Milyen weboldal kerülhet a Googleban első helyre?
A PR-cikk elhelyezés a Google szerint legális linképítő eljárás
Ebben a keresőben is első helyre kerülhet bármilyen weboldal, amely megfelel a keresőmotor algoritmusainak. Ezek az algoritmusok leginkább a következő tényezőket veszik figyelembe a honlapok rangsorolásánál:
- Kulcsszavas megfelelőség: a weboldalnak relevánsnak kell lennie a keresett kulcsszavakra nézve. Ez azt jelenti, hogy a weboldal a keresés céljával összhangban lévő információkat tartalmaz.
- Tartalomminőség: a honlapnak minőségi, informatív tartalommal kell rendelkeznie. Ez azt jelenti, hogy a tartalom friss, pontos és hasznos a felhasználók számára.
- Linképítési támogatottság: a webhelyre mutató linkek száma és minősége kulcsszempont. Ez az oldal megbízhatóságát és népszerűségét jelzi a Google számára pl. azzal, hogy tematikus PR-cikkekben hivatkoznak rá.
- Technikai optimalizálás: a weblapnak technikailag is megfelelőnek kell lennie: gyors betöltődés, mobilbarát jelleg, valid kódok stb. Fontos, hogy szájt jól legyen strukturálva és biztonságos legyen.
- Természetesen a verseny nagyságától is függ, hogy lapunknak milyen esélye van az első helyre kerülésre. Azokban a témakörökben, ahol nagy a verseny, nehezebb elérni az első helyet, mint azokban, ahol kevesebb a versenytárs.
Mindezeket jól tudjuk. Mégis: mi kerül a Google első helyére?
Mindig a legjobb weblap kerül a Google első helyére?
Naná, hogy a Wikipédia vagy a lap.hu család megfelelő oldala. Ha mégsem, akkor vagy nincsen a témába vágó oldaluk, vagy igen alapos optimalizációs munka és nagyon erős linknyomás hatására sikerült egy marketingoldalt elébük nyomni. De itt nem erről a jelenségről akarok beszélni, hanem arról, hogy valóban mindig a legjobb tartalmú weboldal található-e a Google első helyén?
Ha igen, akkor nem kellene állandóan bizgetni a Guglinak a keresőalgoritmusait. Ám ezt teszik hosszú évek óta a mérnökeik. Éppen azért, mert nagyon sokszor még mindig nem megfelelőek a találati listák. Az üzleti célból készült honlapok közül igen gyakran érdemtelenül szerepelnek az első helyeken szegényes tartalmúak. A gyanútlan látogató nem érti, mit keresnek ezek a TOP helyeken. A nemzetközi összehasonlítások azt sugallják, hogy arányaiban az angol nyelvű szájtok jobban megszűrtek, ám a magyar keresőpiacon sajnos mindennapos az ilyen lelet.
Ha (amatőr vagy tényleges) szakértőként megvizsgáljuk az ilyen weboldalak linkprofilját, leggyakrabban azt találjuk, hogy a szájt a 2012 óta szigorúan szankcionált manipulációval került az első helyre. Nevezetesen: tiltott linképítéssel, amelynek azelőtt bevett formája volt a katalóguslinkek mértéktelen halmozása. A linkkatalógusokban történő keresőmarketing célú tömeges weblap-regisztrálás miatt igen sok website részesült durva hátrasorolásban vagy a kulcsszavas találati listákról való kitiltásban, de ez mégsem vette el a kevés munkával gyors sikert elérni kívánó „szakeberek” és/vagy kisebb seo-marketing cégek kedvét. A megbízó örül az alacsony vállalási árnak, boldogan kifizeti a sikerdíjat, hiszen oldala az élre kerül rövid időn belül. Aztán jön a büntetés. Vagy nem.
E cikk keletkezésekor az volt a helyzet, hogy a Google utoljára 2014 októberében frissítette a spamlinkek kiszűrésére specializált Pingvin-algoritmusát (írom ezt 2015 Karácsonya előtt). Az elmúlt év részben azzal telt, hogy akik büntetést kaptak, várják, hogy a hibák-bűnök korrigálását végre akceptálja a Guggola, akik pedig megúszták, dörzsölik a tenyerüket, lám, hiába a riogatás, az általuk keresőoptimalizált honlap még most is ott feszít az 1. helyen, vagy a top3, top5, top10 között. Ők azt látják bizonyítva: továbbra is érdemes tiltott seóval, black hat linkbuilding módszerek alkalmazásával dolgozni. Egyszer majd lehet, hogy már nem lesz érdemes, de most nyúljuk le a még lenyúlható sikerdíjakat.
Akik meg a white hat linképítésre, kreatív metódusokra adták a fejüket, dolgozhatnak háromszor annyit, építhetnek saját szájtokat, alkalmazhatják a helyezések javulását csak nagyon lassan előidéző eljárásokat – bagóért.
Hatékony lett a PR-cikk elhelyezés – de ezt is soványan fizetik. A keresőmarketing szakember belemegy, mert ha magasabb árat szab, mint a fekete kalaposok, akkor nem jut megbízáshoz. Ha meg elvállalja, nyomhatja az ipart éjjel-nappal, hogy a koncentráltan kulcsszavas linkek megkerülésével, egyfajta szóródásos hivatkozási rendszer felépítésével eredményre jusson.
Mindennek az a mélyebb következménye, hogy bár a legális módszerekkel élők elvben segíteni szeretnék a Google munkáját, a helyzet zavarossága miatt mégis ellenfélnek tekintik. Ha figyelembe veszik a keresőmogul minden intelmét, alig marad mozgásterük. Miközben az illegális manipulációkkal vakmerően élők itt is jobban járnak: lehet, hogy 10 üzletből 3-at buknak, de amíg a többivel jól járnak, addig szemébe röhögnek a Google Pingvinnel és Pandának. A kurrens marketing kulcsszavakra adódó találati listák első helyezettjeit alaposan megvizsgálva sajnos úgy tűnik: ezt bátran megtehetik. A linképítő cikk folytatódik →