Tartalommarketing = komplex jellegű releváns tartalom közreadásával kifejtett marketingtevékenység
A szóban forgó kifejezés – content marketing – magyar megfelelője helyesen egybeírandó, hasonlóan a keresőmarketing vagy mobilmarketing szavakhoz, ám eltérően az online marketing jelzős szerkezettől. Így aztán a szóalakból nehéz egyértelműen következtetni a jelentésre, hiszen nem tudni, hogy a tartalomra vonatkozó marketingről van-e szó, vagy éppen valamilyen tartalom segítségével végzett marketingtevékenységet nevezünk meg a szakszóval, esetleg a marketingnek a tartalmát értjük rajta. Ha jobban elmélyülünk a témában, akkor persze kiderül, hogy mit is fed ez az új keletű terminus technikus, ám az bárki számára feltűnhet, hogy pontos definícióját hiába keressük, inkább csak körülírások állnak rendelkezésünkre még a beható Google-mélykeresések eredményeként is. Mi több, ha elolvassuk ezeket a meghatározásokat, gyakran az a benyomásunk támad, hogy ezek a PR-ra, azaz a public relations ágazatra is vonatkozhatnának, sőt, a reklám mint olyan is beleilleszkedhet a megközelítésbe. Hiszen miről is van szó? Hát arról, hogy:
A tartalommarketing során
- tartalmat állítunk elő
- ezt a tartalmat közreadjuk (publikáljuk)
abból a célból, hogy
- növeljük egy termék értékesítési mutatóit
- növeljük valamely szolgáltatás iránti keresletet
- növeljük egy márka vagy cég hírnevét
– ezek a pontok tökéletesen illenek mind a PR-ra, mind a közvetlen reklámra. Nyilvánvaló, hogy mindegyikhez szükséges valamiféle (szöveges, képi, hangzó…) tartalom elkészítése és annak megjelentetése (sajtóban, elektromos médiumban, online felületen, elküldött sms-ben stb), mint ahogy az is, hogy a végső cél minden esetben a vásárlás, megrendelés kiváltása és élénkítése.
Akkor hát miben különleges a tartalommarketing (a továbbiakban TM)?
Egyes források szerint abban, hogy a reklám és a PR egy termék felől irányul a fogyasztó felé, azaz a termékhez keres vásárlót, addig a TM a közönségigénynek megfelelő terméket keresi meg, vagyis a fogyasztói elváráshoz keres eladnivalót. Ám ez így mégsem igaz, mert a TM-mel foglalkozó marketinges szakember az esetek túlnyomó esetében konkrét vállalati megbízás alapján konkrét termék, márka, brend népszerűsítése érdekében végzi munkáját. Feladata nem a piackutatás, nem a vásárlói igények megismerése, ilyesmivel mások foglalkoznak, őneki a szolgáltatást vagy az árucikket kell kívánatossá tennie, munkájának iránya tehát ugyanaz, mint a PR-osé, a termékmenedzseré vagy a reklámfilmesé.
Én a magam részéről az előállított tartalom jellegében és minőségében látom a különbséget. A reklám jószerével csak szlogenekben gondolkozik, pár szóval vagy mondattal tör célja felé, ehhez rendel képet, hangot. A PR-os tartalmak mélyebbek, de a pozitív vonások hangsúlyozásán kívül nem sok egyebet tartalmaznak. Ha píár-szakember írja a termékismertetőt, abban általában az eladandó portéka bámulatos tulajdonságai, erényei, nélkülözhetetlensége szerepel, de meglehet, hogy a technikai mutatók kimaradnak. Megtudod, hogy milyen kunsztokra képes a porszívó (beszippantja a teniszlabdát), de hiába keresed, hogy hány kW a teljesítménye.
Nos: innen csak egy lépés, hogy megfogalmazzuk, mégis miben tér el a TM a társaitól. Hát abban, hogy a TM keretében létrehozott és publikált tartalom informál, tájékoztat, rávilágít, megmagyaráz, értelmez, részletez, kifejt, mögé néz, választ ad a kérdésekre, problémát vet fel, esetleg továbbgondolkodtat. Míg a PR-tartalom csak tukmál. A TM-tartalom komplex, többrétegű, közvetett, tág horizontú, értelmezendő. A PR-tartalom vagy pláne a reklám leegyszerűsítő, didaktív, szűkre fókuszált, direkt, szájbarágós. A TM a választott tárgy lényegének releváns megközelítését végzi, a PR a látványos tulajdonságokra korlátozódik
Mindazt, amit a tartalommarketinget megkülönböztetheti a rokonágazatoktól, leginkább a komplexitásban és a relevanciában ragadhatjuk meg. Így tehát ajánlott meghatározásom ez:
A tartalommarketing olyan marketingtevékenység, amelynek során komplex jellegű releváns tartalmak előállítása és közreadása révén egy cég, márka, termék, szolgáltatás értékesítésének kiterjesztése érdekében gyakorlunk hatást a fennálló kereslet-kínálat viszonyára. A linképítő cikk folytatódik →