Domain-név: általános vagy speciális

A cél: keresőbarát weboldal létrehozása / seo alapok

Ha a remélt Google-siker lehetőségeire a leendő honlaptulajdonos már előre gondol,  érdemes a választandó domain-néven nem csupán abból a szempontból töprengenie, hogy cégneves vagy kucsszavas domaint regisztráljon-e honlapja számára, hanem azon is, hogy a működési profilját felölelő általános kifejezést válasszon-e, vagy inkább szűkebb értelműt, speciálisat. Tegyük fel, hogy képzeletbeli kliensünk a bor piaci kérdéseivel foglalkozik, főleg a tokaji borok, ezen belül is a Tokaji aszu eladása, vétele, reklámozása, promóciója képezi a szakterületét. Mit tanácsoljunk számára, ha olyan honlapot akar indítani, amellyel szeretne betörni az adott szakma web-piacára. Milyen remek lenne, mondja ő, ha arra a keresőszóra, hogy bor, az ő weboldala lenne az első, legyen hát bor-pont-valami az oldal internetes neve.

Hűtsük le a kedélyeit. Mondjuk el, hogy ennyire általános kifejezést legalább négy okból nem érdemes választani.

  1. Minél általánosabb a kifejezés, annál valószínűbb, hogy képtelenül nagy mennyiségű találatot mutat rá a Google (bor – 139 millió), ezért az élmezőnybe kerülni ezzel a szóval igen nehéz.
  2. Az ennyire általános kifejezések találati listáinak az élén valószínűleg hosszú évek óta meglévő, igen informatív, sokak által hivatkozott és még többek által keresett-megtalált honlapok állnak, amelyeket egy most induló weboldallal talán évek kitartó munkájával sem lehetne a lista éléről letaszítani.
  3. Az általános szavakra nézve bizonyosan foglalt az összes alkalmas domain-név, ezért valamilyen  töltelékszót kellene tenni hozzá – ha pedig már teszünk hozzá valamit, az inkább legyen olyasmi, ami az általános értelmű szót speciálisabb jelentésűvé teszi és a majdani kulcsszavas optimalizálásban szerepe lehet.
  4. Keresések szempontjából sem jó az ilyen szó: a bor-ra az is rákeres, akik készítési módja iránt érdeklődik, az is, aki a bor keletkezésének és elterjedésének a történetét vagy a szó etimológiai eredetét keresi, sőt, talán az is, aki csak éppen megszomjazott… A kifejezetten a tokaji borok piaci helyzetével foglalkozók nyilván speciálisabb kereséseket indítanak.

Akkor legyen a doman tokaji-bor-pont-valami, tokaji-aszu-pont-valami, mondja az ügyfél. Ezek már sokkal jobbak. De akkor talán mégis a domain-választás előtt azt kellene előbb eldönteni, milyen keresőkifejezésekkel lenne célszerű a majdani oldalnak az élen szerepelnie, melyek azok a szókombinációk, amelyekkel erre reális esély is mutatkozna. Lehetőleg nem több év, hanem néhány hónap optimalizálás után.

…Felmerülnek újabb lehetőségek. Bor-marketing. Nem rossz, nem rossz. De még mindig nem az igazi. Az lenne, ha a bor jellegét és a tevékenység jellegét egyszerre fejezné ki a domain. Tokaji-marketing. Sajnos nem jó, mert a Tokaj városában működő összes marketingcég ezzel nyomul… Végül talán sikerül kilyukadni a bizonyos szempontból  ideális megoldásnál: tokaji-bor-marketing (esetleg tokaji-aszu-marketing). Ilyen domain-nevek esetében rá lehet majd gyúrni mind a pontos kifejezésre, amely tehát az áruféleség nevét eléggé pontosan meghatározza, és jól jelzi a vele kapcsolatos tevékenységet is, mind az egyéb szavakkal kombinált kifejezésekre.

Erre akár már koccintani is érdemes.

De jaj! Figyelem! A fentieket csak példának szántam arra nézve, hogyan és miért érdemes a túlságosan általános jelentésű szavakra épülő domain-nevek helyett szűkebb, speciálisabb jelentésűekkel operálni. Mielőtt azonban a tényleges szókombinációkat kiválasztanánk, feltétlenül érdemes megvizsgálni, van-e kellő mennyiségű havi rákeresés ezekre a kifejezésekre. Mert bármennyire is tűnjön tökéletesnek a választott internetes cím, bármennyire pontosan is fejezze ki a honlap témáját, célját – ha erre a szókombinációra csekély a havi rákeresések száma, akkor bizony előre ittunk a medve bőrére.


Általános vagy speciális domain-nevet válasszunk honlapunknak?

Általános vagy speciális domaint válasszunk? A szűkebb jelentésű jobb a túl általánosnál, mert utóbbira valószínű a túlkínálat. A domain-név ne csupán a honlap által kínált szolgáltatás, termék nevére mutasson rá, hanem a tevékenységre is. Tehát nem kerek.hu, és nem is kocsi-kerek.hu, hanem vagy kocsi-kerek-gyartas.hu, vagy kocsi-kerek-javitas.hu, vagy kocsi-kerek-arusitas.hu. De a domain-választás előtt előbb döntsük el, melyek lesznek az optimalizálás kulcsszavai. A későbbi optimalizálásnak jobban megfelelő keresőbarát weboldalt célszerű a későbbi optimalizálási kulcsszót/kulcsszavakat tartalmazó domain alá elhelyezni. // domain név, kulcsszó, kulcsszavak, kulcsszavas domain, optimalizálás, google keresőoptimalizálás, általános, speciális
Share

Cégnév vagy kucsszó legyen a domainban?

Tanácsadó sorozatom előző részében általános szempontok szerint írtam arról, hogy a megfelelő domain, tárhely és szolgáltató helyes megválasztásában melyek lehetnek az általános szempontok, mit kell alaposan végiggondolnia annak, aki a Google keresőoptimalizálás szempontjainak leginkább megfelelő weboldal elkészítését határozta el. Az általános megfontolások után lássunk néhány konkrétumot.

Cégneves vagy kulcsszavas domain?

Általános megfigyelésem: ha egy vállalkozó honlapot indít, akkor ehhez olyan domain-nevet regisztrál, amely a cége nevét részben vagy egészében tartalmazza. Ami egyfelől teljesen természetes döntés, másfelől a honlap későbbi Google-optimalizálása szempontjából akár hátráltató körülmény is lehet.

Vegyünk egy példát. Ha a kakastej ipari előállításával és forgalmazásával foglalkozó cég neve CockingMilk Kft, akkor a honlap leendő büszke tulajdonosa hajlik arra, hogy a cockingmilk.com vagy cockingmilk-kft.hu vagy valami hasonló domain alatt indítsa meg a tevékenységét ismertető oldalt. Ami persze igen célszerű abban az esetben, ha azt szeretné, hogy az ő Kft-jét névről ismerők első keresésre megtalálják a honlapot (vélhetőleg a Google a cockingmilk kulcsszóval első helyen fogja hozni). Ugyanez a helyzet, ha a cég neve mondjuk Dzurinecz Pál és Fia Zrt: ez esetben a dzurinecz-zrt.hu vagy dzurineczesfia.net domainek jól szolgálják azt a célt, hogy a cég nevére keresők a webhelyet majd könnyen megtalálják. Ha a cél azonban minél több kakastej eladása, akkor ezek a domainok nem szerencsések, mert a majdani optimalizálás során (ha majd a honlap tulajdonosa a kakastej keresőszóval szeretne oldalát a Google-találatok élén látni) egyáltalán nem szolgálják a kulcsszavas keresőoptimalizálást.

Könnyen optimalizálható, azaz keresőbarát honlapot célszerű az optimalizálás kulcsszavát tartalmazó domain alá elhelyezni.

És ha foglaltak a kulcsszavas domain-nevek?

Ez esetben is jobb látszólag kevésbé pontos nevet választani, semmint lemondani a kulcsszónak a domainben való szerepeltetéséről. Itt számos kis trükk alkalmazható. Ha az igazán jónak látszó domainek már mind foglaltak, akkor próbálkozhatunk az egybeírás-különíraás lehetőségeivel, megduplázhatjuk a kulcsszót (meggyőződésem, hogy a kakastej-kakastej.hu SEO-szempontból semmivel sem rosszabb), hozzáadhatunk névelőt vagy számokat: akakastej.hu, kakastej2013.com, megtoldhatjuk módosítószavakkal, jelzőkkel: kakastej-most.hu, kakastej-friss.org, hazi-kakastej.eu stb. Ez esetben persze célszerű olyan szavakat kapcsolnunk, amelyek esetleg még az optimalizálásbnan is jól jöhetnek.  Ha pedig nincs jobb ötletünk, éppenséggel kombinálhatjuk a legfontosabb kulcsszót akár a cégnévvel is: kakastej-cockingmilk.com

Következik: Domain-név: általános vagy speciális?

Előző: Kezdés: domain, tárhely, szolgáltató

Ha a fentiekkel kapcsolatban tanácsra van szüksége, keressen: seo[kukac]liberall[pont]hu


Domain-név: cégneves vagy kulcsszavas domain alá tegyük a honlapot?
A későbbi optimalizálásnak jobban megfelelő keresőbarát weboldalt célszerű a későbbi optimalizálási kulcsszót tartalmazó domain alá elhelyezni. Cégneves domain-név helyett válasszunk kulcsszavas domaint! Ha a jó kulcsszavas nevek már használtak, keressünk megfelelő kombinációt –  domain név, url cím, kulcsszó, kulcsszavak, kulcsszavas domain, optimalizálás, google keresőoptimalizálás
Share

Kezdés: domain, tárhely, szolgáltató

A cél: keresőbarát weboldal létrehozása. Ennek a szempontnak a szem előtt tartásával kezdjük el a tájékozódást.

Aki saját honlapot szeretne létrehozni, először is a két legfontosabb kérdést kell eldöntenie: milyen tárhelyen és milyen internetes cím alatt (domain-név, pl. www.liberall.hu) kívánja oldalát elhelyezni. A szolgáltatók ma már a legkülönbözőbb lehetőségeket kínálják mind a domain nevek, mind a tárhelyek tekintetében (hosting, webhosting). Választhatunk ingyenes megoldást és választhatunk fizetettet, de megtehetjük, hogy a domaint vásároljuk, tárhelyet viszont térítésmenteset keresünk. Vannak ingyenes szolgáltatók, amelyek tetszetős saját honlapok létrehozásához  kész sablonokat és jó motort (a honlapot működtető szoftver) biztosítanak – látszólag teljesen ingyen. Később aztán kiderülhet, hogy „cserébe” reklámokat helyeznek el az oldalunkon, vagy ha valami fejlesztést szeretnénk, azért már fizetni kell. Jó esetben csak egy felső kezelősáv jelzi, hogy az oldal nem teljesen a sajátunk…

Mindenkinek azt ajánlom, mielőtt bármibe belekezdene:

  • gondolja végig, pontosan milyen honlapot is szeretne, mik az igényei, mi a honlapjával a célja, melyek a távlati tervei (ezen belül: statikus vagy dinamikus honlapot szeretne-e, csak bemutatkozó oldalt vagy komoly portált, blogot-e vagy webshopot…; mekkorák a tárhely-igényei, fel akar-e például több száz fotót, zeneszámot, videót, e-könyvet tölteni – vagy főként csak szövegeket akar elhelyezni; kíván-e interakciós lehetőséget biztosítani – kommentelés, fórum, levélküldés…; akar-e több különböző alegységet elhelyezni; szeretné-e maga kialakítani az oldal kinézetét, szerkezetét avagy megteszi valamilyen gyári sablon; kívánja-e teljes mértékben birtokolni az oldalt, avagy megelégszik a felhasználói és részben működtetői jogokkal; stb. – mindezt gondolja végig abból a szempontból is, hogy a cél olyan honlap létrehozása, amely majd eredményes lehet a keresőoptimalizálás szempontjából; nem árt tehát előtte a SEO alapjaival is megismerkedni…
  • gondolja végig, szüksége van-e teljesen saját domain névre, avagy megelégszik-e olyannal, amilyent a szolgáltatók ingyenesen tudnak biztosítani, s amelynek csupán mondjuk az előtagja a sajátja, pl. énnevem.szolgaltatónev.hu; akár saját domaint vásárol, akár ingyeneset regisztrál, alaposan töprengjen el azon, milyen név, milyen betűsor szolgálhatja leginkább honlapja sikerét –  ennek a témának külön bejegyzést szánok, egyelőre ezt az összefoglalót tudom ajánlani: Domain-név, URL – a honlapoptimalizálás szempontjai;
  • ha a fentieket végiggondolta, akkor szánjon elegendő időt arra, hogy részletesen tájékozódjon a szolgáltatók kínálatát illetően; érdemes több tárhely+domain megoldást alaposan megvizsgálni, összehasonlítani az árakat, a kínálat gazdagságát, a fejlesztés lehetőségeit; a túl kedvező ajánlattal szemben nem árt kis óvatosság, az ingyenes megoldásoknál pedig érdemes hosszasan kutatni, mi benne a trükk, mit kell majd elviselnünk az ingyenességért cserében; ha van rá mód, tájékozódjunk a szolgáltatás biztonságát illetően, ha vannak, nézzük meg a referenciaoldalakat – mindvégig tartsuk szem előtt azt a szempontot, hogy célunk egy keresőoptimalizálásra alkalmas webegység létrehozása;
  • ha döntöttünk és regisztráltunk (fizettünk), és már „bent vagyunk a rendszerben”, akkor általában újabb információk, tájékoztatók birtokába jutunk, és konkrétan is ki tudjuk próbálni a lehetőségeket; mielőtt elkezdünk „építkezni”, válasszuk a céljainknak leginkább megfelelő opciókat, beállításokat, lehetőséget.

Ezután foghatunk hozzá a keresőbarát weboldal elkészítéséhez.

Ha a fentiekkel kapcsolatban tanácsra van szüksége, keressen: seo[kukac]liberall[pont]hu


Kezdés előtt: Domain-név, tárhely, szolgáltató

A cél: Keresőbarát weboldal létrehozása. Ebből a szempontból gondolja végig, pontosan milyen honlapot szeretne, mi a célja és távlati terve – eszerint válasszon ingyenes vagy fizetős domain-név- és tárhely-szolgáltatót – domain, név, URL, tárhely, hosting, webhosting, szolgáltatás, ingyenes, fizetett
Share