Csontváry, Baalbek. Pécs

Pécs, Csontváry-múzeum

Az ajánlott blogbejegyzés a pécs csontváry baalbek kulcsszóval a Google első helyén szerepelt. Előzmény: „Talán tizenkilenc éves lehettem, amikor a szigorú utazási szabályozások miatt kétévente egyszer adódó budapesti látogatásom során Pécsre kifejezetten azért utaztam el, hogy…”

baalbek -csontvári

Csontváry: Baalbek

Ajánló – BDK BLOG. Teveszar és isteni sugallat

Egyetlen olyan más művet sem ismerek, amely az eltaszító, áhítatot parancsoló fennköltséget és a legbensőségesebb közvetlenséget egyszerre képes ekkora intenzitással megjeleníteni. A Baalbek lenyűgöz monumentalitásával: erőt demonstrál, isteni magasztosságot mutat, kozmikus hatalmat gyakorol felettünk – vakít és perzsel, szinte megsemmisít fényével és erejével. Ugyanakkor nemcsak hogy megengedi, hanem elvárja, kiprovokálja, hogy közelébe férkőzz, hogy intim viszonyba kerülj vele, hogy személyes ügyeddé, titkos gondolatoddá váljon.  Így hát nem borulhatsz előtte térdre, nem imádhatod és nem is rettegheted, hiába követelné ezt hatalmassága – mert közben az összes kicsinységét is feltárja előtted – az elidegenítő isteni leheletben váratlanul megérzed a teveszar bensőséges bűzét, és soha többé nem szabadulhatsz attól, hogy ezt a kettőt egyszerre érezd, ha a Baalbekre gondolsz. És nemcsak akkor, mert a világ dolgait is jobban érti azt, aki járt a pécsi Libanonban. >>folyt>> Csontváry, Baalbek, Pécs – bdk blog

Orális álom

Picasso múzsájának orális álma

A minap helyeslő hümmögések közepette olvastam a hírt a HVG-Online-on: egy bankár 100 Picasso-grafikát ajándékozott a British Museumnak. Értesülésemet rögvest meg is osztottam frissen nyitott tallózó oldalamon, és csak miközben gyönyörködtem a mester kubista nő-alakjában, amellyel a HVG illusztrálta a hírt, aközben döbbentem rá, hogy ennek a képnek semmi köze a cikkhez. Tovább…

… Én meg addig-addig nézegettem Picasso buja szeretőjének a portréját, amíg rájöttem, miről is álmodik a képen Marie-Thérése. Hát ilyen a művészet. (Vesd össze az eredetivel!)

Szemán Ferenc – fotókon

A kárpátaljai festészet huszadik századi, második világháború utáni szovjet korszakának és a rendszerváltás idejének legprogresszívabb alkotója kétségkívül SZEMÁN FERENC (1937 – 2004) festő, grafikus volt. Művészetét az analitikus kubista és geometrikus konstruktivista felfogás, a szürrealista látásmód és az expresszionista dekorativitás egyaránt jellemezte. Az 1990-es évek végére művészete kissé elsekélyesedett.

szemén ferenc önarcképAz „Öcsi” művésznéven ismert festőművész 1937. március 27-én született a kárpátaljai (akkor: újra Magyarország; ma: Ukrajna) Ungváron. 1953-ig szülővárosában a magyar tannyelvű iskolába járt. 1953–1958 között az eredetileg Erdélyi Béla ás Boksay József alapította Akadémiából visszaminősített Ungvári Iparművészeti Szakiskolában tanult. Tanárai a kárpátaljai képzőművészet legjelesebb alkotói voltak, a már említett Erdélyi Béla mellett Manajló Fedor, Sepa Antal. Hogy felsőbb végzettsége is meglegyen, magánhallgatóként elvégezte a Tallinni Képzőművészeti Főiskolát is (1960-ban diplomázott). Első önálló tárlat: 1968 – Ungvár. A vernisszázst megnyitása után pár nappal bezárták. Ezután az együttműködésre képtelen Szemán Ferenc előtt a szovjet kultúrpolitikának alárendelt galériák egészen a 90-es évek elejéig zárva maradtak. A rendszerváltás után az akkor már súlyosan alkoholista művész nagy karriert futhatott volna be, de erre alkatilag alkalmatlan volt. Mégis: 1991-ben egyik alapítója lett a Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának és a képeit potom áron értékesítő Galéria Kisvállalatnak; kiállított, díjakat kapott. Az új kulturális trend a siker tenyerére emelte volna – de ő lekászálódott róla. Öcsi 2004-ben Ungváron, hatvanhat évesen halt meg.

szemán öcsi ferenc

Szemán Öcsi fotókon

Ha volna Kárpátalján modern festészet – ezzel szoktam kezdeni az Öcsiról szóló cikkeket. De nincs – szoktam folytatni… Ám meglehet, ha Öcsi halálakor még hiányzott is, azóta ez-az csak megmutatkozott…

Szemán ‘Öcsi’ Ferenc – fotók

Kolos hívta fel a figyelmemet egy ungvári fotós, Mihail Dorogovics (Michael Dorogovich) honlapjára. Az oldalon sok profi (de számomra érdektelen) munka mellett néhány igazán jó művész-fotót is találtam: a szó mindkét értelmében. Művészi igényű képek, illetve (és ez az érdekesebb) kárpátaljai festőkről készített művész-portrék. Ezek között fedeztem fel a felejthetetlen Szemán Ferencről, mindnyájunk Öcsijéről, jelentős piktorunkról, művészeti életünk egyik legérdekesebb alakjáról készült igazán remek felvételeket, amelyeket főblogomban be is mutattam elfogadhatóan jó felbontásban. Laptop kijelzőmön jól mutat.

seo kulcsszavak: szemán ferenc, fotó, képzőművészet, festészet, kárpátalja, öcsi, kult, laptop kijelző típusok, kép felbontás, kép méret

Alkalmazott Mondrian

piet mondrian - Victory Boogie Woogie

Piet Mondrian utolsó műve: Victory Boogie Woogie, 1942-1944 olaj, szalag, papír, szén és ceruza, vászon 127,5 x 127,5 cm –  Gemeentemuseum

Piet Mondrian, eredetileg Pieter Cornelis Mondriaan (1872. – 1944) holland festő, akit a geometrikus absztrakció képviselőjeként tartanak számon, egyes művészettörténészek szerint az ismert spirituális mozgalom, a teozófia segítségével jutott el korai, olykor retrográd módon szimbolista felfogású képeitől a modern progressziót tükröző konstruktivista absztrakción át a négyszögek és a tiszta színek geometriájáig. Születési országában, Hollandiában alapítója volt a a nagy hatású és művészettörténeti jelentőségű De Stijl (a stílus) című folyóiratnak, a köréje gyűlt művészcsoport vezetőjének tartotta. Ő maga neoplaszticista stílusnak nevezte alkotásmódját és felfogását, ennek lényege pedig az, hogy a szemlélet központi értékének megtett formai tisztaság érdekében nem szabad eltérni a derékszögek, vízszintes és függőleges négyzetrácsok, téglalapok és négyzetek síkelem-világától és az ezen elemekre rálényegített optikailag tiszta színektől. Mindez az alaki szigorúság csak azzal szerezhetett a maga számára érvényt, ha a kreativitás nemcsak dekoratívvá, hanem művészi erejűvé is tette mértani kompozícióit.

Nem tudom, a geometrikus formák nagy mestere manapság örülne-e annak, hogy kompozíciói, színei, stílusjegyei kommercializálódtak. Ez most aktuálisan az Art. Lebedev Stúdió doboza okán jutott eszembe, amely Mondrian egyik ismert munkáját képezi le irodaszerek tárolására szolgáló alkalmatosságá. Ez még a tartózkodóbb dizájn-ötletek közé tartozik. Kis kereséssel azonban találtam egészen extrém és ízléstelen megoldásokat – igaz, mutatósokat és művészieket is. Íme:
Frissítés

Nagyszabású Mondrian kiállítás a Gemeentemuseumban

Június 3, 2017 t / m 24 szeptember 2017

Mondriaan felfedezése

Amszterdam Gemeentemuseum | Párizs | London | NEW YORK
Kulturális és Tudományos  túraút a nyári 2017 egy utazás az élet és a munka Piet Mondriaan. Ez az út viszi végig a nagyvárosi Amsterdam, Párizs, London és New York, a város, ahol Mondrian zseni agy nyújthat a teret, és a felfedezések tette megváltoztatta a művészet teljes. A Városi Múzeum rendelkezik a legnagyobb gyűjtemény a világon Mondrian. Ez a kiállítás az első alkalommal a teljes gyűjtemény, amely nem kevesebb, mint 300 alkotás. Vannak levelek, fényképek és személyes tárgyak – mint például az ő gyűjteménye bakelitlemezek – látni és meg lehet venni egy pillantást a rekonstrukció (teljes méretű) Mondrian párizsi stúdióban. A látogató lehet felfedezni ezen a nyáron nem csak a fejlesztési Mondrian munka, hanem a modern művész a huszadik század jobban tudják.


kép – képernyő – szín felbontás – méret – típus

Piet Mondriaan holland festő New Yorkban halt meg. SEO-kulcsszavak: geometrikus absztrakció, képzőművészet, teozófia,  konstruktivista absztrakció, négyszögek és a tiszta színek geometriája. Laptop kép ernyő – szín felbontás, kijelző méret, típus

A képmanipulátor: Erik Johansson

Az internetezők által képei alapján jól ismert Erik Johansson a digitális technika és a számítógépes képmanipuláció mestere, művészi erejű, gyakran szürreális fotó-trükkjeit Photoshop programmal hozza létre. Életrajz:
Erik Johansson svédországi fotós és képmanipulátor 1985-ben született Svédországban, manapság főleg Prágában, Csehországban él. Ahogy a Google lefordította szócikkét az angol Wikipédiából:
Erik Johansson mind a személyes, mind az üzembe helyezett projekteken dolgozik az ügyfelekkel az egész világon. Erik nem rögzíti a pillanatokat, hanem elgondolkodik a laptop monitor előtt. A fényképezőgépe és a Photoshop segítségével a cél az, hogy minél realisztikusabbnak tűnjön a szürreál. Az Erikről további információkért nézd meg a videót és a GYIK oldalt. Erik munkáinak frissítése a Facebookon, a Twitteren vagy az Instagramon keresztül követhető. A kiállításokról a kiállítási oldalon olvashat.
Amikor már sokadik képébe botlottam különféle weboldalakon, megjegyeztem a nevét, aztán rákerestem. Az oldalát és azon számos képét megtaláltam, de róla magáról nem sokat sikerült megtudnom azon túl, hogy svéd és nagyon fiatal, és hogy szereti azt, amit csinál. Talán fontosabb is életrajzi adatainak kutatása helyett manipulált fotói előtt elidőzni, amelyek ötletei olykor a klasszikussá vált  M.C. Eschert idézik, máskor meg mondjuk Dalí szürrealizmusát juttatják eszünkbe – leginkább azonban mégis eredetiségük és gondos, szép kidolgozottságuk, a meghökkentésen túli művészi hatásuk miatt ragadnak meg emlékezetünkben. Amit esetleg felróhatunk: a képek erős heterogenitást mutatnak, a művésznek láthatóan még nincsen kiforrott stílusa, olykor a grafikai  és festői hatást, máskor a humoros ötletet, megint máskor a meghökkentő látványt részesíti előnyben. Nézzük csak: > több fotó:
SEO kulcsszavak Google kereséshez: képmanipulátor, fotó, honlap-seo, Erik Johansson, laptop videokártya, fénykép, photoshop. A hordozható számítógépekben a digitális jelekből az analóg képalkotás feladatát a videokártya látja el.