Tartalommarketing – Mobilmarketing

mobil-tartalom-marketing

Tartalommarketing – Szövegmarketing – Marketingszöveg?

A linképítés göröngyös útját járva a szorgos honlap-optimalizátor, SEO- és Google-szaki el-elérkezik olyan pontokra, amikor szemantikai kérdésekbe ütközik. Fogalmakat kell értelmeznie, mert nem talál eléggé pontos definíciókat a hozzáférhető leírásokban.

Egyre gyakrabban szembetalálkozik a tartalommarketing fogalmával, de nem leli annak pontos meghatározását. Merthogy nincs neki. De adhat-e felmentést ez akkor, ha egy honlap tartalmi optimalizálásában fontosnak tartjuk, hogy a főbb kulcsszavak definiáljuk, arra is számítva, hogy hozzánk hasonlóan mások is szeretnék megtudni a kifejezés pontos jelentését. Addig-addig olvasgatja hát a leírásokat, míg megkísérelheti szintézisbe hozni a megközelítéseket és némi kétellyel az ő lelkében választ ad arra, hogy szerinte MI A TARTALOMMARKETING. (A probléma lényege: tartalommal végzünk-e marketingtevékenységet, avagy a marketingfolyamat irányul-e a tartalomra. Vagyis SEO.szemmel: honnan olvasandó a kulcsszó?)

Valamivel könnyebb a helyzete a mobilmarketing esetén. Afelől ugyanis nem igazán lehet kétség, hogy ez esetben a mobiltelefonokra célzott marketingről van szó, azaz minden olyasmiről, amiben a célközönség tagjait mobilkészüléke segítségével érik el, szólítják meg. (Tipikus példa az SMS-kampány, amelynek során tömeges számú szövegüzenetet juttatnak el címlista alapján valamely kiválasztott ügyfélkör tagjaihoz).

Ugyanakkor itt is felmerül a dilemma: a mobiltelefonok eladását, jobb értékesítését célzó marketingtevékenység nem mobilmatrketing-e?  De, valószínűleg az.  És vajon az okostelefonos alkalmazásokat (applikációkat) forgalmazó cég promóciós kampánya micsoda, ha nem mobilmarketing? Alighanem az is az. Itt sem árt tehát a fő meghatározás mellé odatenni a további jelentéseket is, hiszen ezek a magyar szóösszetételek gyakran több értelmezési lehetőséget nyitnak meg, mint angol megfelelőik (content marketing, mobile marketing), amelyeknél talán egyértelműbb, hogy első esetben a jelző révén végzett , a második esetben a jelzőre irányuló marketingről van szó, vagyis: tartalommarkleting = tartalom előállításával és közlésével végzett marketinges munka, mobilmarketing = mobiltelefonokra célzott marketing. Hogy a kulcsszó elemei milyen viszonyban vannak egymással, az a tartalomoptimalizálás szempontjából egyáltalán nem közömbös).

A témákról bővebben új tematikus blogomban:

Mobilmarketing – Tartalommarketing – Online tartalom – Linkmarketing A linképítő cikk folytatódik

A tartalommarketing jelentése

tartalommarketing-jelentese

Tartalommarketing = komplex jellegű releváns tartalom közreadásával kifejtett marketingtevékenység

A szóban forgó kifejezés – content marketing – magyar megfelelője helyesen egybeírandó, hasonlóan a keresőmarketing vagy mobilmarketing szavakhoz, ám eltérően az online marketing jelzős szerkezettől. Így aztán a szóalakból nehéz egyértelműen következtetni a jelentésre, hiszen nem tudni, hogy a tartalomra vonatkozó marketingről van-e szó, vagy éppen valamilyen tartalom segítségével végzett marketingtevékenységet nevezünk meg a szakszóval, esetleg a marketingnek a tartalmát értjük rajta. Ha jobban elmélyülünk a témában, akkor persze kiderül, hogy mit is fed ez az új keletű terminus technikus, ám az bárki számára feltűnhet, hogy pontos definícióját hiába keressük, inkább csak körülírások állnak rendelkezésünkre még a beható Google-mélykeresések eredményeként is. Mi több, ha elolvassuk ezeket a meghatározásokat, gyakran az a benyomásunk támad, hogy ezek a PR-ra, azaz a public relations ágazatra is vonatkozhatnának, sőt, a reklám mint olyan is beleilleszkedhet a megközelítésbe. Hiszen miről is van szó? Hát arról, hogy:

A tartalommarketing során

  • tartalmat állítunk elő
  • ezt a tartalmat közreadjuk (publikáljuk)

abból a célból, hogy

  • növeljük egy termék értékesítési mutatóit
  • növeljük valamely szolgáltatás iránti keresletet
  • növeljük egy márka vagy cég hírnevét

– ezek a pontok tökéletesen illenek mind a PR-ra, mind a közvetlen reklámra. Nyilvánvaló, hogy mindegyikhez szükséges valamiféle (szöveges, képi, hangzó…) tartalom elkészítése és annak megjelentetése (sajtóban, elektromos médiumban, online felületen, elküldött sms-ben stb), mint ahogy az is, hogy a végső cél minden esetben a vásárlás, megrendelés kiváltása és élénkítése.

Akkor hát miben különleges a tartalommarketing (a továbbiakban TM)?

Egyes források szerint abban, hogy a reklám és a PR egy termék felől irányul a fogyasztó felé, azaz a termékhez keres vásárlót, addig a TM a közönségigénynek megfelelő terméket keresi meg, vagyis a fogyasztói elváráshoz keres eladnivalót. Ám ez így mégsem igaz, mert a TM-mel foglalkozó marketinges szakember az esetek túlnyomó esetében konkrét vállalati megbízás alapján konkrét termék, márka, brend népszerűsítése érdekében végzi munkáját. Feladata nem a piackutatás, nem a vásárlói igények megismerése, ilyesmivel mások foglalkoznak, őneki a szolgáltatást vagy az árucikket kell kívánatossá tennie, munkájának iránya tehát ugyanaz, mint a PR-osé, a termékmenedzseré vagy a reklámfilmesé.

Én a magam részéről az előállított tartalom jellegében és minőségében látom a különbséget. A reklám jószerével csak szlogenekben gondolkozik, pár szóval vagy mondattal tör célja felé, ehhez rendel képet, hangot. A PR-os tartalmak mélyebbek, de a pozitív vonások hangsúlyozásán kívül nem sok egyebet tartalmaznak. Ha píár-szakember írja a termékismertetőt, abban általában az eladandó portéka bámulatos tulajdonságai, erényei, nélkülözhetetlensége szerepel, de meglehet, hogy a technikai mutatók kimaradnak. Megtudod, hogy milyen kunsztokra képes a porszívó (beszippantja a teniszlabdát), de hiába keresed, hogy hány kW a teljesítménye.

Nos: innen csak egy lépés, hogy megfogalmazzuk, mégis miben tér el a TM a társaitól. Hát abban, hogy a TM keretében létrehozott és publikált tartalom informál, tájékoztat, rávilágít, megmagyaráz, értelmez, részletez, kifejt, mögé néz, választ ad a kérdésekre, problémát vet fel, esetleg továbbgondolkodtat. Míg a PR-tartalom csak tukmál. A TM-tartalom komplex, többrétegű, közvetett, tág horizontú, értelmezendő. A PR-tartalom vagy pláne a reklám leegyszerűsítő, didaktív, szűkre fókuszált, direkt, szájbarágós. A TM a választott tárgy lényegének releváns megközelítését végzi, a PR a látványos tulajdonságokra korlátozódik

Mindazt, amit a tartalommarketinget megkülönböztetheti a rokonágazatoktól, leginkább a komplexitásban és a relevanciában ragadhatjuk meg. Így tehát ajánlott meghatározásom ez:

A tartalommarketing olyan marketingtevékenység, amelynek során komplex jellegű releváns tartalmak előállítása és közreadása révén egy cég, márka, termék, szolgáltatás értékesítésének kiterjesztése érdekében gyakorlunk hatást a fennálló kereslet-kínálat viszonyára. A linképítő cikk folytatódik