Kreatív honlapoptimalizálás – új SEO-bázis

seo - kereső optimalizálásHonlap tartalom optimalizálás

Idestova nyolcadik éve lesz annak, hogy a honlapoptimalizálás foglalkoztat és hogy kisebb-nagyobb intenzitással végzek weboldal optimalizálást – de annak még nincs egy éve, hogy magáról az optimalizálásról készítettem volna weboldalt. Erre csupán 2012 tavaszán szántam rá magam, és azóta néhány statikus oldalam és blogom szépen feljött a témáját érintő kulcsszavas keresésekkel a találati listákon. A Google-optimalizálás-keresésre például most én vagyok a 3., Honlapoptimalizálás-blogom meg éppenséggel az első, ha a címével keressük. NO DE! Eddig voltak a külön statikus oldalak, és volt külön néhány SEO-blog. Eljött az ideje egy olyan bázis létrehozásának, amely külön optimalizált stacionárius weboldalakat és nagy mobilitású blogot egyaránt tartalmaz. Ez most meg is valósult. A weblapokra és a blogra erről az ajánlóhelyről már mennek a linkek: a bal oldali oldalsávban a SEO: Liberall-bázis boxban találhatók. Ebből a posztból most menjen link az újdonat új blog egyik oldalára: Kreatív honlap optimalizálás.

Frissítés 2017: laptop-Seo

Mi szép régi idők, amikor még csak egy-két blogom és bázishelyem volt a SEÓhoz. Most már számukat se tudom. Újabb a weblap.org és az elsohely.net domainok alatt épülget néhány seo-blog, miközben az összes régit is ápolom, és mivel laptop témájú weblapokat optimalizálok, így ilyenre is szükség lett: weblaptop.net. A kulcsszavak közé pedig bekerült a tartalommarketing és a Google első hely meg a kijelző notebook szerviz szolgáltatás. Előbbi esetében még nem számolhatok be sikerről, a középsővel már vannak részeredményeim, az utóbbi esetben számos szervizi szolgáltatás nevére és alkatrésznévre van top10 oldalam.

A SEO 2017 projekt kulcsszavai pedig ezek: laptopcafé – szervizblog : Google Drive videók megosztása Youtube-on – laptop café

Lenovo laptop kijelző szervíz Budapest

Kreatív honlap optimalizálás tartalom marketing eszközökkel. Organikus találatok között Google első hely. SEO bázis blog és statikus weblapok kulcsszavas tartalmi honlapoptimalizálása. Linképítés a laptop szerviz szolgáltatás kulcsszavaival. Tartalommarketing és linkmarketing projektek 2017-ben.

A bejövő linkek SEO-hatékonysága – becslés, számítás

Sajnos ennek a posztnak a tartalma részben elavult, miután a Google megszüntette a PageRank mutatók nyilvános használatát. Azóta sokkal nehezebb a SEO-szakemberek dolga. De talán ma is érdekes elolvasni, hogyan számítgattam a bejövő linkek értékét akkor, amikor ez a mérőszám volt a mérvadó.

A backlinkek SEO-hatékonysága – becsléseim 2012-ben

bejövő linkek értékeA keresőoptimalizálásnak csak bizonyos kiragadott tényeit ismerő laikusok körében elterjedt felfogás, hogy a honlap sikerét (felívelését a Google-listán) a külső linkek adják (ami igaz), miközben ezek számát tarják mérvadónak (ami viszont nem). A bejövő linkek hatékonysága összességében nemcsak, sőt, nem első sorban mennyiségüktől függ, hanem igen sok egyéb tényezőtől, többek között a minőségi mutatóktól és az időfaktortól.

Több év tapasztalata és bizonyos elméleti megfontolások alapján felállítottam egy meglehetősen bonyolult képletet, amely talán segíthet abban, hogy megbecsüljük, még inkább, hogy összehasonlítsuk a linkek effektivitását, azaz közvetlen hatásukat a céloldal SEO-helyzetére nézve. Ez a közvetlen hatás még nem jelent tényleges előremozdító erőt (ez még sok egyéb faktortól is függ), de a ráhatás nagysága szerintem nagyjából felmérhető képletem alapján.

Ezzel együtt fontosnak tartom leszögezni, hogy az alább olvasható állítások nem tekinthetők adekvát tényeknek, egyes elemeiben inkább csak feltevések, lehetséges megközelítések fogalmazódnak meg, olyan megfontolások, amelyek valószínűleg nem állnák ki a tudományosság szigorú próbáját, de empirikusan esetleg mégis használhatók akkor is, ha abszolút értékek helyett inkább csak összehasonlításra, becslésre alkalmasak és ezen a réven engednek következtetéseket levonni. Éppen ezért szigorúan csak házi használatra ajánlom (erős idegzetűeknek és elvetemült ínyenceknek) kérem, a SEO-egyetemen egyelőre ne tessék tanítani.

A képlet és a hozzá tartozó magyarázatok közreadásával egyben inspirálni szeretném a honlapoptimalizálás fortélyaihoz nálam jobban értő kollégákat, hogy esetleg dolgozzák ki a saját verziójukat vagy pontosítsák, finomítsák az enyémet.

No, akkor lássuk a medvezsonkát.

A link-hatékonyság kiszámítása

Egy szöveges linknek a céloldalra gyakorolt SEO-hatékonysága az adott témát illetően az alábbi képlettel fejezhető ki:

E = RGSDP   (a szorzójeleket kitéve: E = R × G × S × D × P)

ahol:

E – a bejövő link keresőoptimalizációs hatékonysága (SEO-effektivitás);

Rrelevancia; a linket küldő oldal relevanciája az adott témában egy 5-ös skála szerint

az R értéke eközben:

    • 0,25 – ha az oldal irreleváns
    • 0,5 – mérsékelten releváns oldal
    • 1 – közepesen releváns oldal
    • 2 – erős relevanciájú oldal
    • 3 – igen erős relevanciájú
    • 4 – kiemelten erős relevanciájú

G – a linket küldő oldal Google-besorolása, amelyet a PageRank-érték (PR) határoz meg a következőképpen:

az G értéke

    • 0,25 – ha az oldal PR-száma: N/A (nincs adat)
    • 0,5 – ha az oldal PR-száma: 0 (nulla)
    • 1 – ha az oldal PR-száma: 1
    • 2 ha az oldal PR-száma: 2
    • 4 ha az oldal PR-száma: 3
    • 8 ha az oldal PR-száma: 4
    • 16 – ha az oldal PR-száma: 5
    • 32 – ha az oldal PR-száma 6
    • 64 – ha az oldal PR-száma 7
    • 128 – ha az oldal PR-száma 8
    • 256 – ha az oldal PR-száma 9
    • 512 – ha az oldal PR-száma 10

(mint ismeretes, a PR-szám mögött logaritmus-függvény áll, igaz, hogy az 10-es alapú, így a 10-100-1000 stb. sorozatot kellene alkalmazni szorzóként, de privát tapasztalatom szerint a link ereje lépésről lépésre nem növekszik tízszeresére, inkább csak megduplázódik.)

S stabilitás, állandóság, azaz az oldalra mutató link hatásának időfaktora hónapok szerint értékelve, tekintettel az indexációs időre is

az S értékét általában 1-nek vehetjük, ettől eltérni a következő esetekben érdemes (egy kb. havonta indexált oldal esetén)

    • 0 – ha a link kintléte alatt nem történt Google-indexáció
    • 0,5 – ha a link kintléte alatt csupán 1 indexáció történt
    • 1 – ha a link legalább 3 hónapig kint volt
    • 1,2 – legalább 6 hónapig
    • 1,4 – legalább egy évig
    • 1,5 – két évig

Ddinamizmus, azaz a küldő oldal Google-indexálásának átlagos gyakorisága

a D értéke:

    • 0,8 – 2 hónapnál hosszabb idő 2 Google-indexálás között
    • 0,9 – 1 hónapnál hosszabb, 2 hónapnál rövidebb idő
    • 1 – nagyjából havi indexáció
    • 1,1 – havi 2-3 indexáció
    • 1,2 – nagyjából heti indexáció
    • 1,3 – heti 2-6 indexálás
    • 1,4 – nagyjából napi indexálás
    • 1,5 – napi többszöri indexálás

Pparcialitás, azaz megoszlás, amelynek értéke attól függ, hogy a küldő oldalon hány különböző link szerepel – tekintve hogy az oldal link-küldő ereje valamelyest megoszlik a rajta elhelyezett linkek között. (Az elképzelés, hogy ha 10 link van az oldalon, azok egyesével 2× erősebbek, semmint ha 20 lenne: alapvetően téves – de kétségtelen, hogy a linkek száma és ereje között  fordított összefüggés áll fenn.)

a D értéke:

    • 0,7 – 200-nál több link az oldalon
    • 0,8 – linkek száma 100-199 között
    • 0,9 – 50-100
    • 1 – nagyjából 50 link
    • 1,1 – 30-50 link
    • 1,2 – 20-30 link
    • 1,3 – 10-20 link
    • 1,4 – 5-10 link
    • 1,5 – 5-nél kevesebb link

Újra hangsúlyozom, hogy ezeknek a számoknak a meghatározásában aránybecslésemre és tapasztalatomra támaszkodtam – valódi tudományos igazolással nem szolgálhatok.

A képlet használata

Tegyük fel, hogy egy adott link közepesen releváns oldalról érkezik (R=1), amelynek GooglePageR-értéke 1 (G = 1) és a link 3 hónapon át van kitéve (S=1), a küldő oldal kb. havonta frissül (D=1) és 50 körüli a rajta található linkek száma (P=1). Ez esetben a képletbe helyettesítve az értékeket:

E = 1×1×1×1×1

E = 1

Ez tekinthető a viszonyítási alapnak: egy nagyjából átlagosnak látszó eset, amikor a link SEO-effektivitása 1 egész.

Másik példa: vegyünk egy erős relevanciájú oldalt (R=2), amelynek 4-es a PR-értéke (G=8), és amelyen linkünk  3 hónapig van elhelyezve (S=1). Legyen a küldő oldal  frissülési gyakorisága heti (D=1,2) az oldalon található linkek száma pedig 25 (P=1,2). Ez esetben

E = 2 × 8 × 1 × 1,2 × 1,2 ≈ 23

Egy ilyen link tehát 23-szor erősebb az első esetben leírtnál.

Próbálgassuk, próbálgassuk! – esetleg konkrét oldalak adataiból kiindulva.

Itt ismételten felhívom arra a figyelmet, hogy ezek nem adekvát mérőszámok és nem pontos képletek, használatuk mindössze egyfajta összehasonlítási lehetőséget ad arra nézvést, hogy a linkjeink támogató hatását megbecsüljük – de előfordulhat, hogy az egyes tényezők hatását rosszul becsültem meg, mondjuk lehet, hogy a Dinamizmus kisebb, a PR-érték pedig nagyobb szerepet játszik a SEO-hatásban.

Továbbá: lennének ám még egyéb faktorok is. A képlet nem foglalkozik – például – a másodlagos linkek hatásával, holott a SEO és linkmarketing területén járatos minden tapasztalt szaki ismeri a másodlagos linkek egyáltalán nem lebecsülendő hatását. Lehetne finomítani a képletet aszerint is, hogy a linkszöveg milyen mértékben egyezik meg a céloldal SEO-kulcsszavával (tudjuk, egy-egy töltelékszó beszúrása rontja a hatást, mégis gyakran beillesztünk ilyesmit, mert a Google bünteti az egyoldalú linkelést). Nem foglalkozik a képlet az anchor text hatásával és nem veszi figyelembe a küldő és fogadó oldal egyéb linkekkel elért beágyazottságát, stb. Amit közreadtam, az tehát csupán egy megközelítési lehetőség.

Olykor érdemes azt is megbecsülni, hogy egy céloldalra összességében mekkora külső linkerő hat. Ilyenkor össze kell adni az összes rá mutató link E-értékét: ΣE. (Vagy ki kell számolni a linkek átlagos E-jét, és beszorozni az összes link számával: M számú link esetében az oldalra ható teljes linkerő: M×E-átlag.)

A képlet segítségével nagyjából összemérhető, hogy sok gyenge link hány erős linknek felel meg, vagy hogy mennyivel hosszabb ideig fejtik ki a kevésbé hatékony hivatkozások ugyanazt a hatást, amit a hatékonyak jóval rövidebb idő alatt.

A linkek hatékonyságának a megállapítása – nem tudom eléggé hangsúlyozni –  a fenti módszerrel persze csak hozzávetőleges, viszonylagos eredményt ad. Egy SEO-munkás számára azonban szolgálhat némi tanulságokkal.

Ugyanakkor: jól is néznénk ki, ha mindig minden linknek kiszámítanánk a SEO-effektivitását: nem maradna időnk a voltaképpeni keresőoptimalizálásra.


A keresőoptimalizálás elmélete szerint egy weboldal kulcsszavas organikus helyezéseinek alakulásában a Google keresőtalálati listán a külső, azaz bejövő linkek száma és minősége mérvadó. A honlap sikerében más tényezők is közrejátszanak, backlinkek hatékonysága a SEO-ban

Keresőoptimalizálás vagy Google honlap optimalizálás?

google keresőoptimalizálás

Honlap-SEO

A Google-SEO-munkás két nagy dilemmája:

Első: mit optimalizáljon, második: hogyan, milyen kulcsszavakra gyúrva optimalizáljon? Mit mivel vigyen az első helyre? Milyen áron.

  1. akarjon-e magának a SEO-témákban élre törő honlapot vagy szépen csendben végezze a munkáját, teljesítse a megbízásokat és ne akarjon szuper-optimalizált saját honlapot? (Ha lemond a saját oldalról, akkor lemond arról is, hogy a témában Google-kereséssel első helyezettként a potenciális megrendelők rátaláljanak. Ezért valószínűleg készít egy saját keresőbarát webszájtot. De ha elkészítette, akkor :)
  2. ha készített saját keresőbarát honlapot, melyik keresőkifejezésre optimalizálja?

Melyik kulcsszót válasszam optimalizálásra?

Racionálisan gondolkodva természetesen célszerű lenne mindegyikre külön-külön: honlap keresőoptimalizálás, Google SEO, keresőmarketing, honlap optimalizálás (és esetleg egybeírva is: honlapoptimalizálás, netántán: honlapok optimalizálása), sikerdíjas Google-optimalizálás, weboptimalizálás, havidíjas SEO-marketing, linkmarketing, prémium linképítés …. – ez persze lehetetlen, ennyi felé nem koncentrálhat a legnagyobb mester sem, ki kell választani azt az 1-2, max.3 kifejezést, amelyre összpontosíthat: s ezekre nézvést megindulhat gőzerővel a tartalomoptimalizálás és linképítő munka.

Én is tipródtam ezen épp eleget, végül a honlap-optimalizálás primátusa mellett döntöttem, s másodlagosan a a keresőmarketing és Google-optimalizálás kulcsszavakat választottam.

Aztán rájöttem, hogy mégsem mondhatok le a szakmailag leginkább megterhelt kifejezésről, mert nagyságrendekkel több látogatót hoz: Keresőoptimalizálás-SEO. Aki jót akar, kurrens  kulcsszóra gyúrjon, főleg, ha optimalizálás közben még offenzívát is folytat: a transzferár nyilvántartás és a pr-cikk linképítés területén.

Spontán optimalizálás Csönge nevére

Újabb példa spontán keresőoptimalizálásra

Jelenleg a Google kereső a Csönge keresőszóra harmadiknak hozza napi blogom tag-linkjét. Csupán a Vas megyei települést bemutató Wikipédia-oldal és magának a községnek a honlapja előzi meg. A harmadik találatra kattintva már az én blogom jön le, s benne sorban a Csönge címkével ellátott posztok. Ezt a jó helyezést anélkül értem el, hogy bármit is tettem volna érte: spontán seo történt, pontosan úgy, ahogy a levélcímzés ügyében évekkel ezelőtt, később persze már rájátszottam a honlapoptimalizálás területén szerzett tudásommal.

Ha viszont már így adódott, akkor ez egy jó alkalom arra, hogy küldjek egyfelől küldjek egy erősítő linket – Csönge – , másfelől bemutassam leányom egy szép fotóját.

ungvár, vár utca sarka

tovább » csönge kommentárja

SEO – spontán keresőoptimalizálás Csönge nevére, Ungvár – Google barát weblap: linképítés és honlapoptimalizálás. Weboldal organikus helyezésének javítása a keresőben