releváns honlaptartalom)

Ha mind a formai, mind a tartalmi elvárásoknak eleget tettél, akkor sem dőlhetsz hátra. Amit elvégeztél, az még mindig csak a munka kisebbik fele!

A honlap tartalmi és formai optimalizálásánál is nehezebb és több kitartást követelő feladat a külső webtámogatás, a linkprofil felépítése, azaz a linképítés.

2.  A linkprofil felépítése

Ugyanis: Hiába készítesz valamely témában releváns honlapot, hiába teszed keresőbaráttá: a Google elismerését csak akkor szerzi meg az oldalad, ha hiteles terelőtáblák irányítják rá a figyelmét.

Ezek a terelőtáblák a nagy internetes sztrádán pedig nem egyebek, mint a más helyekről történő hivatkozások, azaz a bejövő linkek (külső linkek, visszamutató linkek, backlinks). Az pedig külön fejezet a keresőoptimalizálás vaskos kézikönyvében, hogy milyennek kell lennie a jó linkhálózatnak, hogyan kell a kulcsszavas hivatkozások rendszerét kiépíteni ahhoz, hogy az a bizonyos Google első hely reálissá váljon. Röviden megragadva a lényeget: amit erről mindenképpen  tudnod kell:

  • honlapod azon a réven előzheti meg konkurenseidet, hogy több és jobb minőségű külső webhely hivatkozik a te oldalara, mint másokéra
  • a teendő: több száz vagy inkább több ezer releváns külső linkkel terelni a Google figyelmét a honlapodra
  • mindezt úgy, hogy a linkszaporítás ne legyen sem erőszakos, sem egyoldalú, sem manipuilatív módon kulcsszavas

Vigyázat: nem véletlenül beszélek minőségi és releváns linkekről! Ne az ilyen-olyan linkkatalógusokból, fórumokból, hirdetési szájtokról és értéktelen gagyi oldalakról kapjál linkeket! Az ilyenek többet ártanak, mint használnak. (Nem cselekszel okosan, ha elkezded szájtodat mindenhová regisztrálni, ahová csak lehet!)

  • a linképítéshez jó minőségű, magasra értékelt és lehetőleg a saját honlapoddal tartalmi összefüggésbe hozható weboldalakat, blogokat, szakmai szájtokat vegyél igénybe

Nem állnak ilyenek a rendelkezésedre? Építsed meg őket!

Túl nagy a feladat? Meglehet, de talán érdemes elindulni az úton, amely a kreatív linképítés elsajátításához és alkalmazásához vezet. Ehhez bizony egy kisebb webuniverzumot kell felépítened. Ha rendelkezni fogsz ilyennel, akkor jól fejleszthető bázisod is lesz a linképítő munkához.

A hogyan és miért? összefüggéseiről készítettem ehhez a nagy munkához egy kis segítséget:

A linképítő cikk folytatódik

Share

A weboptimalizálás komlexicitása

Amilyen ütemben válik a Google keresőalgoritmusa egyre hasonlatosabbá a mesterséges intelligenciához (hovatovább valóban megérteni látszik kérdéseinket), ugyanolyan ütemben, sőt, inkább előre lépve kell a keresőoptimalizálást végző szakembereknek a munkamódszereiket fejleszteniük. Egyértelmű, hogy ma már értelmetlen külön tárgyalni a honlap tartalmára vonatkozó optimalizálást és külön a külső linképítő munkát, illetve külön a mindkettőtől eltérő eljárásokat (pl. a közösségi oldalakkal való összekapcsolódás).

Mindezeket komplex egységben kell látnunk. Eközben persze tisztában lehetünk az egyes részágazatok sajátosságaival, ismernünk kell külön a tartalomoptimalizálás minden trükkjét és pontosan tudnunk kell, mitől is lesz egy oldal keresőbarát, információtartalma mitől lesz releváns, és külön tisztában kell lennünk a linkhálózat építésével szembeni összes tilalommal és elvárással, mégis: a folyamat egészét át kell látnunk és azon egységében kell értelmeznünk, miközben talán leghelyesebb weboptimalizálásnak nevezni az eljárások összességét, hiszen egymással igen jól összehangolt munkamenetekben optimalizáljuk a célba vett webhely tartalmát és a vele kapcsolatba kerülő webkörnyezetet. Minél jobban sikerül ezeket egymásnak megfeleltetni kedvenc keresőnk lefektetett és titkolt preferenciái szerint – annál nagyobb esélyünk van kedvező helyezést tartósan elérni, azaz keresőoptimalizálással az első Google oldalra felkerülni.

Ez gyakran megnehezíti az ügyfelekkel történő egyeztetést. Érkezik a megkeresés: itt van ez a webáruház, fel kellene nyomni az első 10-be. Mennyi pénz, mennyi idő? – Ha ilyen egyszerű lenne! A linképítő cikk folytatódik

Share

Mit tanít az Arvisura?

A tartalmi alapú kreatív linképítés alapjai – 3.

<< Előzmény: 1.1.3.  Kállay O. Béla munkái: 1.1.3.1. A doktori értekezés, 1.1.3.2. – A Metatézisek születése (Metatézisek 1.0) – 1.1.3.3. Szintézis és innováció (a Metatézisek 2.0 felé)

1.1.3.4. Az Arvisura név eredete

A SEO új elméletét kidolgozó kutató különös névadása sokáig értetlenséget keltett a keresőoptimalizálással és linképtéssel foglalkozó szakemberek  körében, mígnem a szerzőnek (lásd az előző részt) a keleti gyógyászattal foglalkozó könyvéből (Arvisura – Gógykelet), pontosan annak mellékletéből mindenki megtudhatta, hogy az ősi indiai védikus tanítás egyes alaptételei – jelesül az ayurvéda és az arvisura – szolgáltak alapul a Yollaka-sejtéssel szembesülő Kállay O. Béla első hipotéziseinek a felépítéséhez: ezek az ősi keleti tanok abból indulnak ki, hogy bármi alkalmas az emberi gyógyulás elősegítésére, gyógyíthat a kis kavics vagy a nagy vihar, egyaránt gyógyíthat a kellemetlen emlék és a felemelő képzet, egy matematikai képlet vagy a napfelkelte – minden attól függ, hogy mi magunk – az egészségét visszaállítani vagy megerősíteni vágyó ember – képesek vagyunk-e a gyógyprincipiumot ráruházni az adott tárgyra, fogalomra, jelenségre, képzetre  (voltaképpen ennek a ráruházási aktusnak a neve az Arvisura).

Létezik a fogalomnak ennél kiterjedtebb értelmezése is a védikus filozófiában, amely a gyógyitó jellegtől függetlenül bármilyen ősprincípiumnak az átlényegítését feltételezi a kozmikus világrend legfőbb alapjának. Ezt a felfogást némileg félreértve beszélnek egyes valódi vagy inkább önjelölt történészek (így például a hun-magyar őstörténettel foglalkozók) arról, hogy az ősprincípium  a kollektív tudatalatti szétsugárzása révén lényegül rá az új szubsztanciákra.

De térjünk vissza a korszerű keresőoptimalizálás és kreatív linképítés elméleti alapját képező tudományos műhöz.

1.1.3.4. Metatézisek 2.0: az Arvisura-elmélet

Kállay O. metatézisei tehát olyat fogalmi átvitelek, amelyek révén arvisura-szerűen gyakorlatilag bármilyen internetes szövegtartalomra ráruházhatók a SEO-funkciók. (A kutató az említett könyvmellékletben más párhuzamot is von: a gyógyítás voltaképp a kondíciójavítás (a test, lélek és szellemi állapotának a javítása), és a SEO sem egyéb, mint egy webegység internetes keresési kondícióinak a javítása. )

Az Arvisura SEO-jelentése tehát lényegében valahogy így foglalható össze:

Az interneten közzétett és így a hálózatba iktatott (szöveg)tartalmak számos olyan sajátossággal rendelkeznek, amelyekkel más (pl. nyomtatott) tartalmak nem. Ezek közé tartozik az a speciális tulajdonságuk, hogy hordozóivá tehetők bizonyos keresési alkalmasságoknak (SEO-funkcióknak). Ezek révén az alkalmasságok révén ruházódnak rá az eredeti (elsődleges) tartalmakra a külső (másodlagos) jellegzetességek úgy, hogy maguk is lényegi jegyekké válnak (innen a szó: rálányegülés). Ez tehát egyfelől az internetnek mint kommunikációs-interakciós hálózatnak köszönhető, másfelől akaratlagos aktust feltételez, olyan tevékenységet, amelyben az adott tulajdonságok „felismerődnek és kiaknázódnak” releváns szövegösszefüggés létesítése révén.

Az aktus egymást feltételező négy momentumból áll:

1.  az elsődleges tartalmak alkalmasságának a felismerése és megragadása;
2. az elsődleges tartalmakon kívül álló, azaz külső, másodlagos jellegzetességek elkülönítése;
3. az elsődleges tartalmak keresési alkalmasságának és a külső (másodlagos) jellegzetességeknek az összekapcsolása szövegösszefüggés létesítésével úgy, hogy:
4. a külső, másodlagos jellegzetességek maguk is az elsődleges tartalom lényegi jellegzetességévé váljanak (ez a voltaképpeni rálényegítés).

Mindez erős leegyszerűsítés, a Metatézisek 2.0 néven ismert értekezésben több tucatnyi oldalon át kerül részletes kifejtésre minden egyes pont, és a tézisek gyakran olyan információ- és rendszerelméleti fejtegetésekkel vannak alátámasztva, amelyek laikusok számára tökéletesen követhetetlenek. Itt szót sem ejtünk például az rálényegítő aktusok irányultságáról vagy számos lehetséges szempont szerinti tipizálásáról, netán a derivált (a szerző szavával: kifolyólagos) rálényegítésről. Teljességgel figyelmen kívül hagytuk az összefüggésrendszerek jellegét meghatározó gráfelméletből következő téziseket és szót sem ejtünk arról, hogy a nagy számban egymást követő rálényegítések a szerző szerint spontán módon kialakuló fraktál-rendszert képeznek.

Ami az egész nagyszerű, de igen szövevényes elméletből gyakorlati hasznosításra alkalmas (és amit az alkalmazók egyszerűen Arvisura-eljárás néven ismernek), azzal a Transzmutációk című másik alapmű foglalkozik. Mielőtt erre kitérnénk, egy újabb terminus technikus-szal azonban meg kell ismerkednünk. Ez pedig az elemi interakció fogalma.

Erre a következő posztban kerítünk sort.

Következik: Az elemi interakció (a keresés alapfoka)

Összefoglalás

Mit tanít az Arvisura? Kreatív linképítés – 3

A komplex weboldal-keresőoptimalizálás és a tartalmi alapú kreatív linképítés Arvisura-elmélete a másodlagos SEO-funkcióknak valamely elsődleges tartalomra való rálényegítését jelenti. Szószedet: keresőoptimalizálás, linképítés, seo, arvisura, tartalom marketing, szövegösszefüggés, jellegzetesség, rálényegítés, elemi interakció, metatézis, linkmarketing, transzmutáció, honlap keresőoptimalizálás és Arvisura: SEO-funkciók rálényegítése a honlaptartalomra. Szöveg marketing, releváns tartalom, kontextus


Ajánlom még:

 

Share

A Yollaka-sejtés

A tartalmi alapú kreatív linképítés alapjai – 1.

linképítés - yollaka-sejtésA korszerű keresőoptimalizálás a tartalmi alapú kreatív linképítésre épül. A tartalmi alapú linképítés 2006-ban kidolgozott és 2013-ban (azaz, Google-időben mérve: nemrégiben) nyilvánosságra hozott rendszere elméleti metatézisekből és gyakorlati transzmutációkból áll, a rendszer egésze nem teljesen tisztázott okokból a Piréz Arvisura Tanítás néven vált ismertté. Elméleti alapjainak kidolgozása tehát 2006-ban történt, de mindaddig nem nyert elismerést sem a tudományos világban, sem a szűkebb szakmai körökben, míg a Google Penguin Algorithm frissítések 2012-es és főleg 2013-es életbe léptetése nem bizonyította be a gyakorlatban, hogy az elmélet érvényes és kiválóan alkalmazható.  Az elméletet kidolgozó kutató csaknem úgy járt, mint Gábor Dénes, aki már 1947-ben kidolgozta a holográfia elvét, de ennek érvényességét csak a lézer-fény felfedezése után lehetett bizonyítani, így 34 év késéssel, 1971-ben kapott fiatalkori munkájáért Nobel-díjat. Nos, Kállay O. Béla Metetézisei is hiába voltak szinte tökéletesen kidolgozva 2006-ban, csak a 2012-es és 2013-as Google-algoritmus-frissítések bizonyították be az elmélet helytálló voltát, és a Tanítás csak ezután kapott nagyobb publicitást.

Sorozatomban az elméleti alapok és a gyakorlati alkalmazások körvonalainak ismertetésére vállalkozom, mint azt előző posztomban – A Google-Pingvin szárnya alatt – megígértem, így vázolva a tartalmi alapú keresőoptimalizálás mibenlétét.

A tartalmi alapú kreatív linképítés

1. Metatézisek – elméleti alapok

1.1. Keletkezéstörténet

1.1.1. A Yollaka-sejtés

Az Arvisura elméleti alapjait lényegében Alberd Yollaka finn internet-kutató (1974- , Haajaiskylä) vetette meg azzal 2001-ben, hogy a webtartalmak közötti kommunikációs csatornák tanulmányozása közben felfigyelt a hálózatok akkor már kidolgozott skálafüggetlen jellege és a tartalmi kontextusok gócosodása közötti összefüggésre. Megfigyelését gondolatkísérlettel társította, így keletkezett a Yollaka-sejtés néven ismert hipotézis, amely kissé leegyszerűsítve és közérthető nyelven megfogalmazva így hangzik:

A skálafüggetlen internetes kapcsolati hálózat gócpontjaiban elhelyezkedő webtartalmak közötti  interakciók gyakoriságának és időegység-sűrűségének a valószínűsége egyenes arányban áll az ezen tartalmak közötti kontextus-megfelelések számával és mélységével.

Még egyszerűbb és kevésbé árnyalt megfogalmazásban: minél több és minél mélyebb tartalmi összefüggés van az interneten összekötött két webhely között, annál valószínűbb, hogy ezek között interakció keletkezik, s ez az interakció annál gyakoribb és egy időegység alatt annál sűrűbb lesz, minél nagyobb és mélyebb a tartalmi összefüggés a két webhely között.

Yollaka nem tisztázta pontosan sem azt, hogy pontosan mit ért interakción, sem azt, hogy konkrétan mit fejez ki a konktextus-megfelelések mélysége.  Ezek tisztázása már a magyar Dr. Kállay O. Bélára várt, aki a Yollaka-sejtés alapján 2006-ban kidolgozta a keresőoptimalizálás metatéziseit.

1.1.2. A Kállay-kettős színre lép

A finn kutató sejtése valószínűleg elfelejtődött volna más irányt vevő kutatásai mellett, ha egy finnugrisztikai konferencián meg nem ismerkedik a magyar Kállay Labord irodalomtörténésszel. Yollaka itt előadást tartott „A lív nyelv mint információelméleti szoftver” címmel, majd az egyik estén közös asztalnál borozgattak, amikor Labord megemlítette, hogy az a bolond Béla nevű bátyja jó nevű pszichiáter létére most szintén az információelméletbe ásta be magát, egyetemet végzett és perceken belül doktorálni is fog… Yollaka kifejtette, dehogy bolond az a Béla: az információelmélet mint tudomány újabb lendületet kapott az internet elterjedésével és most már annyi információ áll a kutatók rendelkezésre, hogy talán még az ő sejtését is igazolni lehetne. Miféle sejtés?, kapta fel a fejét a fiatalabbik Kállay. De hiába mondta el Alberd egyszer, kétszer, háromszor – a magyar bölcsész képtelen volt a definíciót megjegyezni. Kérte: írná ezt meg neki emailben – a bátyját talán érdekelné.

Érdekelte. Kállay Béla éppen azelőtt nyújtotta be doktori értekezését, amelyet „Tartalomkeresés az interneten avagy a szemantikus web távlatai” címmel írt, éppen nem akadt sürgős munkája, volt hát ideje töprengeni a Yollaka-sejtésen, illetve azon, hogy esetleges bebizonyításán túl ez a sejtés mit jelenthet szaktémáját, a tartalomkeresést illetően.

Egy hónappal később pedig már el is kezdte a Metatézisek kidolgozását.

(Folyt. köv.) 


A tartalmi alapú kreatív linképítés alapjai – 1. rész. Korszerű keresőoptimalizálás: szövegösszefüggéseken alapuló tartalommarketing + organikus linkprofil építés. A Yollaka-sejtés és a releváns tartalom, Metatézisek, SEO-link

Ajánljuk még:

Share