Weboldal optimalizálás – Honlap-seo

Tanácsadás – Honlap SEO optimalizálás

weboldal optimalizálás seo

Honlapok keresőoptimalizálása

Egy tanácsadó számára a SEO (szó szerint: keresőeszköz-optimalizálás = search engine optimization) szakkifejezései a magyar szóhasználatban eléggé pontatlanok. Keresőeszköz-optimalizálás helyett például egyszerűen keresőoptimalizálást mondunk, ami tovább egyszerűsíti az angolul sem túl precíz kifejezést, hiszen könnyű belátni, hogy nem a keresőt, hanem evidens módon a honlapot optimalizáljuk, igaz, hogy az optimalizálást a keresőkhöz idomulva, a keresők alá végezzük. A pontos kifejezésnek tehát valahogy úgy kellene hangoznia, hogy honlapoknak a keresőeszközökhöz való optimalizálása.

De még igazából ezzel sem mennénk semmire, mert magának a weboldalnak az optimalizálása csak egyik, s volumenében kisebbik része a SEO-munkáknak, a nagyobb részt a linképítés teszi ki, amikor viszont a honlappal magával már semmit nem teszünk, csupán kívülről támogatjuk azért, hogy a keresési találatok közt előbbre kerüljön, ilyenkor tehát nem a weblapot és végképp nem a keresőt (keresőeszközöket, motorokat, robotokat, algoritmusokat), hanem éppenséggel a találatokat optimalizáljuk vagy inkább maximalizáljuk.

A két részből álló teljes munkafolyamat pontos megnevezése tehát honlap- és találat-optimalizálás lehetne – ilyesfajta szakszót azonban senki nem használ. És akkor ebben benne sincs még a weboldal elemzés és keresőoptimalizálási tanácsadás, ami nélkül el sem képzelhető a keresőoptimalizálási eljárás. Marad tehát a keresőoptimalizálás és annak szinonimájaként a honlap optimalizálás – általános esetben mindkettőn ugyanazt értjük: a találatok közti pozíciószerzést és az ennek érdekében tett különböző on-site és of-site munkafolyamatokat.

Mi a neve annak, amit optimalizálunk?

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az angol homepage és website szavaknak megfelelően a magyarban is van honlap meg van weboldal is, és igazából a kettő tökéletesen felcserélhető egymással, holott az lenne a kézenfekvőbb, ha lenne némi különbség árnyalt jelentésük között. De nincsen. Mi több, az egyenlőséget, miszerint weboldal = honlap,  az internet indiánok leleményes törzsfőnöke, a Nagy Nyomkereső (a cowboyok hosszú kezű  Gugli úrként emlegetik) nemcsak hogy felfedezte, hanem szigorúan érvényesíti is olyan módon, hogy az egyik szóra való rákeresést a másik szó találatával válaszolja meg.

Google keresőhöz honlapoptimalizálás

Önmagában kicsit furcsa eljárás. Jól pofára esel, sápadt arcú testvérem, ha éppen egy bizonyos szinonima előfordulásit szeretnéd megtalálni. Hiába tudod, hogy az ebadó nem kutyaadó, a pápaszemes kígyó nem szemüveges, és hiába véled úgy, hogy a honlap jelentése is tágabb, mint a weboldal, Előbbi szinte az összes webes megjelenési formát jelentheti, egyetlen internetes névjegytől a nagy hírportálig vagy webarchívumig. A weboldal sokkal inkább csak egy adott felületet, egyetlen weblapot, oldalt, page-et jelent. Na és van még egy szörnyszülöttünk is: a honoldal. A linképítő cikk folytatódik

Cégnév vagy kucsszó legyen a domainban?

Tanácsadó sorozatom előző részében általános szempontok szerint írtam arról, hogy a megfelelő domain, tárhely és szolgáltató helyes megválasztásában melyek lehetnek az általános szempontok, mit kell alaposan végiggondolnia annak, aki a Google keresőoptimalizálás szempontjainak leginkább megfelelő weboldal elkészítését határozta el. Az általános megfontolások után lássunk néhány konkrétumot.

Cégneves vagy kulcsszavas domain?

Általános megfigyelésem: ha egy vállalkozó honlapot indít, akkor ehhez olyan domain-nevet regisztrál, amely a cége nevét részben vagy egészében tartalmazza. Ami egyfelől teljesen természetes döntés, másfelől a honlap későbbi Google-optimalizálása szempontjából akár hátráltató körülmény is lehet.

Vegyünk egy példát. Ha a kakastej ipari előállításával és forgalmazásával foglalkozó cég neve CockingMilk Kft, akkor a honlap leendő büszke tulajdonosa hajlik arra, hogy a cockingmilk.com vagy cockingmilk-kft.hu vagy valami hasonló domain alatt indítsa meg a tevékenységét ismertető oldalt. Ami persze igen célszerű abban az esetben, ha azt szeretné, hogy az ő Kft-jét névről ismerők első keresésre megtalálják a honlapot (vélhetőleg a Google a cockingmilk kulcsszóval első helyen fogja hozni). Ugyanez a helyzet, ha a cég neve mondjuk Dzurinecz Pál és Fia Zrt: ez esetben a dzurinecz-zrt.hu vagy dzurineczesfia.net domainek jól szolgálják azt a célt, hogy a cég nevére keresők a webhelyet majd könnyen megtalálják. Ha a cél azonban minél több kakastej eladása, akkor ezek a domainok nem szerencsések, mert a majdani optimalizálás során (ha majd a honlap tulajdonosa a kakastej keresőszóval szeretne oldalát a Google-találatok élén látni) egyáltalán nem szolgálják a kulcsszavas keresőoptimalizálást.

Könnyen optimalizálható, azaz keresőbarát honlapot célszerű az optimalizálás kulcsszavát tartalmazó domain alá elhelyezni.

És ha foglaltak a kulcsszavas domain-nevek?

Ez esetben is jobb látszólag kevésbé pontos nevet választani, semmint lemondani a kulcsszónak a domainben való szerepeltetéséről. Itt számos kis trükk alkalmazható. Ha az igazán jónak látszó domainek már mind foglaltak, akkor próbálkozhatunk az egybeírás-különíraás lehetőségeivel, megduplázhatjuk a kulcsszót (meggyőződésem, hogy a kakastej-kakastej.hu SEO-szempontból semmivel sem rosszabb), hozzáadhatunk névelőt vagy számokat: akakastej.hu, kakastej2013.com, megtoldhatjuk módosítószavakkal, jelzőkkel: kakastej-most.hu, kakastej-friss.org, hazi-kakastej.eu stb. Ez esetben persze célszerű olyan szavakat kapcsolnunk, amelyek esetleg még az optimalizálásbnan is jól jöhetnek.  Ha pedig nincs jobb ötletünk, éppenséggel kombinálhatjuk a legfontosabb kulcsszót akár a cégnévvel is: kakastej-cockingmilk.com

Következik: Domain-név: általános vagy speciális?

Előző: Kezdés: domain, tárhely, szolgáltató

Ha a fentiekkel kapcsolatban tanácsra van szüksége, keressen: seo[kukac]liberall[pont]hu


Domain-név: cégneves vagy kulcsszavas domain alá tegyük a honlapot?
A későbbi optimalizálásnak jobban megfelelő keresőbarát weboldalt célszerű a későbbi optimalizálási kulcsszót tartalmazó domain alá elhelyezni. Cégneves domain-név helyett válasszunk kulcsszavas domaint! Ha a jó kulcsszavas nevek már használtak, keressünk megfelelő kombinációt –  domain név, url cím, kulcsszó, kulcsszavak, kulcsszavas domain, optimalizálás, google keresőoptimalizálás

Releváns tartalom készítése

SEO linképítés - releváns tartalom

A honlapoptimalizálás szempontjai – 1

A releváns tartalom elengedhetetlenül fontos

Minden honlap eredményességének első és legfőbb kritériuma a valamely témában mutatott releváns tartalom. Mit sem érnek a honlap építése során pontosan érvényesített SEO-szempontok és hiába az erős külső linktámogatás, ha az olvasók nem találnak az adott keresőszavaknak megfelelő értékes tartalmat, fontos információt a weboldalon, akkor hosszú távon a webhely a Google-keresések szempontjából nem lehet sikeres. Bár a keresőprogramok az algoritmusaik segítségével csak korlátozott mértékben képesek elemezni az oldal verbális és vizuális tartalmát, mégis: közvetlen és főleg közvetett információk alapján az oldal tényleges tartalmi jegyei egy idő után a Google számára is értékelhetővé (vagy büntethetővé) válnak.

Értékes tartalom és használható információk híján a honlapot intenzív SEO-munkával rövid távon ugyan sikeressé lehet tenni, de a hosszabb távú eredményességnek a releváns tartalom elengedhetetlen feltétele. A weboldal szövegének informatívnak és eredetinek kell lennie, a copy-paste eljárás kerülendő.

Ezért én például pusztán link-küldő szerepre szánt oldalaimra is igyekszem használható tartalmat elhelyezni, a valamely témában általam szerkesztett támogatói blogok általában szakmai szempontból is megállják helyüket.

Megjegyzés. A tartalomnak nem csupán úgy általában kell relevánsnak lennie. A relevancia bizonyos kritériumok alapján épül fel. Ezek némelyike érvényesíthető mechanikusan, némelyikük azonban leginkább kreatív, alkotói hozzáállással teljesíthető.


Frissítés: 2016-ban egy másik blogomban egyéb szempontokat is érintettem e témában:


Releváns tartalom

Egy honlap eredményességének első és legfőbb kritériuma a valamely témában mutatott releváns tartalom: megfelelő mennyiségű és minőségű informatív szöveg | releváns tartalom, relevancia, informatív szöveg, mennyiség, minőség, eredeti szöveg, kreatív szövegírás, kreatív linképítés, honlapoptimalizálás. Tartalmi relevancia. A weboldal sikerének  legfontosabb követelménye a témát kifejtő érvényes, hiteles tartalom.

Boríték címzés / levél címzés

Levél – boríték helyes címzése – címzésminta

A kép nagyítása: kattints rá!

A Boríték címzés / levél címzés weblap optimalizálása

Spontán keresőoptimalizálás… igen, előfordulhat, amikor az ember akarata és tudta nélkül hoz létre olyan oldalt, amely egy idő után meglepően sok látogatót vonz: a Google nagy számban szállítani kezdi őket. Ez történt egy 2006-os blogbejegyzésemmel. Webnaplómat akkor még a régi, eredetileg SEO-szempontból nem túl szerencsésen felépített honlaprendszerem keretében vezettem, ott tettem közzé egy levelemet, amelynek szövegét később a sokkal alkalmasabb új bloghelyemen újraközöltem: Válaszlevél Orbán Viktornak. Az írásban használt szavak és a Fidesz-elnöktől kapott boríték képe okán az oldal a képtalálatok között helyezett lett a boríték címzése – levél címzése – boríték címzés – levél címzés keresőkérdésekre. Megjegyzem, hogy még ma is több tucatnyi olvasó kattint rá az azóta kicsit kicsinosított eredeti oldalra.

A dolgot jóval később vettem észre és hosszú ideig nem foglalkoztam vele. Ekkor már azt a bizonyos új blogot vezettem, és abban – visszatekintve – mint fentebb említem, újraközöltem a Válaszlevél Orbán Viktornak című írást. Egy idő után ez is a boríték helyes címzését keresők gyakori találati oldala lett, azóta is vonzza a látogatókat.

2010-ben aztán erről egy posztot is írtam, Boríték címzés / levél címzés címűt – naná, hogy ez is találati oldal lett…

Hát most elhatároztam, kicsit rá is játszom a dologra, és ha már a boríték helyes címzése iránt érdeklődők folyton folyvást ezekbe az oldalaimba botlanak, akkor legalább találjanak releváns információt. Elkészítettem és a nevezett oldalakra kitettem a nagy gonddal készített ábrát. Kíváncsi vagyok, növekszik-e ettől a weblapok látogatottsága.

Frissítés. Valamennyi érintett oldalamat számos találat éri naponta – mint ahogy ez az itteni poszt is a Linképítés blog egyik legnépszerűbb írása lett. Hiába, a boríték – levél – címzés szavak használata állandó Google-érintettséget jelent.

Időközben a SEO és SEM mélyebb rejtelmeiben elmerülve és saját tapasztalatomra hagyatkozva felismertem, milyen nagy a jelentősége annak, ha linképítő blogjaim bejegyzései között vannak olyanok, amelyek látogatottsága eléggé magas. Rájöttem, hogy minden egyes keres-talál-kattint interakció növeli bloghelyem internetes presztizsét (domain autority), így az elhelyezett linkek ereje is mindig nő egy icipicit.

Intermezzó 2012-ből: az eredeti közlés helye (ahol fapados webnaplóm működött) szerveroldali vírusfertőzést kapott, és úgy tűnik 2012. május-június folyamán a hibát a rendszergazdáknak nem sikerült orvosolni. Bár az oldalak a böngészőben rendesen megjelennek, a cache-képük torz, fertőzött, idegen linkektől hemzseg. Ezért úgy döntöttem, a boríték és levélcímzés szempontjából optimalizált régi oldalt tovább linkekkel nem támogatom.Ebből a posztból is átirányítottam őket egy új weblapra, erre:

Levélcímzés – pastai borítékcímzés | levélcímzés – helyes borítékcímzés

Később a hibát szerveroldalról korrigálták, de én nem irányítottam vissza a linkeket. A http://ungbereg.hhrf.org/manz/0602/24.php címen elérhető weboldalt most már maguk a keresési kattintások tartják az első Google-pozícióban. Azt az oldalt tehát az olvasók hozták helyzetbe, és ők is tartják az élen.

Levél címzés és boríték címzés

A postai levél helyes megcímzése: címzésminta szerint. Borítékcímzés külföldre és külföldről (az ábra készül). Szabványos borítékok címzése. Feladó, címzett és bélyeg helye borítékon

levélben címzett és feladó, boríték pontos címzése, seo, google linképítés, keresőtalálati kulcsszó, szabványboríték mérete és címzése, címzésminta kép ábra, postai levélcímzés, külföldre borítékcímzés, level és boritek cimzes. Postai küldemény megcímzése